Jaguar bouwt legendarische C-Type opnieuw

42
De winnaar van Le Mans 1953 wordt opnieuw geproduceerd, weliswaar in iets aangepaste versie. (GF)
De winnaar van Le Mans 1953 wordt opnieuw geproduceerd, weliswaar in iets aangepaste versie. (GF)

Het vierde model uit de Jaguar Classic Works afdeling – de divisie die originele modellen opnieuw bouwt – is de C Type, een legendarische wagen die onder meer de 24 Uren van Le Mans won in 1953. Op technisch vlak is het een meesterwerk, maar waarom bouwt Jaguar deze klassieker vandaag opnieuw?

Jaguar Classic Works is de afdeling van Jaguar die de meest iconische modellen van het merk opnieuw bouwt voor onwaarschijnlijk kapitaalkrachtige klanten. Dit genre replica’s heeft immers een prijskaartje met 7 cijfers…

De heruitgave van de C-Type debuteerde vrijdag 3 september op het prestigieuze Britse Concours d’Elegance van Hampton Court Palace. De eerste C-Type Continuations zullen in de komende maanden worden gebouwd voor een racerevival die voor de klanten zal worden georganiseerd in 2022.

Elke auto zal de kenmerken van de officiële Le Mans-winnaar uit 1953 overnemen, waaronder de 3,4-liter zes-in-lijn-motor die wordt gevoed door drie Weber-carburators en een vermogen van ongeveer 223 pk levert. Ook de innovatieve schijfremmen die een cruciale rol speelden bij de overwinning van de 24 uur van Le Mans in 1953 worden hier gemonteerd.

Legendarisch

Het team van Jaguar Classic heeft de geschiedenis van de C-Type nauwgezet in kaart gebracht om de exacte specificaties van dit Continuation-model te bepalen. Enkel zo kon men deze replica van enige moderne technologie voorzien. Jaguar Classic zegt zelfs dat de C-Type Continuation gebouwd is volgens een veel hogere standaard dan de originele auto, en voerde ook een aantal wijzigingen voor het gebruiksgemak door, zoals een iets kleiner stuurwiel. En natuurlijk moet deze auto ook voldoen aan de huidige veiligheidsvereisten, met onder meer een brandblusser, dubbelwandige brandstoftank en een nieuwe dwarsbalk om de rolkooi veilig te kunnen monteren.

FIA-homologatie

Alle auto’s worden geproduceerd met een FIA-homologatie, zodat ze kunnen deelnemen aan tal van evenementen waarbij moderne replica’s het opnemen tegen historische modellen. We denken bijvoorbeeld aan de Jaguar Classic Challenge met manches op Le Mans, Spa-Francorchamps en Silverstone.

Het idee om reproducties te bouwen van iconische vintage modellen zal vooral bij puristen en verzamelaars in de smaak vallen. Toch kan men zich ook vragen stellen bij deze Jaguar-aanpak. Zijn het nog wel historische auto’s of is het gewoon een alternatieve manier om geld te verdienen? Een interessante vraag. Het spreekt voor zich dat Jaguar deze afdeling winstgevend wil maken, maar het kwaliteitsniveau dat men vooropstelt, komt ook met een prijskaartje. Het feit dat Jaguar tal van onderdelen moet aanpassen, maakt dat het merk wellicht niet zoveel geld zal verdienen aan deze modellen. Het historische element is duidelijk doorslaggevend in deze aanpak. Wij vinden het alvast een leuk idee.

(David Leclercq)