
Tiany Kiriloff lanceert met twee compagnons eigen kledingmerk: “Ook mijn drie dochters plukken die stukken straks met plezier uit mijn kast”
Ze is een van Vlaanderens bekendste fashionista’s en misschien wel de allereerste influencer van ons land: Tiany Kiriloff. Na talloze modeavonturen lanceert ze samen met twee compagnons een eigen kledingmerk. Dat haar drie dochters de stukken uit die collectie straks met plezier uit haar kast zullen plukken, staat nu al vast.
Tiany, een eigen merk: eindelijk!
Tiany: ‘Ik kan het zelf bijna niet geloven; het is een droom die in vervulling gaat. Het merk heet Coco y Maria, en we zijn bewust klein gestart met enkele klassiekers in natuurlijke materialen en met de perfecte snit.’
Wie zijn ‘we’?
‘Ik richtte het merk op samen met Aline Verbrugge en Sofie Caers. We delen een liefde voor mode, maar hebben elk een andere achtergrond. Aline werkt voor een bedrijf dat in Portugal duurzame kleding produceert voor verschillende merken. Sofie runt een modeagentuur en is medeoprichter van het schoenenmerk Odare. Na samenwerkingen met merken als Vero Moda en Essentiel Antwerp wilde ik al langer een eigen label starten, maar ik durfde niet omdat ik weinig kaas gegeten heb van productie en verkoop. Aline en Sofie hebben die expertise wél.’
Vanwaar de naam?
‘Coco doet denken aan Coco Chanel, en Maria verwijst naar mijn liefde voor Mariabeeldjes (lacht). Ik verzamel ze al jaren. Misschien zitten mijn katholieke opvoeding en naam daar voor iets tussen, want ik heet voluit Tiany Ilona Lourdes. Het Spaanse aspect is een ode aan mijn Latin roots en aan de voorliefde van de andere dames voor alles wat Baleaars is.’
Je had het merk ook gewoon naar jezelf kunnen vernoemen.
‘Dat wilde ik bewust niet. We hebben Coco y Maria met z’n drieën opgericht en ontwerpen de collecties ook samen. We zitten op dat vlak helemaal op dezelfde golflengte. Door mijn bekendheid zal ik misschien vaker optreden als uithangbord, maar ik wil zeker niet hét gezicht van onze campagnes zijn. Dat doe ik alleen omdat het in deze opstartfase net iets goedkoper is dan een model boeken (lacht).’

Nog een verrassing voor wie jou volgt: de collectie bestaat vooral uit basics.
‘Ook dat is een bewuste keuze. Als modeliefhebber heb ik zoveel zotte stukken in mijn kast die ik amper draag. Zonde! Ik hou van kleren om in te leven, en daar staat ons merk voor: de perfecte cropped polo met een boxy fit of een supercoole broek waarvan je jarenlang plezier hebt. Denk: draagbaar, maar met een uniek detail.’
Heb jij überhaupt nog plaats voor nieuwe kleding?
‘Er is altijd nog plaats (lacht). Ik geef regelmatig dingen weg en heb drie dochters, dus er roteert veel. Nummer één woont permanent in mijn kast, en ook nummer twee lijkt de weg daarheen te hebben gevonden. Af en toe heb ik een Marie Kondo-momentje en wil ik downsizen. Dan draag ik elke dag hetzelfde. Op andere momenten vind ik het dan weer jammer dat ik maar één lijf heb en zou ik het liefst drie keer per dag van outfit wisselen.’
Ik heb zoveel zotte stukken in mijn kast die ik amper draag. Ik hou van kleren om in te leven, en daar staat ons merk voor
Wat is er gebeurd met je vintagejuwelenlabel Kirilove?
‘Dat richtte ik samen met mijn broer op tijdens de pandemie. Hij zit in de antiekwereld en was verantwoordelijk voor het sourcen van de sieraden. Nu reist hij de wereld weer rond voor zijn job, dus staat ons merk on hold. Wie weet maakt het ooit een comeback.’
Ben jij een serieel ondernemer die telkens nood heeft aan een nieuw project?
‘Ik kan niet stilzitten en doe dingen vanuit mijn buikgevoel. Dat gaat met vallen en opstaan, maar daar leer je uit. Coco y Maria is ook ontstaan in een wervelwind. Daarom heb ik lang gewacht voor ik het nieuws deelde met mijn omgeving. Zelfs mijn man en beste vriendinnen kregen het pas te horen nadat onze eerste collectie was verkocht aan Princess Blue in Antwerpen en La Bottega in Hasselt. Ik wilde het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten was.’

