Limburg biedt een fraaie waaier aan studiemogelijkheden voor het Hoger Onderwijs, op verschillende niveaus en in diverse gespecialiseerde onderwijsinstellingen. Zij stomen je klaar om niet alleen Limburg, maar heel de wereld te veroveren. Studeren in Limburg biedt je dus heel wat troeven! De getuigenissen van onderstaande alumni bewijzen dat.

UHasselt

Geert Houben: Innovatieve projecten in de zorgsector

Geert Houben, alumnus van UHasselt is CEO van Cubigo.

Geert Houben, alumnus van UHasselt is CEO van Cubigo.

Cubigo is een online ‘app’-platform met digitale en lokale diensten om mensen zolang mogelijk op een comfortabele manier in hun eigen huis te laten wonen. De app wordt momenteel uitgerold in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten. Het Google Bootcamp, waarvoor Geert uitgenodigd werd, heeft hem zeker geïnspireerd in dit initiatief.

Geert: “Cubigo is betrokken in verschillende innovatieve projecten, waar we meewerken aan nieuwe vormen van comfort, welzijn en zorg. In elke case wordt het Cubigo platform ingezet als de link en interface met de eindgebruiker. Elke case heeft zijn eigen verhaal, maar ze werken wel naar hetzelfde doel: de eindgebruiker meer betrekken en extra comfort bieden. We kunnen putten uit een uitgebreide ervaring met projecten in België, Nederland en Spanje. In Nederland gebruiken 7 gemeenten Cubigo. In België werken we mee aan verschillende onderzoeksprojecten zoals de zorgproeftuinen, Vitalink en Flanders Care. Bovendien zijn we ook partner in Carehome of the Future en het UD Woonlabo.”

Het idee voor Cubigo kreeg Geert in zijn nabije omgeving toen hij zag hoe zijn naaste familie betrokken was met de zorg van een van hen. ”We worden allemaal steeds ouder, de wachtlijsten en kosten lopen op…. Kortom: de tijd voor een nieuw zorgmodel is eindelijk aangebroken. Vanaf vandaag kunnen we met z’n allen langer zelfstandig thuis wonen. Cubigo maakt dat mogelijk! Dankzij Cubigo kan je gemakkelijk toegang krijgen tot kwaliteitsvolle producten- en dienstenleveranciers. Zo stimuleren en ondersteunen we onze gebruikers tot meer zelfzorg!”

T_07_60_robknoopsuhasseltRob Knoops

Studies: Fysica – Huidige functie: Ph.D student aan KULeuven en CERN

“Ik ben heel blij dat de UHasselt mij warm maakte om de wereld in te trekken. Want alleen zo ontdekte ik dat werken bij de grootste deeltjesversneller ter wereld eigenlijk mijn jongensdroom was.”

Anouk Mertens T_06_60_anoukmertensuhasselt

Studies: Toegepaste Economische Wetenschappen – Huidige functie: Managing Director bij Eleven Sports Netwerk

“Mijn passie voor het digitale is aan de UHasselt ontstaan. De marketingmogelijkheden van het internet brachten me van Hasselt naar Atlanta, waar ik de managers van Holiday Inn en Coca-Cola ontmoette.”

Hogeschool PXL

Ann Bessemans ontwerpt speciaal lettertype

T_11_90_annpixelmanspxl

Ann Bessemans ontwikkelde een nieuw lettertype dat het leesproces van slechtziende kinderen moet verbeteren. Bessemans, die studeerde aan de PXL-MAD School of Arts, verdedigde haar doctoraat ‘Letterontwerp voor kinderen met visuele functiebeperking’ op 25 oktober 2012 aan de Universiteit Leiden.

Bessemans: “Lezen gebeurt zonder letters bewust te herkennen. Nochtans vormen letters een belangrijk fundament voor de leesbaarheid van een tekst. Beginnende lezers met slechtziendheid starten al met een achterstand ten opzichte van hun leeftijdsgenoten: de leessnelheid van deze kinderen ligt lager en op termijn kan dit tot cognitieve problemen (problemen met onder meer het begrijpen en het gebruik van taal, rekenen, geheugen, oplossen van problemen…) leiden.”

