Hyundai Kona Hybrid: volledig aanpasbaar aan de stijl van de bestuurder

117
De Kona Hybrid behoudt het Cascading-rooster dat ook de benzine-en dieselversies kenmerkt.

Vorig  jaar kregen de benzine- en dieselversies evenals de elektrische variant van de Koreaanse SUV Hyundai Kona  het gezelschap van een hybrideversie: de Kona Hybrid. ”Hyundai heeft sowieso al het ruimste aanbod aan aandrijflijnen. Met de Kona Hybrid bieden we  onze Europese klanten nog meer keuze als het gaat om milieuvriendelijke SUV-modellen”, aldus Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product bij Hyundai Motor Europe.

De Hyundai Kona Hybrid vertoont hetzelfde expresssieve koetswerkdesign als de Kona en de Kona Electric.  De hybridevariant wordt overigens net als de andere versies gekenmerkt door het voor de constructeur karakteristieke Cascading-rooster, terwijl ook bij deze milieuvriendelijke versie dubbele koplampen met full led-technologie beschikbaar zijn. Naast de  koetswerktint ‘Blue Lagoon’ in combinatie met een zwart dak, kunnen klanten nog kiezen uit maar liefst 25 andere kleurencombinaties en dit om de look van hun wagen nóg beter  te kunnen afstemmen op hun persoonlijke stijl. Van de overige versies onderscheidt de Kona Hybrid zich behalve door de Hybrid-badge achteraan door de twee nieuw ontworpen, specifieke lichtmetalen velgen. Het ene design is er in de standaardmaat 16-duim, het andere in de optionele 18-duim.

Hertekend interieur

De Hyundai Kona Hybrid  is leverbaar met een  nieuw digitaal instrumentenbord dat wordt geflankeerd door de snelheidsmeter. Dit Hyundai-model heeft  recht op een eigen kleurenpakket voor zijn hertekend interieur. Het bestaat uit witte accenten rond de luchtroosters en de versnellingspook en dit gecombineerd met Glossy Black-accenten op de portiergrepen, het stuur en de ventilatiemonden. Een grijze hemelbekleding vervolledigt het plaatje. De standaardmodellen hebben een zetelbekleding van zwarte stof en witte stiksels. Er kan evenwel ook worden gekozen voor een zwarte combinatie van stof en leder, hetzij met witte biezen of zwarte leren zetels met witte stiksels.

(Lees verder onder de foto)

Een fraai aangekleed interieur.

Om het interieur nog  verder te kunnen personaliseren is er overigens ook nog een tegen meerprijs te bekomen rood kleurenpack. De kleuraccenten treft men aan op de ventilatiemonden, rond de versnellingspook, de startknopring, de stiksels van de zetelbekleding en op het geperforeerde leren stuur. Het rode interieurpakket wordt gecombineerd met een zwarte dakhemel en is bovendien verkrijgbaar met gekleurde veiligheidsgordels evenals met portiergrepen en een stuur uitgevoerd in Glossy Black.  Voorts biedt de Kona Hybrid tal van comfortvoorzieningen. Zo is dit model onder meer optioneel  leverbaar met stuurverwarming en elektrisch verstelbare voorzetels. Deze laatste zijn tegen meerprijs ook nog verkrijgbaar met een uit drie trappen bestaand ventilatie-en verwarmingssysteem voor extra comfort in alle weersomstandigheden.  Achterbankverwarming is eveneens tegen meerprijs te bekomen.

Bekende aandrijflijn

De Hyundai Kona Hybrid maakt gebruik van een inmiddels bekende aandrijflijn. Deze tref je immers ook aan in de  Ioniq Hybrid en de eveneens tot het Hyundai-concern behorende Kia Niro Hybrid. De aandrijflijn omvat zowel een 4 cilinders tellende  1.6 GDI-benzinemotor van 77,2 kW/105 pk en goed voor een koppel van 147 Nm als een elektromotor van 32 kW/43,5 pk welke tekent voor een koppel van 170 Nm. Daarnaast levert  de lithium-ion-polymeeraccu van 1,56 kWh prima laad-en ontlaadprestaties, waardoor het vermogen van de hoogspanningsaccu  wordt geoptimaliseerd en een snelle regeneratie mogelijk maakt. Het gecombineerd vermogen van 103,6 kW/141 pk samen met het koppel  van 265 Nm  draagt  al bij al bij tot een dynamische rijervaring.

Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 11,2 seconden en desgewenst is op de Autobahn een top van 160 km/u mogelijk. De Kona Hybrid doet geen beroep op een CVT-automaat,  wél op een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.  Middels peddels achter het stuur kan in de Sport-modus  ook handmatig worden geschakeld.  Naargelang de rijsituatie schakelt het hybridesysteem naadloos over tussen de benzinemotor en de elektromotor. Het gemiddeld benzineverbruik varieert al naargelang de gekozen velgmaat.  Wie opteert voor de 16-duims wielen mag  rekenen op een gemiddeld verbruik van 3,9 liter benzine per 100 kilometer, met de 18-duims exemplaren loopt het verbruik op tot 4,3 liter.

Technologische verbeteringen

De Kona Hybrid is uitgerust met Blue Link, een geconnecteerd wagensysteem dat gebruik maakt van ingebouwde telematica om bestuurders de mogelijkheid te bieden hun wagen vanop afstand te laten ver-of ontgrendelen via een smartphoneapp. Het optionele Audio Video Navigation-systeem geeft bovendien een breed scala aan nuttige informatie weer op het gesplitste 10,25-duim aanraakscherm. Dat laatste kan worden gepersonaliseerd met keuze uit twee beginschermen en de mogelijkheid om weergegeven widgets en pictogrammen te bewerken. Wie kiest voor het standaard connectiviteitssysteem, kan gebruik maken van Display Auto om de content van de smartphone via Android Auto en Apple CarPlay te spiegelen op het 7-duim grote scherm.

(Lees verder onder de foto)

De Hyundai Kona Hybrid pakt uit met specifieke lichtmetalen wielen.

Een head-updisplay dat relevante rijgegevens  direct projecteert in het gezichtsveld van de bestuurder,  is optioneel leverbaar. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het draadloos laadstation met inductie waardoor mobiele telefoons steeds opgeladen zijn. Voorts kan de Kona Hybrid beschikken over Hyundai LIVE Services in combinatie met navigatie.   Met het oog op een zowel comfortabele als veilige rijervaring is de Kona Hybrid uitgerust met een uitgebreid SmartSense-technologiepakket. Dit rijhulpsysteem houdt de omgeving van het voertuig voortdurend in de gaten teneinde de bestuurder tijdig te waarschuwen voor mogelijke gevaren op de weg.

Het veiligheidspakket omvat onder meer botswaarschuwing evenals voetganger-en fietserdetectie. Optioneel is Smart Cruise Control met Stop&Go-functie verkrijgbaar. Dit systeem breidt de standaard snelheidsregeling uit met geavanceerde veiligheidsfuncties zoals automatisch remmen. Het maakt daarbij gebruik van radarsensoren vooraan om een constante snelheid en afstand met de voorligger te bewaren middels automatisch accelereren en remmen.

Het optionele  Lane Following Assist werkt samen met Smart Cruise Control en houdt de wagen keurig in het midden van de rijstrook. Rijstrookhulp evenals automatisch grootlicht zijn standaard veiligheidsitems. Dat is ook het geval voor het Eco-Driving Assist-systeem bedoeld om het brandstofverbruik te verlagen én het remmen tot een minimum te beperken.

Aan de Hyundai Kona Hybrid ‘Twist’ hangt een prijskaartje van 27.519 euro