Kies om te winkelen met een kleine kar of mandje. Bij een experiment waarbij de winkelkar twee keer zo groot werd gemaakt, kochten klanten 40 procent meer boodschappen. (foto Getty) © Luis Alvarez Getty Images

Bespaar zonder moeite op je boodschappen. 11 slimme tips van budgetexperte Sara Van Wesenbeeck om impulsaankopen te vermijden…

Impulsaankopen zijn stiekeme geldvreters. Die extra chocoladereep? Lekker, maar minder leuk voor je boodschappenbudget. Wie budgetbewust wil winkelen, weerstaat aan het kopen-zonder-nadenken. Ontdek hier de oorzaken van jouw impulsieve kooplust en geef voortaan minder uit aan boodschappen.

1. Winkel met een missie.

Niet meer uitgeven dan gepland, is je motto. Om niet-geplande aankopen te voorkomen, is een boodschappenlijst een onmisbare tool. Start met een weekmenu, de basis van je lijst. Je missie is geslaagd als je enkel koopt wat op je lijst staat.

2. Kies het juiste moment.

Plan je boodschappen zo vroeg mogelijk op de dag. Met een fris en leeg hoofd weersta je veel makkelijker aan de verleiding van het impulsieve kopen en de overvloed aan marketingtrucs.

3. Neem een kleine kar of mandje.

Een grote winkelkar lijkt nog altijd leeg als er ‘maar’ vijftien dingen in liggen. Je zal de kar dus willen vullen. Leg een jas of tas in je kar, dan lijkt hij al meer gevuld.

4. Less is more.

Hoe minder tijd je in de winkel doorbrengt, hoe minder je verleid wordt om je winkelkar te vullen. Beperk ook je winkelbezoeken, want elke keer dat je er langsgaat vinden verleidelijke extra’s de weg naar je winkelkar.

5. Laat je niet opjagen.

Wie onder tijdsdruk de supermarkt binnen holt, doet zijn portemonnee geen plezier. Kijk ook uit met ‘Op is op’ of ‘Laatste kans’. Je denkt iets te missen en pakt het meteen mee.

6. Gebruik de zelfscanner.

Beschouw elke ‘piep’ als een reality check: heb je dit echt nodig en past het in je weekbudget? Bonus: je ziet de oplopende totaalprijs op het scherm. Zo houd je je aankopen makkelijker onder controle.

7. Laat de impuls-displays links liggen.

Je kent ze beslist, de ‘combi-toonbankjes’ waarin ingrediënten die we vaak combineren ‘toevallig’ tezamen opgesteld zijn. Denk maar aan verse zalm, spinazie en krielaardappelen. Of steak, verse frietjes en reeds bereide roomsaus. Het idee: jij ziet één product, en het bijpassende lekkers ligt er zó naast waardoor je zonder nadenken àlles meeneemt.

“Beschouw elke ‘piep’ van de zelfscanner als een realitycheck”

8. Grijp ze!

De duurste producten, vaak de A-merken, liggen meestal op oog- en grijphoogte (van volwassenen én kinderen). Ook die neem je makkelijk mee.

9. Kijk uit voor kortingen…

Ze nodigen altijd uit tot impulsaankopen. 2+1 gratis, -10%: Het klinkt aanlokkelijk, maar heb je dit ‘unieke aanbod’ echt nodig?

10. …en voor marketing- en verkooptrucs.

In de supermarkt moet je eerst voorbij de afdeling met verse groenten en fruit. Zo geef je jezelf, zonder het te beseffen, de ‘toestemming’ om verderop nog wat minder gezonde extraatjes in je kar te leggen. En wist je dat basisproducten zoals eieren expres verspreid liggen over de winkel: daardoor moet je eerst langs alle rekken boordevol verleidingen.

11. Kassa-kassa aan de kassa.

Ook de strategisch geplaatste en (bewust) goedkope producten aan de kassa liggen er niet toevallig: de supermarkten willen dat jij ze ziet… én koopt. Houd jezelf bezig aan de kassa: scroll op je telefoon of kies voor de selfscan-kassa als afleiding. Je winst: een goedkopere winkelkar.

Volg mij @mijnportemonnee.be op voor een betaalbaar jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier