Let op de kleintjes: Vier modemama’s vertellen over hun collecties

91

De tijd dat het moeilijk was om bijzondere kinderkleding te vinden, ligt gelukkig al lang achter ons. Wij gingen op bezoek bij Sofie Ysewijn, Caroline Bosmans, Ine de Haes en Dauwke Van den Eynden voor een babbel over hun unieke collecties. Hun grootste inspiratie voor hun modelabel? De kinderen!

Sofie Ysewijn, Cos I Said So, mama van Nathan (7) en Phoenix (4)

MAMA & MODE

“Ik heb mijn label gelanceerd toen Nathan een jaar was. Een alternatief voor de truien met tractors en dieren op waren de duurdere merken, maar daar tussenin was toen niets.”

COS I SAID SO?

“Als ontwerper heb je een type model in je hoofd, en bij mij zijn dat mijn jongens. Niet te braaf en niet te street. Speels en uniseks. Roze is mooi voor jongens en een meisje hoeft niet alleen een rok. Comfort vind ik sowieso heel belangrijk. En de minimalistische graphics zijn vaak een knipoog naar de ouders.”

OP DE GROEI “Ik ben ook een nieuwe TEENAGE-collectie gestart. Als ik mijn eerste klantjes wil vasthouden en ook mijn zonen nog wil kleden, moet ik wel meegroeien. Teenagers, zo’n interessante groep ook. Ik herinner me mijn eigen tienerjaren nog zo goed.”

INSPIRATIE

“Elke collectie is een verhaal, vaak opgebouwd rond een liedjestekst, leuk woord of bepaalde kleuren. Tom’s Diner is de wintercollectie. Er is het liedje van Suzanne Vega, maar een diner is ook een plek waar je kan opgaan in de massa. Deze collectie gaat eigenlijk over een leven dat aan je voorbij gaat.”

Caroline Bosmans, CRLNBSMNS, mama van Leonie (21), Jules (19), Maurice (12) en Charlie (9)

MAMA & MODE

“Na de geboorte van mijn jongste dochter viel me op dat er op het vlak van kinderkledij weinig veranderd was. Ik vond mijn ding ook niet tussen het roze en de bloemetjes. Ik ging ontwerpen met mijn kinderen voor ogen en wat ik hen wil aandoen.”

CRLNBSMNS “Ik maak collecties, geen kinderkleren. Krachtige silhouetten. Met draagbaarheid of trends houd ik geen rekening. Enkel zo kan ik mijn creatieve vrijheid optimaal benutten.”

GROEI “Bo(y)smans is een nieuwe collectie, meegegroeid met mijn kinderen. CRLNBSMNS is nooit opgestart als meisjesmerk maar wordt toch in het meisjessegment geduwd. Ik heb nu een label dat volledig gedragen kan worden door meisjes maar ook uitgepikt kan worden door jongens, en een label dat volledig draagbaar is door jongens, maar ook door meisjes.”

WINTER 21

“In een steeds harder wordende wereld blijft de kinderlijke onschuld overeind. Idiot repellent, a bear is always cute is een opgestoken middelvinger naar alle trollen in deze wereld. Waar het om draait, zijn kinderen, de helden van morgen. Vandaar de teddyberen, en medailles en eretekens in deze collectie.”

Ine de Haes, Bonnie & The Gang, mama van Coco (4) en Silas (16 maanden)

MAMA & MODE

“Bonnie & The Gang is ontstaan uit enkele ontwerpen die ik maakte voor Coco toen ze één was. En mijn kindjes blijven de beste inspiratiebron. Ik hoef maar te denken wat ik hen wil aandoen of wat ik mis in hun kleerkast, en ik werk uit.”

BONNIE & THE GANG

“Ik hecht sowieso veel belang aan de kwaliteit van de stoffen. Alle materialen zijn organisch, gerecycleerd of gecertificeerd. Ik probeer zo veel mogelijk stuks te ontwerpen waar kindjes kunnen ingroeien , zodat ze langer gedragen kunnen worden.”

PORTUGESE ZON

“Ik ben klein begonnen, alles handgemaakt op bestelling. Na een jaar besliste ik om samen te werken met een Portugese fabrikant. De productie van de stukken gebeurt in een klein fabriekje in Portugal, waar ik af en toe ook op bezoek ga.”

DUURZAAM “Ik heb lang gezocht naar een manier om duurzamer te produceren. Zo ontwerp ik zoveel mogelijk trans seasonal , aangevuld met winter- en zomeritems die doorlopen het jaar nadien. Een paar lievelings? De CIS-romper, gebaseerd op een borduurwerkje dat ik met de hand maakte, de ARLO furry jacket en de FRITS corduroy broek.”

Dauwke Van den Eynden, mundo melocotón, mama van Otto (15), Nino (13) en Rosie (3)

MAMA&MODE

“Na de geboorte van Nino zijn we gesprongen. Jan en ik, want mundo melocot ón is een familiebedrijf. Het label is vertrokken vanuit onze leefwereld en organisch meegegroeid met de jongens. Na de eerste pasjes in de babywereld kwam er kinderkledij en ondertussen richten we ons ook op dames.”

KLEURENPRACHT

“Ik ben heel gevoelig aan kleuren. In Portugal zag ik op straat een zakdoek liggen in de mooiste kleur. Dan is dit inspiratie (lacht). Als ik op mooie plekken kom, ben ik in sponsmodus .”

SLOW FASHION

“Op vlak van duurzaamheid zit de mode-industrie vastgeroest in een systeem waar wij ons niet in vinden. Een kledingstuk waar zoveel liefde, werk en energie in werd gestopt is een paar maanden op de markt en gaat dan in solden. Wij kijken graag op een andere manier naar kleding. Daarom ontwerp ik ook bewust stukken die over de seizoenen heen gedragen kunnen worden.”

POP-UP

“We hebben net een nieuwe babycollectie gelanceerd vol kleuren en zachtheid, plannen deze winter nog leuke drops en openen in november een pop-up in Gent! Ja, onze kleine mundo blijft draaien!”

(Elise Vanhecke)