Laten we even teruggaan in de tijd. Hoe is jouw tv-carrière ooit begonnen?
‘Met een casting in de krant. Ik las dat ze vj’s zochten voor een nieuwe muziekzender genaamd JIMtv en besloot me in te schrijven. Dat ging toen nog per brief – ja, zo oud ben ik -, en de respons die ik kreeg, zat verstopt tussen de andere post. Toen ik de envelop eindelijk opende, bleek de auditie de dag erop plaats te vinden. Net op tijd, dus (lacht). Mijn schermtest verliep slecht, maar eigenlijk wilde ik geen videoclips presenteren. Ik wilde een modeprogramma maken!’
Dat werd ‘Alive.Style’.
‘Klopt, en ik moest het zelf presenteren. Op tv komen was eigenlijk nooit mijn ambitie. Ik was namelijk doodsbang voor de camera omdat ik onzeker was over mijn articulatie. Ik sprak op dat moment nog maar tien jaar Nederlands. Toch zagen ze iets in mij, dus ben ik ervoor gegaan. Ik bracht verslag uit over het reilen en zeilen in modeland, en dat was in die tijd rock-’n-roll. Zo trokken we zonder enige accreditatie naar Paris Fashion Week en wandelden we zo de Chanel-show binnen! Ik spreek over de tijd vóór sociale media doorbraken. Toen kon dat nog.’
Daarna volgde er een ander iconisch programma, namelijk ‘Open & Bloot.’
‘Er werd destijds gegrapt dat ik mensen kon aankleden én uitkleden (lacht). Ik vond dat fantastisch. Open & Bloot was een vrij expliciet programma, maar algauw bleek dat ik over seks kon spreken alsof het kaas was. Ik kende weinig gêne. We hadden ook een geweldige ploeg, en dat mis ik nu soms: een team. Als contentcreator werk je meestal solo. Dat zorgt voor veel vrijheid, maar het is ook weleens eenzaam.’
Hoe kijk jij naar de term ‘influencer’?
‘Ik noem een kat een kat. In de tijd van Alive.Style influencete ik al door nieuwe winkels en merken te promoten. Zo heb ik twintig jaar geleden mijn man Didier zelfs ontmoet: ik vroeg hem om brand ambassador te worden voor een sneakermerk waarmee ik samenwerkte. Eigenlijk is er niets veranderd, behalve het medium. Ik probeer mijn bereik ook ten goede in te zetten door Belgische mode en lokale ondernemers te steunen. De Sheins en Temu’s van deze wereld jagen mij schrik aan. We hebben zoveel moois in huis, dus waarom zouden we het ergens anders zoeken?’

Als ik het zo hoor, ben je misschien wel de originele influencer van ons land.
‘Die reactie krijg ik wel vaker. Soms voel ik me de moeder aller influencers (lacht). Ik ben een stuk ouder dan sommige collega’s, maar dat stoort me niet. Ik verdien mijn brood met mijn passie en leer bij van al die jonkies. Hun drive is bewonderenswaardig. Toch ben ik blij dat ik al iets meer jaren op de teller heb. Sociale media kunnen je enorm onzeker maken omdat je je continu met anderen vergelijkt. Mijn jongere zelf zou het daar moeilijker mee hebben.’
Hoe beslis jij wat je wel en niet deelt?
‘Ik geef online een best grote kijk in mijn leven, maar ik deel natuurlijk niet alles. Als ik een foto van mijn gezin post, vraag ik eerst om goedkeuring. Ik begrijp waarom sommige influencers hun kinderen afschermen, maar in de begindagen van Instagram was dat nog geen gewoonte omdat er nog geen verdienmodel achter de app zat. Bij mij groeide alles op organische wijze, en mijn kinderen vinden het gelukkig niet erg om af en toe op mijn profiel te verschijnen. Al lachen ze me soms ook vierkant uit, vooral als het een dansje betreft. Mijn dochters kunnen niet geloven dat ik ooit de finale van Sterren op de Dansvloer haalde (lacht).’
De Sheins en Temu’s van deze wereld jagen mij schrik aan. We hebben zoveel moois in huis, waarom zouden we het ergens anders zoeken?
Hoe gaan zij om met sociale media?
‘Yelena zei onlangs: “Mama, jij moet toch een leuke jeugd gehad hebben zonder al die dingen.” Mijn kinderen weten dat Instagram niet de realiteit is, maar toch hebben ze vaak last van fomo of kunnen ze zich laten vangen door de overdaad aan onlinemarketing en -reclame. Dan sturen ze mij een link: “Kijk hoe mooi, mama!” Van wie zouden ze dat hebben (lacht)?’
Gelden er in jullie gezin regels rond smartphonegebruik?
‘Uiteraard, want anders zouden mijn kindern net als de meeste van hun leeftijdsgenoten alleen maar op hun telefoon zitten. De jongste mag in het weekend één keer per dag onder toezicht op Snapchat, en tijdens het eten gaan alle smartphones sowieso aan de kant.’

