Nieuwe Renault Megane: nu ook met oplaadbare hybridemotor

85
1. De nieuwe Mégane pakt o.m. uit met een hertekende voorbumper en een nieuw radiatorrooster.

Sinds de introductie van de allereerste Renault Mégane in 1995, vonden er wereldwijd al 7 miljoen stuks een koper. Mégane is niet zomaar een model, maar groeide in de loop der jaren uit tot een volledig gamma waaronder versies met het RS-label. Zo vestigde de Mégane R.S. Trophy-R vorig jaar nog een nieuw ronderecord op de Nürburgring. Dat de Mégane een veelzijdige berline is, mag onder meer blijken uit de introductie van een oplaadbare hybrideversie en meteen een Renault-primeur in het segment van de compacte wagens.

Qua koetswerkdesign onderscheidt de nieuwste Renault Mégane zich door kleine accenten die aansluiten bij de merkidentiteit. Zo doen de koplampen voortaan een beroep op LED PureVision-technologie. Ze vervangen de vroegere halogeenexemplaren en zijn al vanaf het eerste uitrustingsniveau beschikbaar.

De nieuwe en performantere koplampen verhogen de lichtintensiteit en vergroten het bereik van de lichtbundel met bijna 30 procent. Behalve de koplampen doen overigens ook de achterlichtunits en de mistlampen een beroep op ledtechnologie.

Vooraan herkent men de nieuwste Mégane eveneens aan de hertekende voorbumper en het nieuwe radiatorrooster. Bovendien werd ook de onderste luchtinlaat vernieuwd en is deze vanaf het derde uitrustingsniveau getooid met chroomaccenten. De mistlampen zijn voortaan afgewerkt met een verchroomde sierstrip, terwijl aan de voorzijde van de wielkasten luchtgeleiders  voor het optimaliseren van de stroomlijn moeten zorgen. Achteraan meten de lichtunits zich een nieuw en fijner design aan en de richtingaanwijzers zijn voortaan van het dynamische type.

Op de flanken plukt de nieuwe Mégane de vruchten van zowel een nieuwe sierlijst als verlichte portiergrepen. Naar wens is de Mégane  te voorzien van velgen met een diameter van 16 tot 18 duim. Het designlabel “R.S Line” vervangt bij de nieuwste Mégane de vroegere “GT Line” en is niet zomaar een naamswijziging. Aan de buitenkant vertoont de “R.S. Line”-uitvoering aardig wat overeenkomsten met de R.S.-modellen zoals daar zijn een F1-lamel, een radiatorrooster met honingraatstructuur, specifieke velgen (17-of 18-duim) en een dubbele uitlaat.

Nóg eigentijdser interieur

De nieuwste Renault Mégane pakt uit met een moderner interieur. Bepaalde Mégane-versies kunnen voor het eerst worden uitgerust met een digitaal dashboard voorzien van een 10,2-duim scherm. Het geeft ook navigatieaanwijzingen weer om de rijervaring op een bijzonder intuïtieve manier  te personaliseren. Op de middenconsole bevindt zich een nieuw multimediascherm van 9,3-duim, met een weergaveoppervlakte die dubbel zo groot is als bij het 7-duims exemplaar. Deze verticale tablet is geïntegreerd in de middenconsole. Via het nieuwe geconnecteerde multimediasysteem “Easy Link” biedt  deze zowel  een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie-en infotainmentfuncties als voor de bediening van het Multi Sense-systeem.

(Lees verder onder de foto)

Een uitnodigend interieur.

De bedieningselementen op de middenconsole ogen voortaan moderner en zijn ook nog eens ergonomischer.  Dat geldt onder meer voor de airco met temperatuurweergave en het feit dat alle bedieningsfuncties van de rijhulpsystemen zich nu op het stuur bevinden.  Vanaf het derde uitrustingsniveau voorziet Renault  in een nieuwe, frameloze en zelfdimmende achteruitkijkspiegel.  In het interieur zien we naast, een sportstuur in geperforeerd leder en sportzetels met hogere zijsteunen ook nog inzetstukken in imitatiecarbon evenals aluminium pedalen. Op de zetels en de versnellingspook zijn er bovendien rode en grijze stiknaden en sierranden aangebracht.

Easy Link

Het  van een gloednieuwe interface voorziene multimedia systeem “Easy Link” neemt de stijl en bedieningsmogelijkheden van de smartphone over om te komen tot een nooit geziene ergonomie en functionaliteit.  Dankzij zijn moduleerbare widgets kan elke gebruiker zijn scherm personaliseren om rechtstreeks toegang te krijgen tot zijn favoriete functies of apps. Samen met de smartphone-app “My Renault” vormt het gloednieuwe multimediasysteem Renault “Easy Link” een essentieel bestanddeel van het Renault  Easy Connect-aanbod voor de nieuwe Mégane.  Zo biedt het  onder meer de mogelijkheid om vanop afstand met de wagen te communiceren, om deze te lokaliseren, bestemmingen naar het navigatiesysteem te sturen en op termijn de deuren te vergrendelen en te ontgrendelen, de lichten te ontsteken en de claxon vanop afstand te bedienen.

Met zijn Multi Sense-technologie kan Renault verschillende auto’s in één aanbieden. De modi werken immers in op de  sturing van de motor, de stuurinrichting, de lichtsfeer en de configuratie van het digitale scherm.   Men kan kiezen uit vier modi : Eco, Comfort, Sport en MySense. De digitale dashboardschermen van 7-en 10,2-duim bieden bovendien een weergavezone die naar wens kan worden aangepast met widgets. Zo kan de bestuurder zelf kiezen welke informatie in elke weergavemodus  wordt weergegeven,  zoals het brandstofverbruik in de ECO-modus of de vermogens-en koppelmeters in de Sport-modus.

E-Tech Plug-in

Het al flink gestoffeerde Mégane- motorengamma wordt uitgebreid met een oplaadbare hybridemotor: de E-Tech Plug-in. Deze krachtbron werd ontwikkeld door de Renault-ingenieurs en is inmiddels al bekroond met meer dan 150 patenten. De E-Tech Plug-in-technologie gebruikt diverse onderdelen die in het kader van de  Renault-Nissan Alliantie werden ontwikkeld zoals een  1,6 liter viercilinder-benzinemotor van de nieuwste generatie in combinatie met 2 elektromotoren en een innovatieve transmissie.  Met zijn 9,8 kWh-accu staat de Mégane E-Tech Plug-in garant voor een louter elektrisch rijbereik van 50 kilometer.

(Lees verder onder de foto)

Een nieuw design voor de achterlichtunits.

De Mégane E-Tech Plug-in pakt uit met een specifieke Multi Sense-afstelling met drie  rijmodi.  De modus “Pure” kan worden ingeschakeld via het scherm of met een knop op het dashboard.  In deze stand rijdt de Mégane zuiver elektrisch op voorwaarde dat de accu voldoende reserve heeft.  De modus “MySense” optimaliseert de hybridemodus om de gebruikskosten te verlagen.  In de “Sport”-modus wordt het vermogen van de drie motoren gecombineerd, wat zorgt voor maximale prestaties.

Hoewel een deel van de koffer fungeert als opbergvak voor de laadkabel, heeft de Mégane E-Tech Plug-in  een  aanvaardbaar koffervolume dat varieert van 434 tot 1.247 liter. Uiteraard blijft de nieuwste Mégane ook leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, waarbij ook nog eens gekozen kan worden tussen een handgeschakelde of een automatische transmissie.

Aan de Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid  “Zen” hangt een prijskaartje van 34.275 euro.