KIA Stonic: tot 20 tweekleurige combinaties mogelijk

45
De Kia Stonic is gezegend met sportieve looks.

De cross-over Stonic is dé Kia-troef op een van de snelst groeiende marktsegmenten: het B-suv-segment. Dat laatste is inmiddels al goed voor 1,1 miljoen nieuwe auto’s per jaar, 7 procent van de totale Europese markt. Het SUV-B segment lokt anno 2021 immers klanten uit alle mogelijke doelgroepen. Zowel kopers van een B- als C-segmenter maken steeds meer de overstap naar een compacte SUV. Wij gingen onlangs op pad met de krachtigste én milieuvriendelijke Kia Stonic: de 1.0 T-120 MHEV.

De 4,14 m lange, 1,76 m brede en 1,50 m hoge Kia Stonic kan schermen met Europese looks. De compacte buitenmaten evenals het lage zwaartepunt dragen ontegensprekelijk bij tot het gestroomlijnde, sierlijke koetswerk dat duidelijk geïnspireerd is door de vormgeving en functionaliteit van Kia’s grotere SUV’s.

Met zijn korte overhang voor-en achteraan in combinatie met een lage motorkap en dito daklijn kan de Kia Stonic bogen op een sportieve uitstraling. Net als de bodemplaten voor-en achteraan verlenen de zwarte sierelementen onderaan het koetswerk de cross-over een doelgerichte look. Een imperiaal accentueert bovendien het functionele karakter. Typische designelementen zijn het tijgervormige radiatorrooster dat bij de Stonic werd bedacht met een driedimensionale chroomrand. De breedte van het koetswerk wordt benadrukt middels omhullende, van led-dagrijverlichting voorziene koplampen.

Personaliseringsmogelijkheden zijn een belangrijk aankoopargument in het B-SUV-segment. Volgens de producent is de Stonic zowel vanbinnen als vanbuiten de meest personaliseerbare Kia ooit. Klanten kunnen kiezen uit negen koetswerk- en vijf dakkleuren, waardoor er tot 20 tweekleurige combinaties mogelijk zijn. Voorts kunnen klanten opteren voor zowel 15-als 17-duims lichtmetalen wielen.

Een geslaagd interieurontwerp

Het Stonic-interieur combineert gebeitelde vormen met geometrische lijnen, terwijl het dashboardoppervlak zelf is geïnspireerd op de scherpe lijnen van het koetswerk. Het gelakte dashboardpaneel werd bedacht met hetzelfde tijgerneusmotief als het radiatorrooster. Het brede, horizontale dashboardoppervlak versterkt dan weer het ruimtegevoel. Het overzichtelijke dashboard is lichtjes naar de bestuurder gericht om het gebruiksgemak te verhogen. In het midden is een ‘zwevende’ HMI-interface aangebracht. Het infotainmentsysteem met aanraakscherm heeft het aantal knoppen flink gereduceerd. Het verwarmings-en verluchtingssysteem bevindt zich onder het aanraakscherm en draaiknoppen zorgen voor de bediening.

(Lees verder onder de foto)

Een onderaan afgeplat en goed verstelbaar stuur.

Het interieur biedt evenveel personaliseringsmogelijkheden als het koetswerk. Wie opteert voor een kleurpakket krijgt er een klein, sportief en onderaan afgeplat stuur bij. Zoals bij menig B-segmenter het geval is ook de Stonic voorzien van harde plastics. Zowel voor- als achterin hebben de inzittenden voldoende bewegingsvrijheid voor de ledematen. Opbergcapaciteit biedt het Stonic-interieur in ruime mate. Zo is er onder meer een opbergvak met dubbele schuif onderaan de middenconsole waarin plaats is voor grote smartphones. Goed om weten is ook dat de Kia Stonic prat gaat op een infotainmentsysteem dat smartphonefuncties naadloos integreert in de bediening van de belangrijkste autofuncties.

Het handschoenkastje is geschikt voor iPads en tablets, terwijl men de zonnebril kwijt kan in de plafondconsole. In de verschuifbare armsteun is overigens nog een opbergvak verborgen. De veelzijdige bagageruimte, goed voor een volume van 352 liter, plukt de vruchten van een uit twee niveaus bestaande koffervloer. Men kan bijgevolg de koffer uitbreiden of verkleinen naargelang de behoeften en ook nog eens een vlakke vloer creëren met neergeklapte achterbank. Voorts biedt de Stonic de breedste kofferopening van het B-SUV-segment. Met de achterzetels neergeklapt bedraagt het laadvolume liefst 1.155 liter. Net als de andere Kia-modellen is ook de Stonic standaard al voorzien van aardig wat comfort- en veiligheidssystemen. Comfortitems zijn onder meer de in de hoogte verstelbare chauffeurszetel, de manuele airco, AUX + USB, de cruise control, de elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, de achteruitrijcamera, de audiobediening aan het stuur evenals de centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Standaard veiligheidssystemen zijn onder meer de parkeersensoren achteraan, de rijstrookassistent evenals autonome noodremhulp met voetgangers- en fietsersherkenning.

Pittige driecilinder

De Kia Stonic laat toe te kiezen uit drie benzinegestookte, direct ingespoten en geblazen 1.0 T-GDI -driecilinders. De minst vermogende 1,0 liter is goed voor 74 kW/100 pk. De krachtigste uitvoering van de 998 cm3 metende driepitter tekent voor een vermogen van 88 kW/120 pk. Wie liever een viercilinder heeft, kan nog steeds terecht bij de 1248 cm3 metende motor opgegeven voor een hoogste vermogen 62 kW/84 pk. In tegenstelling tot de 1.0 T-motor, die behalve met een manuele zesbak ook met een zeventrapsautomaat leverbaar is, moet de 1,2 liter het stellen met een manuele vijfbak.

(Lees verder onder de foto)

De bodemplaat onderaan het koetswerk verleent de cross-over een doelgerichte look.

Zelfontbranders zijn niet langer aan de Stonic besteed. Wij reden recentelijk de KIa Stonic met de 88 kW/ 120 pk sterke driepitter, goed voor een maximumkoppel van 200 Nm (bij 2000-3500 t/m). De 998 cm3 metende driecilinder blijkt een erg fijne turbomotor te zijn. Hij heeft in combinatie met de alert schakelende zeventrapsautomaat voldoende vermogen in huis om voor zijn segment voortreffelijke prestaties neer te zetten. Zo worden de 0-100 km/u-sprint al geklaard in 10,3 tellen. Kia claimt voor de geblazen 1,0-driepittter die voor het modeljaar 2021 een beroep doet op mild hybrid-technogie (MHEV), een gemiddeld benzineverbruik van 5,1 liter per 100 km(WLTP-cyclus). Dat komt overeen met een C02-uitstoot van 116g/km. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld verbruik van om en bij de 6,0 liter per 100 km. Bij het dynamische motorkarakter past een onderstel dat de 120 paarden netjes in goede banen weet te leiden. Dankzij de pittige afstemming van veren en dempers ligt de Stonic al bij al strak op de weg en dat zonder ook maar een moment oncomfortabel te worden. Daarenboven biedt de stuurinrichting ook nog eens ruim voldoende feedback.

De Kia Stonic 1.0 T-120 MHEV staat in de prijslijst vanaf 24.690 euro.