Onlangs stelde de Jaguar-invoerder ons de op één na meest potente versie, de F-Type Coupé 3.0 V6 ‘S’ – de ‘S’ moet de ‘R’ op dat vlak voor laten gaan – ter beschikking.

Ten opzichte van  de ‘open’ F-Type oogt de coupé nóg dynamischer en dit onder meer met dank aan de lage daklijn die tot aan de achterlichten doorloopt. Met zijn ver naar achteren geplaatste passagierscompartiment, zijn brede heupen en dito lichtunits die zich bijna geheel rond de achtervleugels wikkelen, oogt de Jaguar F-Type Coupé  erg geslaagd. Het oog voor het detail blijkt onder meer uit de led-dagrijverlichting die de J-vorm van Jaguar in de verf zet, evenals uit de in het koetswerk verzonken portiergrepen wanneer deze niet nodig zijn. Dit alles om de luchtstroom langs de flanken niet te onderbreken. Naar wens is deze windvriendelijke sportwagen te bekomen met een uit aluminium opgetrokken dakpaneel of een tegen meerprijs te bekomen panoramisch glazen dak.

Druk op de weg

Voor een sportwagen is het erg belangrijk dat het gewicht zo laag mogelijk wordt gehouden, dat het gelijkmatig over voor- en achtersteven wordt verdeeld én dat het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt. De Jaguar-knowhow qua aluminium auto-architecturen speelde daarin een cruciale rol. Zo zijn de flanken van deze zinnenprikkelende sportwagen onder meer als één enkel stuk aluminium geperst. Voorts is de F-Type Coupé de wagen met de grootste torsiestijfheid die ooit door Jaguar in serie is gebouwd. Een ingetogen spoiler klapt automatisch uit aan 110 km/u om weer te verdwijnen zodra de snelheid onder de 80 km/u zakt. De spoiler genereert bovendien tot 120 kg neerwaartse druk. Het in- en uitstappen vergt ook bij deze sportwagen wel enige soepelheid van de ledematen. De testwagen was wel voorzien van erg veel steun biedende én meervoudig elektrisch verstelbare Performance-sportzetels.

Sportieve cockpit

Net zoals de F-Type Cabriolet heeft ook de Coupé een interieur dat volledig gericht is op de bestuurder. De cockpit maakt zijn sportieve intenties duidelijk met onder meer een onderaan afgeplat leren stuur met kleine diameter dat bovendien in de hoogte en diepte elektrisch verstelbaar is. Eigen aan een sportwagen zijn de beperkte opbergmogelijkheden, al waarborgt deze coupé wel een kofferinhoud van 370 liter. De Jaguar F-Type Coupé S 3.0 V6 S AWD rijdt minstens zo goed als hij eruitziet.

Een sound om kippenvel van te krijgen

De drieliter V6-compressormotor van de ‘S’ tekent voor 280 kW/380 pk én een maximale trekkracht van ’60 newtonmeter. Met een druk op de startknop komt de V6 grommend tot leven en trakteert de 24-klepper je op een kippenvel bezorgende sound, hetgeen zeker het geval is in de Sport-modus. Al sleurt de krachtbron er hard aan, een nerveuze sportwagen is de F-Type Coupé S geenszins. Al vanaf lage toeren biedt de 2.995 cm³ metende motor aardig wat power. De heerlijk elastische zespitter is in serie gekoppeld aan een naadloos schakelende, geheel op zijn taak berekende achttrapsautomaat.

Topuitrusting

De prestaties van de ‘donderende’ benzinestoker zijn om over naar huis te schrijven. De 0-100 km/u-sprint haspelt de Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 ‘S’ af in slechts 5,1 seconden. Voor de herneming van 80 naar 120 km/u volstaan luttele 3,3 tellen. Op de Autobahn is bovendien een top van 275 km/u mogelijk. Het benzineverbruik bedraagt een hoogst aanvaardbare 8,9 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 211 gram per kilometer.

Tot de standaarduitrusting van de F-Type Coupé S behoren onder meer de dynamische modus, de sportuitlaat (twee centraal gemonteerde uitlaatpijpen), de sportophanging met adaptieve dempers, het mechanisch sperdifferentieel met beperkte slip, de nóg ruimer bemeten schijfremmen met zwarte remklauwen evenals de lichtmetalen 19-duims velgen geschoeid met rubber in de maat 245/40R vóór en 275/35R achter.

Paraat in alle omstandigheden

Het bochtenwerk is deze Jaguar op het lijf geschreven en dit is zeker het geval bij de AWD (All Wheel Drive)-uitvoering, al is het wel spijtig dat de 340 pk-motor niet te combineren is met het AWD-systeem. Dat laatste analyseert immers samen met het Intelligent Driveline Dynamics-systeem (IDD) continu hoe de wagen zich gedraagt. Het verdeelt vervolgens het vermogen in functie van een optimale tractie en stabiliteit. Wordt er dreigend onderstuur of overstuur gedetecteerd, dan leidt het bliksemsnel vermogen af naar de gepaste as om de koers van de wagen in de bocht te corrigeren. Het AWD-systeem krijgt overigens een duidelijk ander karakter naargelang de gekozen rijmodus. Zo verhoogt de regen/ijs/sneeuw-modus de controle in barre omstandigheden. Er is keuze uit 3 rijprogramma’s (Normaal, Mud & Snow en Dynamisch) en 2 schakelstanden (Normaal en Sport). Met zo’n vermogen op de achterwielen daagt de wagen je wel voortdurend uit om de adhesielimiet op te zoeken, al moet je het al erg bont maken om aan het voortreffelijk uitgebalanceerde onderstel enig onderstuur te ontlokken. Bovendien is de Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 ‘S’ naar sportwagennormen vrij comfortabel.

Het prijskaartje:

De Jaguar F-Type S AWD Coupé is er vanaf 87.100 euro