Tony en Ibrahim maken van jeugddroom droomjob

Aangeboden door de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België.

Woensdagmiddag. Een tiental leerling-bagageafhandelaars verdringen zich rond een groot aanraakscherm met beelden van de twee luchthaventerminals in Zaventem. Opleider Joël Bernacki leert ze de veiligheidsvoorschriften. Maar hij doet dat niet alleen. Avatars op beeldschermen geven regelmatig instructies over wat wel en niet kan.

De nieuwe technologie, die er kwam met geld uit Vlaanderen én de Europese Unie, valt duidelijk in de smaak. De leerervaring is een stuk aangenamer dan vroeger. Tony (33), die nog opleiding volgde in 2022, kan ervan meespreken: “De evolutie is enorm. De technologie dompelt je onder in de luchthavenomgeving en leert je nu echt beter je job.”

EU-steun tilt luchthavenopleidingen naar hoger niveau

Ibrahim uit Brussel, net 21, werd verliefd op de luchthaven. Hij studeerde af als boekhouder, maar nadat zijn oog op een filmpje van Ahlex viel, ging hij zijn droom achterna. Hij liet boekhouding achter zich, en ging langs bij Ahlex voor een korte opleiding behandelaar luchtvracht en bagage. Intussen is hij pushback operator en brengt hij vliegtuigen van de gate naar de startbaan en andersom. Hij spreekt vol lof over Ahlex, dat kon rekenen op een forse financiële injectie van de EU om zijn infrastructuur te moderniseren: “De luchtvaartomgeving is net echt. Aanraakschermen en virtuele camera’s bedienen, vliegtuigdeuren openen, speciale voertuigen besturen: alles kan.” Ibrahims volgende doel is loadmaster worden, waarbij hij ladingen op vliegtuigen kan organiseren. Hij twijfelt er geen moment aan dat hij ook die opleiding bij Ahlex zal volgen.

Landingsbaan voor werkzoekenden

Als werkzoekende uit Bergen wou Tony graag een job op de luchthaven, een plaats die hem altijd tot de verbeelding sprak. Hij startte kort na zijn eerste opleiding bij Ahlex als afhandelaar, werd dan ‘reconciliator’ (kwaliteitscontroleur bagageafhandeling) en wil straks teamleider worden. “Hier werken is een droom”. Met zijn positieve verhaal slaagde Tony erin om streekgenoten te overtuigen om ook te kiezen voor een opleiding en een job op de luchthaven. Directrice Isabelle Borli bevestigt dat Ahlex een echte aantrekkingspool is voor werkzoekenden, waarvan momenteel de helft Franstaligen: “Dit jaar begeleiden we een honderdtal Franstalige Brusselaars naar een job, samen met Bruxelles Formation. Maar ook Luikenaars vinden ons makkelijk, dankzij de trein. Ahlex biedt immersieve opleidingen met focus op zachte, digitale en technische vaardigheden – die er kwamen dankzij de steun van de Europese Unie.”

Ahlex wil naast opleiden ook inspireren, zodat jongeren beroepen op en rond de luchthaven ontdekken en studiekeuzes maken die hen later hier – figuurlijk – doen landen. Die aanpak werkt, beaamt ook Joël Bernacki: “Dit is een magische plek. Superbelangrijk wat de Europese Unie hier mee voor elkaar bracht.”

www.eu4be.eu of volg @EU4BE op Instagram en Facebook.

De Europese Unie investeerde samen met Vlaanderen voor bijna 900.000 euro in Ahlex’ interactieve beleef- en leermodules. Dankzij deze steun voor de leeromgeving en -methodes, kon Ahlex tal van geschikte profielen aantrekken die nadien hielpen om honderden jobs bij de 350 bedrijven op en rond de luchthaven in te vullen.

Wil je meer weten over hoe de Europese Unie mensen op weg helpt naar werk? Klik dan hier!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier