Kia Proceed verrast met aparte, individuele stijl en karakter

39
Met zijn sterk aflopende daklijn oogt de ProCeed dynamischer dan de Sportswagon.

In  een nog niet zo ver verleden was de Kia pro-ceed een driedeurscoupé. Op het jongste  Brusselse Autosalon toonde Kia als Belgische première evenwel de nieuwe, van een shooting brake-koetswerk voorziene  ProCeed.  Deze fraaie vijfdeurs wordt  gebouwd  in het Slovaakse Zilina, waar hij samen met de jongste Ceed en Ceed Sportswagon van de band loopt.  De Kia ProCeed wordt gecommercialiseerd als GT Line of performante GT.

“Deze shooting brake is een uniek aanbod in het segment van de middelgrote gezinswagens.  Als onderdeel van de uitgebreide Ceed-familie, zal de ProCeed  een cruciale rol spelen in de verdere groei van Kia binnen Europa.  Sinds de eerste Ceed-generatie in 2006 in Europa werd gelanceerd, vonden er  meer dan 1,3 miljoen stuks een eigenaar  in Europa”,  aldus Emilio Herrera, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe.

Gedurfd design

In profiel doet de ProCeed sterk denken aan de Proceed Concept 2017,  die eveneens werd gekenmerkt door een aflopende daklijn uitlopend in de schouders achteraan. Strakke vouwen over de hele wagenlengte verbinden de koplampen met de achterklep om de wagen visueel langer te maken.

Zijn schuin aflopende achterruit onderscheidt de ProCeed van zijn naamgenoten, maar ook van andere wagens in zijn klasse.  Door zich het koetswerk van een shooting brake aan te meten, werpt de ProCeed zich op als een alternatief voor de klassieke driedeurs hatchback.  Met zijn coupé-DNA toont de Kia ProCeed zich lager én langer dan de Ceed vijfdeurs hatchback en de Ceed Sportswagon.  Terwijl de Ceed  Sportswagon zich onderscheidt door zijn praktisch karakter, biedt  de ProCeed koppels en jonge gezinnen de ruimte en veelzijdigheid van een break met een adembenemend, naar achteren hellend design. Zijn lage postuur en proporties zijn uniek, waarbij enkel de motorkap en de voorvleugels ontleend zijn aan de Ceed vijfdeurs.  Gelet op zijn aparte, individuele stijl en karakter werden alle andere koetswerkpanelen nieuw ontworpen.  Niettemin etaleert ook de ProCeed de vertrouwde Kia-designtrekjes zoals onder meer het tijgerneusvormige radiatorrooster, de schuine voorruit en de brede onderste luchtinlaat.  Net als bij de Ceed is de wagenneus opgebouwd rond nauwkeurige, lineaire vormen met standaard led-dagrijlichten in de vorm van ijsblokjes die verwijzen naar eerdere GT- en GT Line-modellen.  De ProCeed is met 1,80m  even breed als de vijfdeurs hatchback, maar kan wel bogen op een uniek voorbumperdesign.  De ProCeed is wegens de langere vooroverhang ook nog eens 0,5 cm langer dan de Ceed Sportswagon.  De daklijn zit bovendien 4,3 cm lager dan die van de Sportswagon,  terwijl de bodemvrijheid met 0,5 cm is afgenomen. De ProCeed staat op hetzelfde platform als de andere Ceed-modellen, waardoor de wielbasis(2,65m)ongewijzigd is gebleven.

Ruim bemeten

Het ProCeed-interieur onderscheidt zich  door zowel de horizontale dashboardlay-out als de aanwezigheid van hoogwaardige, zacht aanvoelende materialen. Een centrale plaats op het dashboard is weggelegd voor het ‘zwevend’ 7-duims aanraakscherm.  Het dashboard zelf is overigens lichtjes naar de bestuurder gekanteld waardoor het onderweg gemakkelijker te gebruiken is.  De grijze hemelbekleding van de Ceed hatchback en Sportswagon heeft de ProCeed ingeruild voor een zwarte stof die  de inzittenden lijkt te omhullen met een behaaglijke cocon. Standaard beschikt de ProCeed over een onderaan afgeplat stuur en wie opteert voor de zeventrapsautomaat krijgt daarbovenop ook nog eens lichtmetalen flippers aan het stuur.  De  ProCeed is leverbaar met  diverse zetels die stuk voor stuks pronken met het gestikte “GT”-logo.  De GT-modellen hebben recht op sportzetels bekleed met zwart leder en suède en afgewerkt met rode stiknaden.  In de ProCeed GT Line hebben de voorzetels bredere zijsteunen dan in de klassieke Ceed  hatchback en Sportswagon het geval is.