Samen met haar team voert ze ook onderzoek naar visuele prosodie (de expressie die woorden betekenis geeft) om het leesbegrip bij zwakke lezers te verhogen. Dat onderzoek wordt gefinancierd met een Microsoft-beurs van 50.000 dollar. Binnen een Europees onderzoeksproject (COST) werkt Ann dan weer rond ‘lees-ergonomie’, dat gericht is op het terugdringen van de stagnerende evolutie van lezen in het digitale tijdperk. Andere onderzoeksthema’s zijn de ‘ritmische aspecten’ in lettertypes (die de leesbaarheid en het leescomfort beïnvloeden) en dyslexie (waarbij ze via letterontwerp bekijkt hoe het leesproces ondersteund kan worden).

Haar onderzoek leverde Ann Bessemans in 2015 nog een nominatie op in de verkiezing van het New Scientist Wetenschapstalent. Momenteel is ze verbonden aan de faculteit Architectuur en kunst (UHasselt) en PXL-MAD (Hogeschool PXL).

Ann Reymen

T_12_60_annreymenpxlAlumna PXL-Education – Huidige functie: dj MNM – VRT

“Ik heb fijne herinneringen aan de opleiding die ik in Hogeschool PXL volgde. Ook al werk ik niet als onderwijzeres, ik doe wel elke dag mijn voordeel met wat ik er leerde. Door de stevige basiskennis kan ik over alles meepraten en breng ik informatie op een duidelijke en boeiende manier.”

 

 

T_13_60_wantenpxl Francis Wanten

Alumnus PXL-Business – Huidige functie Zaakvoerder Comfort Energy en voorzitter Voka – Kamer van Koophandel Limburg

“Belangrijk voor mij was vooral de theoretische kennis die ik opdeed om te zetten in de praktijk en te gebruiken in de zaak. Met deze extra knowhow heb ik het bedrijf snel kunnen laten groeien en zijn we met Comfort Energy uitgegroeid tot het bedrijf dat het vandaag is.”

LUCA School of Arts, campus C-Mine Genk

Wim Geudens en Thomas Baerten maakten kortfilm

T_08_90_thomasbaertenluca

Wim Beudens en Thomas Baerten studeerden aan LUCA, School of arts campus C-Mine Genk aan de opleiding Audiovisuele Kunsten, TV/Film.

Het jaar nadat ze afstudeerden hebben zij samen de kortfilm ‘De Smet’ gemaakt die meerdere internationale prijzen won.

Deze film van Wim en Thomas (regisseur van het eveneens geslaagde Robbie Rocket en Beats of Love) draait rond de gebroeders De Smet: drie alleenstaande, sociaal gehandicapte oer-Vlamingen met matchende hemden. Samen brengen ze hun dagen door om de eenzaamheid te verdrijven. Ze eten, werken zich door berg sigaretten en gaan ’s avonds kaarten. Alles lijkt op zijn plaats, tot een nieuwe overbuur de dynamiek tussen de broers verstoort…

Humo schreef in januari van vorig jaar: “Wim Geudens en Thomas Baerten waren op het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven bij de grote winnaars. Want zij mochten zowel de Humo-Award als de publieksprijs mee naar huis nemen. En het ziet er naar uit dat ze nu kunnen beginnen aan een internationale triomftocht.”

Thomas: “De kans om deze film te maken kregen we door de samenwerking van onze school met een organisatie in Maastricht. In de wereld van film maakt de naam van de school waar je zit niet zo veel uit. Wat wel telt is wat je school betekent in deze filmwereld: dat bepaalt namelijk welke de stage mogelijkheden zijn en dat is cruciaal voor de toekomst!

