Compacte cross-overs zijn vandaag de dag erg gewild en zelfs een van de snelst groeiende segmenten. Mazda kon niet achterblijven en heeft met de CX-3 een voortreffelijk exemplaar in huis. Stiekem hoopt Mazda met de CX-3 het succes van de in 2012 gelanceerde CX-5 te kunnen evenaren of zelfs te overtreffen.

De 4,27 m lange, 1,76 m brede en 1,53 m hoge Mazda CX-3 deelt veel Kodo-designkenmerken met andere Mazda-modellen. Het front is al bij al gedurfd vormgegeven, waarbij onder meer het rooster met zijn 7 zilverkleurige lamellen een centrale rol vervult qua uitstraling van gebalde energie. Het embleem met de kenmerkende ‘vleugel’ is fors en driedimensionaal uitgevoerd, alsof hij uit massief metaal is opgetrokken.

Mazda CX-3: een stijlvolle, compacte cross-over.

De knipperlichten zijn niet in de hoofdcluster van de koplampunit vervat teneinde een spitse, scherpe blik te creëren. De flanken zijn hoog en in combinatie met lage zijruiten zorgt dit ervoor dat de compacte Mazda CX-3 bijzonder robuust overkomt. De achtersteven oogt even stijlvol als het front.

Voortreffelijk zicht

Het interieur combineert de beste eigenschappen van cross-overs met die van conventionele personenwagens. Opmerkelijk is het ventilatierooster dat schier onzichtbaar in de horizontale sierlijst is geïntegreerd. Het zicht rondom is voortreffelijk mede doordat de buitenspiegel op het portierpaneel is gemonteerd. Het dashboard is bijzonder mooi vormgegeven, waarbij het instrumentenpaneel erg hoogwaardig oogt.

Bovenin de middenconsole staat een 7-duims aanraakscherm. De chauffeurszetel is in ruime mate verstelbaar, terwijl ook het stuur in de hoogte als in de diepte over een voldoende afstand regelbaar is. Al bij al zitten de zetels best comfortabel.

Ruimte

Hoofd-en beenruimte zijn voorin dik in orde. Achterin voldoet de hoofdruimte, maar is de beenruimte voor flink opgeschoten lieden bescheiden. In tegenstelling tot sommige concurrenten is de achterbank niet verschuifbaar. Al naargelang de opstelling van de in 2 ongelijke delen neerklapbare achterbank varieert het bagagevolume van 350 naar 1.260 liter, al zet de Mazda CX-3 op dat vlak zeker geen nieuwe maatstaf.

De bodem van de bagageruimte kan op 2 hoogtes worden vastgezet. De tildrempel is evenwel aan de hoge kant. De door ons gereden ‘Pure Edition’-uitvoering biedt trouwens aardig wat comfortitems zoals onder meer een boordcomputer, een prima functionerend navigatiesysteem, een automatische airco, en verwarmbaar stuur, een achteruitrijcamera, een licht-en regensensor, zetelverwarming vooraan, een head up-display in kleur, privacy-glas achteraan, DAB-radio evenals een Bose-audiosysteem met 7 luidsprekers.

Atmosferische tweeliter

Vooralsnog is de Mazda CX-3 verkrijgbaar met een in 2 vermogensvarianten (88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk) te bekomen, 1998 cm3 metende viercilinder-benzinemotor en een 1,5 liter viercilinder-oliestoker van 77 kW/105 pk. De meest potente benzineversie is er wel enkel als vierwielaandrijver. Kenmerkend voor de atmosferische, direct in gespoten en 120 pk rijke tweeliter-viercilinder, waarmee de testwagen was uitgerust, is de hoogste compressieverhouding (14:1) ter wereld in een personenwagen.

Qua ergonomie en afwerking laat de Mazda CX-3 evenmin steekjes vallen.

Bij de testwagen was de krachtbron er in combinatie een alert en schokvrij schakelende, conventionele zestrapautomaat, waarvan de overbrengingsverhoudingen keurig zijn afgestemd op de ronduit elastische motorkarakteristiek. De automaat heeft overigens een sportstand waarin hij bij hogere toerentalen opschakelt, al durft de tweeliter dan wel de stem verheffen. Een start-stop-functie ontbreekt evenmin.

Het normverbruik van de normaal ademende krachtbron bedraagt 5,8 l/100 km (C02-emissie: 136gr/km). Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 6,3 liter per 100 km. Voor de 0-100 km/u-spurt heeft de wagen genoeg aan 9,9 seconden en op de Autobahn houdt deze uitvoering het pas bij 187 km/u voor bekeken. Deze minst potente benzinemotor is er wel enkel in combinatie met voorwielaandrijving, daar waar de 150 pk rijke benzinestoker dan weer uitsluitend te verkrijgen is met vierwielaandrijving.

Mazda2-platform

Het weggedrag van de Mazda CX-3 verdient alle lof. De voorwielaangedreven cross-over rust trouwens op een chassis waarbij het Mazda2-platform als basis werd genomen. Zo bestaat ook bij de cross-over de voorwielophanging uit Mc Pherson-veerpoten en is achteraan gekozen voor een torsieas.

De achtersteven oogt even geslaagd als het front.

In de praktijk schuwt de lichtvoetige Mazda CX-3, voorzien van een aardig wat feedback biedende, elektrisch bekrachtigde stuurinrichting, geenszins het betere bochtenwerk. Vering en demping voelen stevig aan, zonder dat men in deze met lichtmetalen 18-duims wielen cross-over zit te stuiteren. De meeste oneffenheden in het wegdek weet het onderstel goed te verwerken en van overhellen in de bochten is er nauwelijks sprake.

Actieve veiligheidstechnologie

Voor het intomen van de 120 paarden zorgen goed te doseren geventileerde schijfremmen vóór in combinatie met massieve exemplaren achterop. De aanwezige actieve veiligheidstechnologie mag er best wezen. We denken daarbij onder meer aan het noodremsysteem, de dodehoekwaarschuwing, de rijstrookwaarschuwing, de verkeersbordenherkenning, de grootlichtassistent en de adaptieve snelheidsregelaar. Al bij al biedt de Mazda CX-3 SkyActiv-G 120, in de door ons gereden Pure Edition-uitvoering, ook op dat vlak héél wat auto voor zijn geld.

Aan de Mazda CX-3 SkyActiv-G-120 ‘Pure Edition’ hangt een prijskaartje van 25.690 euro.