De kracht van de aanraking: beauty-expert Sabine Peeters in gesprek over het belang van fysiek contact:

163
Sabine Peeters: “Ik voel me vaak opgejaagd, vermoeid en misselijk, maar een doktersvoorschrift lijkt niet de helpen. Wat wel? Een authentieke aanraking.” (foto Getty Images)© Getty Images/EyeEm
Sabine Peeters: “Ik voel me vaak opgejaagd, vermoeid en misselijk, maar een doktersvoorschrift lijkt niet de helpen. Wat wel? Een authentieke aanraking.” (foto Getty Images)© Getty Images/EyeEm

Het bekende beautymerk Nivea kwam recentelijk met de publicatie van twee wereldwijde rapporten over het belang van menselijke aanrakingen, en de resultaten hiervan blijken op z’n minst frappant én verontrustend te zijn. Zo werd duidelijk dat velen fysiek contact missen en verwelken in eenzaamheid en isolement. Als reactie op deze bevindingen lanceert Nivea zijn nieuwste bedrijfsmissie ‘Care for human touch to inspire togetherness’, waarmee ze de wens uitspreken om, zodra het mogelijk wordt, het grote gemis aan contact, aandacht en aanraking in te halen.

Net als de coronacijfers, lijkt de impact van de lockdown persoonlijk volgens getijen te komen. Ik voel me vaak opgejaagd, vermoeid en misselijk, maar een doktersvoorschrift lijkt niet de helpen. Wat wel? Een authentieke aanraking. Want hoe sterk en onafhankelijk ik me ook graag voordoe, toch snakken mijn lijf en geest naar zachtheid. En dat ik hier niet de enige in ben wordt duidelijk tijdens mijn gesprek met Patricia Meyntjens, psychotherapeute én Belgisch woordvoerster van het betekenisvolle Nivea-project ‘Care for human touch to inspire togetherness’ .

Kan je me meer verstellen over de studies die NIVEA organiseerde?

We spreken hier over twee studies waarvan de eerste plaatsvond pré-corona, in 2018 en 2019, in 12 landen met meer dan 12.000 personen van alle leeftijden. Deze studie wilde onderzoeken hoe aanraking wordt ervaren in de verschillende doelgroepen. Hieruit kwamen verschillende cijfers naar voor, maar een ervan deed me opkijken: 75% van de deelnemers was in de week voor het interview helemaal niét aangeraakt. Dit is een veelzeggend feit dat we heel ernstig moeten nemen. Daarop volgde dan een tweede studie die afgenomen werd tijdens de eerste coronagolf en waarbij het verband tussen aanraking en eenzaamheid werd gelegd.

We moeten veel alerter zijn voor signalen van eenzaamheid en depressie.” – Patricia Meyntjens, psychotherapeute

Wat kunnen we als mens doen om elkaars welzijn te bevorderen en eenzaamheid tegen te gaan?

We moeten veel alerter zijn voor signalen van eenzaamheid en depressie, en als eerste durven uitreiken. Want eenzaamheid en aanraakhonger zitten op meer plekken dan we denken. En dit zal zich pas kunnen opheffen als er duurzame, veilige en warme contacten plaatsvinden, waarin we onszelf mogen zijn en we kunnen ‘landen’.

Zullen we na deze coronacrisis anders met (fysiek) contact omgaan?

Ik zie wel enkele pijnpunten in de toekomst op vlak van aanrakingen. Zo leren jonge kinderen momenteel vooral dat aanrakingen vies en ongezond zijn. Daarnaast zeggen veel mensen dat ze zich na de crisis vooral willen richten op de kwaliteitscontacten, de sociale inner circle. Begrijpelijk, maar niet meteen gunstig, want ook vluchtige contacten vervullen een sterke rol en bevredigen bepaalde belangrijke noden. Ik vrees dat er veel tijd én inzet zal nodig zijn om als generatie hersteld te geraken van deze traumatische periode, en daarvoor hebben we iedereen nodig, niet alleen de hulpverlening. De boodschap dat, zodra het weer mag, aanrakingen van groot belang zijn in het welzijn van de mens, zou zoveel mogelijk mensen moeten bereiken. Daarom sta ik ook achter dit project van Nivea. Als wereldbekend merk heb je, naast het verkopen van je product, ook een maatschappelijke rol te vervullen. Daarom willen zij tegen 2025 de individuele gezondheid en het welzijn van de mens bevorderen door middel van huidcontact-projecten, ondersteund door een financieel engagement van 20 miljoen euro. Een ontzettend schoon en nodig gebaar.

https://patriciameyntjens-psychotherapie.be/

www.nivea.be