Opgewaardeerde Opel Astra stoot kwart minder CO2 uit

114
Slechts één chroomstrip verbindt voortaan het logo met de koplampen.

In het C-segment is Opel vertegenwoordigd met de Astra hatchback en de Astra Sports Tourer. Het C-segment is felbevochten en Opel heeft er onder meer aan de VW Golf en de Ford Focus serieuze concurrenten. In afwachting van een gloednieuwe  Astra wil het van het PSA-concern (Peugeot-Citroën-DS-Opel) deel uitmakende Opel zijn concurrenten het nodige weerwerk bieden met een opgewaardeerde exemplaar.  De Opel Astra modeljaar 2020 wordt gecommercialiseerd met zeven motoren en ook nog eens verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus ‘Editio’, ‘GS Line’, ‘Elegance’ en ‘Ultimate’. Ten opzichte van zijn voorganger stoot de nieuwste Astra maar liefst 21 procent minder C02 uit.

 

Opel claimt dat met de opgewaardeerde Astra de normen inzake aërodynamische efficiëntie worden verlegd.  De luchtweerstand heeft een grote invloed op het brandstofverbruik  en speelt daarom een belangrijke rol bij het verlagen van de C02-uitstoot. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 voor zowel de hatchback als de Sports Tourer komt de nieuwste Astra terecht in het rijtje  van de legendarische Opel Calibra en Insignia, de meest windvriendelijke modellen ooit door de Duitse constructeur gebouwd.

Aërodynamische verbeteringen

De gunstige luchtweerstand van de Astra modeljaar 2020 is het resultaat van geoptimaliseerde details welke met het blote oog minder evident zijn waar te nemen.  De verbeteringen kwamen tot stand in de windtunnel van de universiteit van Stuttgart. Opel maakt er ons op attent dat een auto 40 tot 50 procent van zijn totale luchtweerstand produceert in en rond de onderzijde, de wielen en de wielkasten. Door de Opel-ingenieurs werd dan ook de nodige aandacht besteed aan deze wagenzones. De aërodynamische verbeteringen aan de wagenbodem omvatten een afdekking onder de motor en de transmissie, panelen aan de voorzijde van de vloer, een groter hitteschild van de brandstoftank dat ook fungeert als luchtdeflector en een met 1,0 cm verlaagde rijhoogte. Een speciale multidisciplinaire taskforce werd in het leven geroepen om een nieuwe, integrale actieve sluiter te ontwikkelen. Deze verbetert het brandstofverbruik door zowel de boven- als de onderkant van het rooster te sluiten. Met dank aan intelligente controlestrategieën die rekening houden met de thermische, elektrische en aërodynamische factoren, kunnen de boven-en onderkant van het rooster onafhankelijk van elkaar open-of dichtgaan. Op die manier rijdt de Astra efficiënter in uiteenlopende reële omstandigheden.

Tien procent minder luchtweerstand zorgt bijvoorbeeld voor vijf procent minder brandstofverbruik bij een snelheid van 130 km/u. Enkel al de gereduceerde luchtweerstand door de actieve sluiter verlaagt de C02-uitstoot van de opgefriste Astra al met 2,0 gram/km. De integrale actieve sluiter genereert eveneens thermische voordelen door het afkoelen van de motor na het uitzetten uit te stellen, of door de motor sneller op te warmen na een koude start. Zo’n integrale actieve sluiter is overigens een hele uitdaging voor vormgevers en ingenieurs. Er moet immers rekening worden gehouden met factoren zoals stijl, koetswerk en voetgangersbescherming en last but not least koelingsvereisten.
Topconnectiviteit

Nieuw interieur

In tegenstelling tot het koetswerk is het interieur wél flink onder handen genomen. Het oogt, met uitzondering van de hoeveelheid pianolak, weliswaar ietwat saai, maar de Astra is wel heel degelijk in elkaar gezet, kwalitatief goed en ergonomisch prima voor elkaar.  Daar waar zijn directe concurrenten steeds meer de fysieke knoppen uit het interieur hebben verbannen, blijft de Astra trouw aan een flink aantal knoppen en schakelaars. Wie geen fan is van de digitale wereld zal die knoppen  ongetwijfeld verkiezen boven een aanraakscherm. Helemaal digitaalonvriendelijk is de Astra evenwel niet, want het overzichtelijke dashboard biedt een mix van zowel digitale als analoge instrumenten. Zo is er onder meer een digitale snelheidsmeter aan boord., terwijl het aan de Insignia ontleende infotainmentsysteem erg efficiënt blijkt.

 

Een aanrader zijn nog steeds de  gecertificeerde AGR (Aktion Gesünder Rück)-zetels.  Deze zijn behalve goed verstelbaar vooral erg goed voor de rug.  Zowel voor-als achterin biedt de Astra voldoende hoofd-en beenruimte en ook qua opbergruimte in het interieur stelt de C-segmenter niet teleur. De kofferinhoud bedraagt 370 liter en kan mits neerklappen van de achterbank worden uitgebreid tot 1.210 liter. Ontegensprekelijk een  pluspunt is eveneens de lage tildrempel.

Geavanceerde technologieën

Opel maakt zich sterk dat de nieuwste Astra een pakket van geavanceerde technologieën en hulpsystemen biedt dat ongeëvenaard is in zijn klasse. De constructeur verwijst daarbij onder meer naar de IntelliLux LED-matrixverlichting. Het aanbod rijhulpsystemen omvat  onder meer een adaptieve cruisecontrol, een noodremsysteem verkeersbordherkenning en rijstrookhulp.
Optioneel verkrijgbaar zijn bovendien een hightech voor-en achteruitkijkcamera. De eerste is kleiner, maar krachtiger dan voorheen en dit met dank aan een snellere processor. De camera herkent behalve voertuigen nu ook voetgangers.

De digitale achteruitkijkcamera, beschikbaar in combinatie met het nieuwe Multimedia Navi-Pro-infotainmentsysteem is voortaan ook krachtiger. Voorts is het zicht op het verkeer achter de wagen op de monitor  zowel duidelijker als nauwkeuriger, terwijl de contrasten bovendien beter zichtbaar zijn in het donker. Astra-bestuurders kunnen genieten van topconnectiviteit met Multimedia Radio, Multimedia Navi en Multimedia Navi Pro die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto.

(Lees verder onder de foto)

Een digitale snelheidsmeter

Het Multimedia Navi Pro-systeem heeft net als de Insignia een 8-duims kleurenaanraakscherm met een display in “Tour”-of “Sport”-modus naar keuze. Daarnaast kan het Multimedia Navi Pro-systeem worden gepersonaliseerd en met de stem worden bediend. Het navigatiedisplay heeft ook nog eens nieuw ontworpen symbolen meegekregen.

Zuinige driepitter

Onder de motorkap van de testwagen stak de nieuwe 1,4 liter driecilinder-benzinemotor, welke nog werd ontwikkeld door General Motors. De 12-klepper tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 107 kW/145 pk en 236 Nm. Om vlot op te schieten, hoeft de geblazen driecilinder, welke optimaal samenwerkt met de CVT (Continu Variabele Transmissie), zijnde een traploze automaat, niet erg veel toeren te draaien. Het brandstofverbruik vaart er alvast wel bij. Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 6,1 liter benzine per 100 km. De CVT met zijn  artificieel voorgeprogrammeerde versnellingen is bovendien een van de betere die we inmiddels al hebben leren kennen. Het is wel zo dat de CVT, in tegenstelling tot een manuele versnellingsbak, niet compatibel is met een aanhanger op de trekhaak.

(Lees verder onder de foto)

Met een Cw-waarde van 0,26 is de vernieuwde Astra ook nog eens windvriendelijk.

De integratie van het watergekoelde uitlaatspruitstuk in de cilinderkop draagt bij aan een snelle motoropwarming, wat een lagere C02-uitstoot oplevert na een koude start. Geheel trillingvrij is de van variabele kleptiming voorziene driepitter evenwel niet, al beperkt een in tegengestelde richting draaiende balansas in het blok wel het grootste deel. Standaard is de motor voorzien van een stop/start-systeem. De achteras is voorzien van zogeheten Watt-stangen. Deze vangen zijwaartse krachten beter op. Met korte oneffenheden heeft het onderstel het wat moeilijker, maar de meeste oneffenheden worden keurig geabsorbeerd. In de praktijk stuurt de Astra behoorlijk direct. In (te)snel genomen bochten kom je weliswaar onderstuur tegen, al ligt de grens  wel ver weg.

Aan de Opel Astra 1.4 T. Aut. “Ultimate”hangt een prijskaartje van 32.300 euro.