Toen Jaguar in 2007 de vierdeurs XF introduceerde, stond het in de sterren geschreven dat een breakversie niet lang op zich zou laten wachten. Uiteindelijk duurde het toch  ruim 5 jaar vooraleer een stationcarversie, de XF Sportbrake, op de markt kwam. Ondertussen staat een nieuwe XF Sportbrake in De Jaguar-showroom.

Volgens de Britse constructeur koppelt het nieuwste model functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid aan het dynamisch karakter van de XF berline. De XF Sportbrake, welke van de band loopt in de Jaguar Land Rover-fabriek van Castle Bromwich,  wordt gecommercialiseerd in vijf uitrustingsniveaus: Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport en S.

Stijlelementen van vierdeurs

Vooraan neemt de Jaguar XF Sportbrake de stijlelementen van de XF berline over en dat inclusief de ‘full led’-koplampen. Achteraan worden de verschillen tussen de berline en de break evenwel meteen duidelijk. In profiel dragen de fijne voorruitstijlen en de dakstructuur bij tot het coupéachtige lijnenspel en optimaliseren ze tegelijk de zichtbaarheid. De XF Sportbrake oogt langer dan de vierdeurs, hoewel ze exact dezelfde lengte hebben.

De Jaguar XF Sportbrake neemt stijlelementen van de XF berline over.

De aflopende daklijn mondt uit in een mooi geproportioneerde achterspoiler die de aërodynamische prestaties optimaliseert en tegelijk zorgt voor een assertieve look. De achtersteven is getooid met fijne, omhullende led-achterlichten, die van het koetswerk tot op de achterklep doorlopen en die aanknopen bij het halfronde motief van de SUV F-Pace. Het lineaire design van de achterlichten benadrukt, zegt Jaguar, de visuele breedte van de achtersteven. Een opvallende chroomstrip loopt bovendien over de volledige wagenbreedte om de achterlichten visueel met elkaar te verbinden en de Sportbrake een prestigieuze uitstraling te bezorgen.

Ruim én hoogwaardig interieur

Het gelaagde instrumentenbord loopt door in de portierpanelen en bezorgt het een hoogwaardige uitstraling. Geavanceerde technologieën worden daarbij naadloos geïntegreerd in traditionele items zoals onder meer het hoogwaardige, zachtgenerfde Windsor-leder. Desgewenst kan je opteren voor een 12,3-duims groot tft-instrumentenbord evenals voor een centraal 10-duims aanraakscherm, een configureerbare sfeerverlichting met 10 tinten en al evenzeer voor 20-voudig elektronisch verstelbare voorzetels (inclusief elektronisch regelbare hoofdsteunen).

De wagen heeft een erg fraai en gezellig interieur.

Een nieuwigheid is de ionisatie van de interieurlucht om de frisheid in het interieur te verzekeren. Tegen meerprijs leverbaar zijn er ‘soft-close’ portieren welke zich sluiten met een geraffineerde en nauwkeurig uitgewerkte actie.  De Jaguar XF Sportbrake heeft een klimaatregeling met 4 zones, verwarmbare zetels en een van de grootste panoramische zonnedaken die momenteel op de markt zijn.

Zonnescherm

Het met handgebaren bediend zonnescherm toont zich overigens erg intuïtief: een veegbeweging met de hand volstaat om het zonnescherm te openen of te sluiten zonder dat de bestuurder de blik moet afwenden van de weg wanneer het 1,6 m2 grote dak te  veel zonlicht binnenlaat. De standaard in drie delen neerklapbare achterbank biedt bovendien tal van mogelijke configuraties.  Met de achterzetels in positie bedraagt het koffervolume al 565 liter. Met de zetels neergeklapt loopt het volume op tot maar liefst 1.700 liter. Met neergeklapte achterbank is het mogelijk voorwerpen met een lengte tot 2 m te vervoeren achter de voorzetels.

Bagageafdekking

Een handige functie is de vlakke bagageafdekking die waardevolle voorwerpen beschermt. Om de toegankelijkheid te bevorderen wordt die bagageafdekking automatisch opgerold zodra de achterklep wordt geopend en vervolgens weer afgerold zodra de achterklep wordt gesloten.  Tegen meerprijs is de Jaguar XF Sportbrake te bekomen met een handenvrije achterklep voor nog meer gebruiksgemak.

Een simpele veegbeweging met de voet onder de achterbumper laat toe de achterklep te openen en te sluiten. Niet onbelangrijk is dat de openingshoogte van de achterklep vanaf het aanraakscherm kan worden ingesteld voor plaatsen met een beperkte hoogte zoals ondergrondse parkings.

Met de achterzetels neergeklapt bedraagt het laadvolume 1.700 liter.

De nieuwe Jaguar XF Sportbrake is verkrijgbaar met de waterdichte ‘Activity Key’. Het betreft  een waterdichte en schokbestendige rubberen polsband die een geïntegreerde transponder heeft en de bestuurder toestaat de klassieke sleutel in de wagen achter te laten terwijl ze geniet van sport en buitenactiviteiten.

Geavanceerde krachtbronnen

De Jaguar XF Sportbrake  pakt uit met geavanceerde krachtbronnen. Aan benzinezijde is er vooralsnog enkel de 250 pk sterke 2.0 liter gekoppeld aan achter-of AWD-aandrijving. Dieselaars kunnen kiezen uit een in 3 vermogens (163,180 en 240 pk) te bekomen 2.0 liter viercilinder. De instapzelfontbrander is er enkel in combinatie met achterwielaandrijving, daar waar de potentere versies, standaard voorzien van een 8-trapsautomaat, ook met AWD- vierwielaandrijving te bekomen zijn.

De 3 liter V6 diesel van 300 pk, van huis uit al voorzien van een 8-trapsautomaat,  is er  dan weer enkel in combinatie met achterwielaandrijving. De Jaguar XF Sportbrake heeft  standaard luchtvering achteraan en om zeker te zijn dat de lifestylewagon qua comfort even hoog scoort als de berline heeft men ook nog eens subtiele wijzigingen doorgevoerd in de voorste dempers. Tegen meerprijs is overigens adaptieve schokdemping leverbaar.

Aan de Jaguar XF Sportbrake 2..0 t Aut. ‘Pure’ hangt een prijskaartje van 50.800 euro.