Op het jongste Autosalon van Genève pakte Opel onder meer uit met  de  Insignia Grand Sport. Dit Opel-vlaggenschip speelt een sleutelrol in het productoffensief van de Duitse constructeur. Van de in 2008 gelanceerde eerste Insignia-generatie zijn er inmiddels al meer dan 900.000 stuks verkocht.

De Monza Concept was de inspiratiebron voor zowel het interieur- als exterieurontwerp van de Insignia Grand Sport. Hoewel de wagenlengte met 5,5 cm is gegroeid tot 4,89 m ziet de Insignia Grand Sport er niettemin sportiever uit. De 1 cm grotere spoorbreedte, het opvallende rooster en de op de Monza Concept geïnspireerde koplampen dragen eveneens bij tot die indruk. De 1,94 m brede en 1,45 m hoge Opel Insignia Grand Sport weegt maar liefst 175 kg minder dan zijn voorganger.

Vleugelmotief

Een 2,9 cm lagere, zwiepende daklijn draagt op haar beurt bij tot het atletische en elegante silhouet. Het prominente, wat lager opgestelde rooster en de slanke, op de Monza Concept geïnspireerde koplampen, versterken optisch het  brede, horizontale karakter van het front en verlenen de wagen tegelijk een stoer uitzicht.

De Opel Insignia Grand Sport gaat prat op een dynamisch silhouet dat doet denken aan een grote coupé.

Achteraan doen heldere, eenvoudige lijnen in combinatie met  slanke ledachterlichten voorzien van een dubbel vleugelmotief de auto eveneens breder ogen. Bovendien werd het nieuw ontworpen, centraal bovenaan gemonteerde ledremlicht in de daklijn geïntegreerd. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 geldt de Opel Insignia Grand Sport als een van de meest windvriendelijke wagens in zijn klasse.

Kleinste details

De cockpit reflecteert duidelijk de Opelontwerpfilosofie, waarbij een sculpturale vormgeving wordt gecombineerd met Duitse precisie. De cockpit is geheel afgestemd op de bestuurder die voortaan 3 cm lager zit dan voorheen. De optioneel in leder verkrijgbare zetels bieden overigens een unieke combinatie van elektrisch instelbare zijsteunen, massagegeheugen- en ventilatiefuncties naast de vele standaardaanpassingsmogelijkheden.

De cockpit reflecteert duidelijk de Opel-ontwerpfilosofie.

Goed om weten is ook dat Opel nog steeds een van de weinige fabrikanten is die zetels aanbieden met het certificaat ‘Aktion Gesunder Rücken‘ (Actie voor een gezonde rug). Mede dankzij de gegroeide wielbasis beschikken de achterste passagiers over 2,5 cm meer schouder- en knieruimte en 0,8 cm meer hoofdruimte. Naargelang de opstelling van de achterbank bedraagt het koffervolume 490 of 1.450 liter.

Infotainment

Veel aandacht ging naar de bediening en de interface van het infotainmentsysteem. Teneinde de interface te vereenvoudigen worden heel wat functies bediend via het aanraakscherm zonder kader.  Op het aanraakscherm dienen geen submenu’s doorzocht  te worden om de belangrijkste functies te vinden.

Terwijl de smartphone naadloos in het infotainment van de wagen geïntegreerd wordt, kan hij nu ook draadloos opladen. Verder is er nog de baanbrekende connectiviteits- en hulpverleningsdienst ‘Opel OnStar‘ met diensten die gaan van de ‘Automatische respons bij ongeval’ tot ‘Bijstand bij wagendiefstal’.

Assistentie-en comfortuitrusting

Een van de hoogtepunten van de tweede Insignia-generatie is de IntelliLux ledmatrixverlichting die nu 32 ledsegmenten telt – dubbel zoveel als op de Astra – die alle in de koplampen zijn geïntegreerd. Om de zichtbaarheid in bochten nog te verbeteren wanneer men met grootlicht rijdt, voegden de Opel-ingenieurs  daar nog een actieve bochtverlichting  aan toe.  Tot het rijhulparsenaal van de Insignia Grand Sport behoren onder meer het head-up display, de 360°-camera, de adaptieve snelheidsregelaar, de rijstrookwaarschuwing evenals de waarschuwing voor langskomend verkeer.

Een 2,9 cm lagere daklijn draagt bij tot het atletische én elegante silhouet.

Wij reden onlangs met de meest potente 1.6 CDTI voorzien van een secuur schakelende manuele zesbak. Koud hoor je duidelijk dat er een oliestoker onder de motorkap ligt, maar eens op temperatuur valt het motorgeluid best mee. De prestaties van de forse vijfdeurs stellen evenmin teleur. Zo wordt  de 0-100 km/u-sprint al geklaard in 10,5 tellen en kan de D-segmenter op de Autobahn desgewenst een top van 211 km/u aan.  Bovendien  neemt  de koppelrijke zelfontbrander genoegen met  slechts 4,3 liter diesel per 100 km (C02-emissie:114g/km).  Het FlexRide-chassis van deze voorwielaandrijver is nóg beter uitgebalanceerd dan voorheen. Het past de dempers, de stuurinrichting, de gaspedaalreactie en de schakelpunten (bij automaten) aan.

Aan de Opel Insignia Grand Sport ecoTec 1.6 CDTI hangt een prijskaartje van 29.150 euro.