Je man en jij zijn zeventien jaar gelukkig getrouwd. Wat is jullie geheim?
‘Leven en laten leven (lacht). Daarnaast houden we regelmatig een date night en zijn onze familievakanties heilig. We zijn net terug van Costa Rica, een van onze favoriete bestemmingen. We gaan al jaren naar dezelfde Airbnb. Mijn man surft er, en daarnaast genieten we van zon, zee, strand en tijd met elkaar. Elders wil ik elke shop en koffiebar gezien hebben, maar in Costa Rica vind ik rust.’
Heeft die aantrekking iets te maken met je Zuid-Amerikaanse roots?
‘Ik heb inderdaad Chileense roots, naast Nederlandse en Russische. Bovendien woonde ik tot mijn dertiende in Venezuela. Spaans is dus mijn moedertaal en voelt een beetje als thuiskomen. Mijn kinderen kunnen er ook hun plan in trekken.’
Wat herinner jij je van je jeugd in Venezuela?
‘Superveel. Het was een idyllische tijd waarin ik elk weekend doorbracht op een bootje en elke zomer op vakantie naar Florida ging. We bezochten dan al die Amerikaanse pretparken en mijn ouders hadden eindeloos veel geduld. We verhuisden naar België toen het in Venezuela gevaarlijk werd door de corruptie. Dat was spannend, maar het betekende een nieuw begin.’
In ons land spendeer je je weekends aan zee. Hoe ziet jouw ideale zondag eruit?
‘Rustig opstaan met een iced latte en pistolets. Daarna wandelen met de meisjes en de hond, of afspreken met vriendinnen. Tussendoor doe ik dan de was. De zondag is snel om, maar eindigt meestal met een glaasje champagne. We eten ook elke zondagavond samen.’

Gezin, carrière, sociaal leven… Hoe hou jij al die ballen in de lucht?
‘Doen we dat niet allemaal? Als vrouwen zijn we geboren multitaskers. Onze hersenen doen dingen die mannen niet kunnen volgen. Ze denken tegelijk aan alle onbeantwoorde mails én de planning van de kinderen én de was én de supermarktlevering én de vuilnisbakken die buiten moeten wanneer we op reis zijn. Ik maak veel lijstjes in mijn telefoon, en die werk ik af. Soms laat ik een balletje vallen, en ook dat is oké. We moeten minder streng zijn voor onszelf.’
Hoe ga jij om met ouder worden?
‘Ik vind het niet bepaald fijn (lacht). Gelukkig ben ik gezegend met goede genen. Ik geloof ook in regelmatig onderhoud. Zo doe ik aan facials, cuppings, noem maar op. Botox probeer ik nog even uit te stellen. Ik verkies huidverbetering. Zo heb ik net Sculptra geprobeerd, een behandeling die je eigen collageenproductie stimuleert.’
Zijn er dingen die jij nooit ofte nimmer zou proberen?
‘Never say never, maar Crocs zijn voor mij toch een never (lacht). Zelfs nu ze hip zijn.’
(tekst Catherine Kosters)
Wie is Tiany Kiriloff?
Tiany (46) is contentcreator en medeoprichter van het nieuwe Belgische kledingmerk Coco y Maria. Ze begon haar carrière bij muziekzender JIMtv, waar ze het modeprogramma Alive.Style presenteerde. Nadien volgde Open & Bloot op Kanaal 2 en lanceerde ze de voormalige lifestylewebsite Belmodo.tv. Vandaag is Tiany een van de bekendste influencers van ons land, met meer dan 200.000 volgers op Instagram. Ze is getrouwd met ondernemer en dj Didier Engels. Het koppel heeft drie dochters: Yelena (17), Eloise (15) en Otilia (9). Ze verdelen hun tijd tussen Oost-Vlaanderen en de kust.
Je kan Tiany volgen op Instagram via @tianykirilove en haar merk via @cocoymariaworld.
De zondagse tips van Tiany
• Op zondag shopt Tiany in Knokke bij Belgisch juwelenmerk June 21, een grot vol schatten waarin haar dochters graag verdwalen. Andere favorieten zijn La Vie en Rose, Labellov en Blue.
• Een ijsje of een wafel van bij Glacier de la Poste op de dijk is een must. In Antwerpen bruncht ze het liefst bij Hotel Pilar.
• Wandelen met de hond doet ze in Het Zwin of op het strand. Tip: vanaf Surfers Paradise mag je trouwe viervoeter loslopen!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier