Negen jaar geleden verdween de Almera uit het Nissan-gamma. Sindsdien moest de Japanse constructeur het zien te rooien zonder vertegenwoordiger in het nochtans lucratieve C-segment. Anno 2014 showde Nissan ter gelegenheid van het Parijse Autosalon met de vijfdeurs hatchback Pulsar de al enige tijd verwachte Almera-opvolger.

Crossover-DNA

De specifiek voor Europa ontwikkelde 4,39 meter lange, 1,77 meter brede en 1,51 meter hoge Nissan Pulsar is ontworpen volgens dezelfde filosofie als de succesvolle crossovers van het merk. Zo is de C-segmenter gezegend met hetzelfde DNA als de Qashqai en de X-Trail. In zijn klasse moet de Pulsar het opnemen tegen kleppers zoals de Volkswagen Golf, de Ford Focus en de Renault Mégane.

nissan-pulsar-2017-ext-1a
De Nissan Pulsar: een atletisch ogende vijfdeurs hatchback.

Kenmerkend voor het Pulsar-exterieur zijn naast de boemerangvormige koplampen, het V-vormige radiatorrooster, de hoge daklijn, de opvallende grote lichtunits achteraan al evenzeer de opvallend grote wielen in verhouding tot het koetswerk. De krachtige uitstraling van het koetswerk wordt doorgetrokken in het interieur. Daar treffen we een overzichtelijk dashboard aan. In het C-segment geldt de Pulsar als een van de langste wagens. Verwonderlijk is dat niet, gezien de Nissan Pulsar zijn wielbasis (2,70 meter) ontleent aan de X-Trail. Dat is ook de reden waarom de Pulsar achterin zoveel ruimte biedt.

Ruim

Vooral de beenruimte is er ronduit indrukwekkend en dat geldt ook voor de hoofdruimte. Al bij al biedt de Pulsar beduidend meer beenruimte achterin en meer schouderruimte dan zijn concurrenten in het C-segment. Met een knieruimte van 69,2 centimeter is de Nissan Pulsar achterin zelfs veel ruimer dan heel wat auto’s in het D-segment.

Overigens laat ook het zitcomfort niet te wensen over. De ‘zit’ achter het  uitgebreid verstelbare, goed in de hand liggende stuur is dik in orde, al is het jammer dat de rugleuning niet traploos verstelbaar is. Verder is het zo dat de Pulsar met zijn lengte van 4,38 meter  toch zo compact is dat hij in stad eenvoudig te parkeren is. Daarnaast is de Nissan Pulsar ook de hoogste wagen in zijn klasse.De enorme ruimte achterin gaat bij de Pulsar bovendien niet ten koste van het koffervolume. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert dit van 385 tot 1.385 liter. Een  schoonheidsfoutje: de laadvloer is niet geheel vlak. De Nissan moet het bovendien stellen zonder een dubbele bodem of bagagenetten en dito haken. Opbergmogelijkheden biedt het interieur dan weer voldoende.

nissan-pulsar-2017-int-1a
Een Pulsar biedt een zee van ruimte.

Hoogwaardige technologieën

De Nissan Pulsar maakt indruk door de voor zijn segment vele  toegankelijke  technologieën. Daartoe behoort  de nieuwste generatie van het NissanConnect-systeem dat  voorziet in een perfecte integratie met smartphones en navigatiefuncties en dat eveneens een achteruitrijcamera omvat. Uiteraard ontbreekt bij dit eigentijdse Nissan-model evenmin het veelgeprezen ‘Safety Shield‘-systeem dat bestaat uit  Moving Object Detection (detectie van bewegende objecten), Lane Departure Warning (rijstrookassistent), Blind Sport Warning (dodehoekbewaking) en het revolutionaire Around View Monitior (camerazicht rondom).

Drie uitrustingen

De Nissan Pulsar wordt gecommercialiseerd in de drie bekende uitrustingsniveaus: Visia, Acenta en Tekna. Alle uitvoeringen worden  bovendien geleverd met zes  airbags, een airco, elektrisch bediende ruiten, een stop-startsysteem en bandendrukcontrole. Vooralsnog is de Nissan Pulsar leverbaar met twee viercilinder-turbobenzinemotoren: een  1.2 van 85 kW/115 pk  en een 1.6 van 140 kW/190 pk. Laatstgenoemde versie is van huis uit onder meer voorzien van 18-duims lichtmetalen wielen en een leren zetelbekleding. Dieselaars kunnen terecht bij de aan Renault ontleende 1.5 dCi van 81 kW/110 pk.

De nieuwe Nissan bestaat uit krachtige lijnen.
De nieuwe Nissan heeft achteraan opvallend grote lichtunits.

Alle krachtbronnen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, al is de Pulsar 1.2 DIG-T  desgewenst ook verkrijgbaar met Nissans automatische Xtronic-transmissie. Dat laatste is evenwel niet het geval  voor de 1.5 dCi-versie.

Tekna getest

Onlangs reden we met de Nissan  Pulsar 1.5 dCi, voorzien van de uitmonstering ‘Tekna’, wat garant staat voor een erg riante aankleding. Daarvan getuigen onder meer  de 360°-camera, de dodehoekassistent, de rijbaanhulp evenals de 18-duims lichtmetalen wielen. Voor de aandrijving zorgt een  door en door beproefde en 110 pk sterke Renault-oliestoker, waarmee de Pulsar de  0-100 km/u-spurt in 11,5 seconden weet waar te maken. Behalve door zijn zuinig omspringen met de brandstof (4,3 l/100 kilometer), overtuigt deze viercilinderachtklepper al evenzeer door zijn elastische karakter. Veel schakelen is bijgevolg niet nodig om er de nodige vaart in te houden. In (te) snel  genomen bochten helt de  bovendien maar weinig over, terwijl het onderstel met dank aan een adequate vering en demping oneffenheden in het wegdek altijd prima weet te verwerken.

 

Aan de Nissan Pulsar ‘Tekna’ hangt een prijskaartje van 25.400 euro