Ga je stress te lijf met hartcoherentie

2502

Iedereen beleeft wel eens stressmomenten, de een al wat meer dan de ander, de een al wat intenser dan de ander. Een van de middelen om stress te lijf te gaan is hartcoherentie. Therapeute Katrien Geeraerts legt uit.

 

Karin Geeraerts.
Katrien Geeraerts.

Je kan de ademhalingsbegeleider EZ-air op je pc hier downloaden. Doel van de techniek is het verbeteren van de ademhaling ter bevordering van innerlijke rust en het lichamelijk en geestelijk welzijn: het bekomen van de hartcoherentie status.

 

Om in een toestand van hartcoherentie te komen moet je zes volledige ademhalingen doen per minuut. Je ademt vier seconden in en zes seconden uit. Gebruik de buikademhalingstechniek (inademen met de buik naar voren, uitademen met de buik naar binnen). Dat herhaal je gedurende tien minuten, twee keer per dag.

Belangrijk is om te blijven ademen aan hetzelfde tempo, ook als je ervaart dat er bepaalde gedachten of emoties naar boven komen.

Om je hartcoherentie te versterken is het van belang om tijdens de ademhalingsoefening er een positieve emotie of gedachte aan te koppelen.

 

Een goede ademhalingstechniek in rust omvat :

– een regelmatige ademhaling

– een voldoende diepe ademhaling

– een ademhaling die geen kracht lost

– een ademhaling die vooral in de buik plaatsvindt zonder dat beweging voel-of zichtbaar is in de schouders

 

Je kan ook een ademhalingsbegeleider downloaden op je smartphone of IPhone. Een paar voorbeelden zijn de respiroguide pro, breathpacer, paced breathing. Het belangrijkste is dat je ze kan instellen op 6 ademhalingen/minuut en dat je de  in- en uitademingstijd en de ademhalingspauzes kan aanpassen.

 

 

Voor mensen die vooral last hebben van hyperventilatie (snel en/of te diep in-en uitademen, overademen) zijn er nog een paar bijkomende tips.

Luchthappen kan je doen aan het begin van een zin, middenin een langere zin, bij elke hap eten, bij geconcentreerd werk, enz … of gewoon bij elke inademing langs de mond. Door je algemeen verhoogde spanningstoestand is je schoudergordel opgetrokken en staat je borstkas in inspiratietoestand. Je ademt hoog en snel omdat je maar met een deel van de longen ademt en toch voldoende lucht naar binnen wil krijgen. Je zuigt de lucht gulzig aan en slikt ze in (aërofagie), dit noemen we luchthonger. Vaak vertaalt zich dit ook in geeuwen. Probeer bij frequent geeuwen, telkens bij het inzetten van de geeuw, te slikken. Om de fysiologische activiteit van lucht aanzuigen te stoppen, zal je eerst en vooral je schoudergordel in een laagstand moeten brengen. Met andere woorden je schouders laten zakken. Het proces stopt dan vrij snel.

Momenten dat je heel geconcentreerd met iets bezig bent, zijn vaak de ideale gelegenheden om lucht te happen. Je bent zo geconcentreerd dat je het niet voelt, niet beseft. Alleen achteraf, dan voel je je wat ijl of heb je wat hartkloppingen, wat lucht in de maag en darmen.

Info: www.biofeedbacktraining.be, www.hetappel.be