Een erg verzorgd interieur.

De Proceed is ruim 4 cm lager dan de reguliere Ceed.  Dat merk je niet enkel bij het instappen. Je moet het hoofd wat intrekken en achterin is er beduidend minder hoofd- en beenruimte dan in de Ceed Sportswagon.  Met zijn inhoud van 594 liter is de koffer van de ProCeed  daarentegen  liefst 50 procent ruimer dan die van de Ceed vijfdeurs , al is de koffer van de Sportswagon met zijn 625 liter wel  ruimer. Volgens de constructeur is de ProCeed een van de meest gebruiksvriendelijke auto’s in zijn klasse.  Kia verwijst daarbij onder meer naar de driedelige (40:20:40) achterbank die met één beweging neer te klappen is door middel van een hendel in de achterklep. Dankzij de vlak aansluitende kofferdrempel en de ten opzichte van de Sportswagon geringere hoogte heeft de achterklep ook nog eens een lage tildrempel, wat uiteraard het in-en uitladen vergemakkelijkt.  De koffer beschikt  behalve over een haak eveneens over een net voor het vastleggen van kleine voorwerpen evenals over een railsysteem in de vloer. Een opbergvak onder de koffervloer biedt dan weer plaats aan kleine voorwerpen.

Pittige én zuinige viercilinder- benzinemotoren

De Kia ProCeed wordt onder meer gecommercialiseerd met drie benzinemotoren. Aan benzinezijde start het aanbod bij de  drie cilinders tellende , 88 kW/120 pk sterke 1.0 T-GDI.  Wie dat vermogen te min vindt, kan terecht bij de in GT line-uitvoering te verkrijgen 103 kW/140 pk rijke  1.4 T-GDI-viercilinder of de uitsluitend in GT-uitmonstering te bekomen en 150 kW/204 pk sterke 1.6 T-GDi.  Zowel de 1.4 T-GDi als de krachtiger 1.6 T-GDi zijn naar wens te combineren met een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.  Recent reden we achtereenvolgens de Proceed 1.4 T-GDi GT Line en de 1.6 T-GDi GT,  beide voorzien van de automaat. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de 1.4 T-GDi 9,1 seconden nodig, terwijl de 1.6 T-GDI dit al klaart in 7,6 tellen.

Enkel de motorkap en de voorvleugels zijn ontleend aan de Ceed 5-deurs

Via de Sport-knop wordt het gaspedaal op scherp gezet, wordt  het stuurgevoel ‘zwaarder’ en klinkt de motor een stuk rauwer. De 1,4 liter-motor neemt genoegen met gemiddeld 6,0 liter per 100 km, terwijl de 1.6 T-GDi een verbruik van om en bij de 7,0 liter per 100 km laat optekenen.  Elke ProCeed  geniet rondom van onafhankelijke wielophanging . De GT-versie  is voorzien van een lager onderstel en pakt ook nog eens uit met andere dempers en grotere remmen.  De elektrisch bekrachtigde besturing is  direct en ongeacht de velgmaat (17-of 18-duim) is optioneel veel grip biedend Michelin Pilot Sport 4-rubber leverbaar. Standaard is de ProCeed voorzien van zes airbags, automatisch grootlicht, een spoorassistent,  botswaarschuwing en vermoeidheidsdetectie. Tegen meerprijs zijn onder meer een intelligente snelheidsregelaar met fileassistent, dodehoekdetectie, waarschuwing voor dwarsverkeer achter de auto, een noodremsysteem evenals parkeerhulp  leverbaar.

Aan de Kia Proceed 1.4 T-GDI-7A en Proceed GT 1.6T GDi -7 A hangt resp. een prijskaartje van 29.790 euro en 34.890 euro.