De Mercedes-Benz SLC heeft een indrukwekkende voorgeschiedenis. Zijn in 1996 geïntroduceerde voorganger, de SLK, was wereldwijd geliefd en vond inmiddels al zo’n 670.000 klanten.

Enkele jaren terug opteerde de Duitse constructeur voor meer eenduidigheid in de naamvoering van zijn modellen. Twintig jaar na de komst van de SLK krijgt nu ook deze compacte roadster van Das Haus een nieuwe naam: SLC. Deze moet de verwantschap met de C-Klasse, waarmee de sinds 2011 op de markt zijnde huidige roadster technisch nogal wat gemeen heeft, benadrukken.

Van die naamwijziging maakte de fabrikant bovendien gebruik om een facelift door te voeren. Kenmerkend voor het SLC-silhouet zijn de licht oplopende gordellijn, de geprononceerde wielkasten en de luchtinlaten in de voorspatschermen. De luchtinlaten zijn overigens uitgevoerd in hoogglanzend chroom, een verwijzing naar de legendarische 300 SL. Teneinde sportieve looks nog verder aan te scherpen werd het rooster steiler, waardoor de motorkap optisch langer lijkt. Aan de voorkant meteen de hertekende koplampen en dito bumper op, terwijl achteraan is gekozen voor nieuwe, smallere én van led-techniek voorziene lichtunits. Nog steeds prominent aanwezig in het midden van het rooster prijkt de Mercedes-Benz-ster. Bij het optioneel te verkrijgen led-Intelligent Light System zijn de hoeken en andere delen van de koplampbehuizing ook nog eens in het zwart uitgevoerd. Het kofferdeksel heeft nadrukkelijk scherpe vormen en het derde remlicht is in de spoilerrand geïntegreerd. Aan de dakconstructie(stalen klapdak) diende uiteraard niets gewijzigd te worden.

Sportief interieur

Mercedes-Benz SLC 300, Interieur, bengalrot/schwarz Mercedes-Benz SLC 300, interior, bengal red/black

Het interieur onderstreept op zijn beurt de sportieve aspiraties. Het dashboard is nieuw ontworpen, waarbij de 2 ronde klokken zwarte wijzerplaten hebben en de rode naalden op hun beurt bijdragen tot het sportieve design. De tellers van het instrumentarium zijn bovendien prima afleesbaar. Een 4,5 inch multifunctioneel TFT-kleurendisplay is standaard geïntegreerd tussen de 2 klokken. Een analoge klok met zwarte wijzerplaat is optioneel leverbaar. Voorts is het display tussen de 2 luchtuitstroomopeningen in de middenconsole beduidend groter geworden.Het nieuwe, onderaan afgevlakte multifunctionele sportstuur draagt eveneens bij aan de sportieve beleving.

Ondanks de meest compacte buitenafmetingen in zijn klasse, biedt de Mercedes-Benz SLC voldoende interieurruimte. Het interieur wordt gekenmerkt door het gebruik van hoogwaardige materialen. In 1996 zette Mercedes-Benz een trend met het in 22 tellen openend variodak waarmee de open roadster met één druk op de knop veranderde in een coupé met stalen klapdak. De  SLC-generatie biedt een panorama-variodak met Magic Sky Control dat ervoor zorgt dat het glazen dak naar keuze licht of donker wordt gekleurd. Eveneens tegen meerprijs levert de producent Airscarf, een systeem waarbij warme lucht in de hals van de de inzittenden wordt geblazen. Daarnaast is er nog het Airguide-systeem, zijnde roterende schijven achteraan de rolbeugels als alternatief voor het gebruikelijke windscherm. Al naargelang het dak open of dicht is, bedraagt de bagagecapaciteit 210 of 335 liter.

184 pk rijke vierpitter

Het SLC-motorenpalet omvat vooralsnog drie viercilinder-benzinestokers: een 1.6 van 156 pk (SLC 1800) en een 2.0 van 184 (SLC 200) of 245 pk (SLC 300). Wie die vermogens te min vindt, kan kiezen voor de 3.0 liter V6 van 367 pk (SLC 43). Dieseladepten komen aan hun trekken middels de SLC 250d die goed is voor 204 pk. Wij reden recentelijk de SLC 200. Zijn 135 kW/184 pk houdt op papier misschien niet over voor zo’n sportieve roadster, maar in de praktijk zorgt de vierpitter, in combinatie met een voortreffelijk schakelende én goed gespreide manuele zesbak, ervoor dat je goed kan vooruitkomen.

Wie houdt van een opzwepende motorsound komt bedrogen uit. De direct ingespoten tweeliter-zestienklepper komt zelfs in de hogere toerregionen erg geciviliseerd over. Voor een benzinestoker is de koppelkromme mooi vlak, hetgeen zich vertaalt in een heerlijk soepel motorkarakter. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 7,0 seconden en op de Autobahn houdt de SLC 200 pas op bij 240 km/u. Het normverbruik komt neer op een hoogst aanvaardbare 6,1 liter per 100 km, hetgeen overeenkomt met een C02-uitstoot van 133 gram per kilometer. Dankzij het uitgekiend onderstel vindt de achterwielaangedreven roadster bochten ronden een festijn. Tot op hoge snelheid blijft deze roadster uitermate stabiel en vertrouwenwekkend aanvoelen. Bovendien weet het onderstel goed raad met oneffenheden. Feit is dat de fabrikant erin gelukt is een dynamisch rijgedrag te verzoenen met het nodige rijcomfort. Aan veiligheidsvoorzieningen ontbreekt het ook dit Mercedes-Benz-model niet.We denken daarbij o.m aan het Collision Prevention Assist-systeem dat een botswaarschuwing inhoudt en dat bij niet reageren van de bestuurder automatisch de noodremfunctie inschakelt. Eveneens al van huis voorzien is Attention Assist dat vermoeidheid bij de bestuurder herkent. Dodehoekdetectie en spoorassistent daarentegen zijn er wel enkel tegen meerprijs.

Aan de Mercedes-Benz SLC 200 hangt een prijskaartje van 39.446 euro

 

Foto’s:

 

  1. Mercedes-Benz SLC 200: een heerlijke boulevardcruiser.
  2. Het interieur komt grotendeels overeen met dat van de voorganger.