Wim: “We zijn nu bezig om een serie rond ‘De Smet’ te pitchen bij verschillende TV-zenders, wij kunnen hiervoor beroep doen op o.a. Filip Deschepper de man van ‘Eigen Kweek’. Wat ik vooral geleerd heb tijdens mijn opleiding is je te engageren voor verschillende jobs. Of zoals onze leraar ons altijd voorhield: ze komen je geen job brengen aan het koffieapparaat in de refter!”

T_09_60_emielpenderslucaEmiel Penders

Studeerde Animatie – Heeft nu Studio Blue Spirit in Canada

“In een provincie waar sowieso al drie landen bij elkaar komen wen je er snel aan over grenzen te gaan. Zowel letterlijk als figuurlijk”

 

 

T_10_60_hannesdhulsterlucaHannes D’Hulster

Studeerde Animatie – Werkt nu bij het Nerdlab in Gent

“Limburg en Luca heeft een schat aan docenten. Mensen met verschillende achtergronden, een open geest en constante drang tot vernieuwing. Ze dagen je uit om jezelf te overstijgen.”

 

 

UCLL

Ruben en Sebastiaan ontwikkelen nieuwe media voor het onderwijs

T_14_90_sebastiaanrubenucll

Ruben en Sebastiaan Jans zijn een tweeling. Ze volgden allebei de lerarenopleiding secundair onderwijs aan UCLL in Diepenbeek (toen nog KHLim). Beiden konden aan de slag op de hogeschool in onderzoek met betrekking tot het gebruik van nieuwe media in het onderwijs.

Zij studeerden via afstandsonderwijs nog verder voor een master in Engeland aan de universiteit van Sheffield. Naast hun taak als docent aan de UCLL werken ze voor de expertisecel Education for the Future en in een spinoff van de hogeschool en combineren
zo onderzoek en onderwijs. Vaak vind je ze op buitenlandse congressen rond nieuwe media voor het onderwijs en werken ze op grote contracten samen met bijv. KBC op Skillville om jongeren financieel geletterd te maken.

Sebastiaan: “Skillville is een online  multimediatool, die nu al 15 000 leerlingen helpt de VOET/sleutelcompetenties te realiseren. De tool is opgebouwd uit een dynamisch aanbod van pakketten rond bijvoorbeeld financiële educatie. Daarin besteden we speciale aandacht aan financiële geletterdheid en sociale educatie. Of er is de Actua-Politiek: een pakket om studenten en leerlingen inzicht bij te brengen in ons eigen staatsbestel maar ook in  de actualiteit zoals: G7/G8, IS, vluchtelingencrisis,… De tool kan ook worden ingezet voor alcohol-, tabak-en drugspreventie, voor techniek, om leerlingen bij te brengen hoe gezonde relaties aangaan en onderhouden, communicatietechnieken, cyberpesten en sociale media, taal … “

Ruben: “Samen met ons vijfkoppig team en met kleuterleidsters hebben we Stip-stap-sprong
ontwikkeld. Dit is een digitaal instrument voor observatie, evaluatie, advies en begeleiding van het kind, de school en de ouders. Dit met het doel elk kind zo goed mogelijk te begeleiden naar schoolrijpheid. Maar ook om de leerkrachten te ondersteunen, planlast te verminderen en de administratie te automatiseren. De ouders willen we ondersteunen en adviseren.”
“We hebben ondertussen onze sporen verdiend in het ontwikkelen van serious games voor educatieve toepassingen,” besluit Sebastiaan.

T_16_60_wouterutenucllWouter Uten

Studeerde Elektronica-ICT aan de UCLL in Diepenbeek – CEO Ugentec

“Als kind draaide ik al oude computers uit elkaar. De informatica die ik aan de UCLL opbouwde, is het succes van mijn zaak nu.”

 

 

T_15_60_sebillaoztucllSebila Oztürk

Studeerde orthopedagogie – werkt nu als hulpverlener bij het CAW in Hasselt.

“De bachelor orthopedagogie is theoretisch erg goed onderbouwd en er wordt voldoende ruimte gegeven om praktijkervaring op te doen.”