Review: op avontuur met je robot-buddies in ReCore

131

ReCore is een game die meteen de aandacht trekt, want er staan grote namen in de credits. In het team van Comcept zit volk dat nog aan Metroid Prime (!) heeft gewerkt, en videogame-legende Keiji Inafune (Mega Man, Dead Rising) moest alles in goede banen leiden. Maar is hem dat ook gelukt?

In de wereld van ReCore is terraforming een feit: we hebben de aarde verlaten en gaan op zoek naar andere geschikte planeten. Eén daarvan is Far Eden, en daar moet onze hoofdrolspeler Joule de boel zien te redden, want er is best wat fout gelopen. Je krijgt gelukkig hulp van Mack, een robo-hond die meteen je trouwe viervoeter en grootste vriend wordt. Mad Max meets Robot Wars? Klinkt leuk!

ReCore Joule and Mack Interacting
Mack en Joule zijn een onafscheidelijk duo.

Mack is gelukkig ook uitgerust met een klein arsenaal wapens, en die zal je nodig hebben in de dorre woestijn van Far Eden. Er mag dan wel geen levend wezen te bespeuren zijn, vijandige robots zijn er genoeg. Voor de gevechten is een soort kleurensysteem uitgedokterd: zo bekamp je een rode robot best met je rood wapen. Je kan Mack ook inzetten om je te helpen, en later krijg je zelfs versterking van meerdere buddies.

Verzamel die cores!

Joule heeft dus na een tijd een heel team van robots als bescherming, met elk hun sterktes en zwaktes. Je kan die ook inzetten in de wereld om ‘prismatic cores’ te helpen verzamelen, dit zijn de juwelen die je nodig hebt om deuren te openen en vooruitgang te boeken. Sommige cores vind je makkelijk, maar voor andere mag je wat meer moeite doen. Het is alvast aangeraden om er zoveel mogelijk te verzamelen, want anders zal je voor minder leuke verrassingen staan in de finale…

De dungeons van ReCore zijn best leuk, en testen soms je spring- en vliegkunsten.
Er zit best wat variatie in de dungeons van ReCore, en ze testen soms je spring- en vliegkunsten.

Daar zit nu net het grote probleem van ReCore: je krijgt als speler nooit echt een idee hoeveel cores je nodig zal hebben om de laatste deur van eindbestemming Eden Tower te openen, en dat zijn er best veel: 45. Voor je die grote toren beklimt, kam je best de hele woestijn uit zodat je niet steeds voor gesloten poorten staat. Eden Tower combineert ook het betere stunt-, spring- en schietwerk: bereid je dus maar voor op een lange – en slopende- finale.

Fatale fout

Dit is zo jammer, want de eerste uren van ReCore zijn pure platform- en shooterfun. Far Eden verkennen met de robots en cores verzamelen is leuk, alleen heeft het team bij Comcept op het eind een fatale designfout gemaakt: je kan niet alle bots tegelijk meenemen, je moet er altijd twee thuis laten. Dit is best irritant, gezien je soms een hele reis moet afleggen om een core te vinden… die dan omringd is door gesteente die je met je huidige buddies niet kunt breken. Dan zit er niets anders op dan terug te keren met de juiste robot. Naar het einde toe had ik hierdoor steeds minder zin om te verkennen. Je verliest zoveel tijd!

Joule and Seth enemy takedown

Wat mooi begon, eindigt dus met een stevige dosis routine, frustratie en irritatie. Dat de game ook geplaagd is door technische problemen (best veel bugs) wordt na enkele uren pijnlijk duidelijk. Zo is ReCore een game die veelbelovend begint, maar jammer genoeg op het einde door het ijs zakt.

Conclusie

+ Snelle platform- en knalactie
+ Retro-feel
+ Afwisselende dungeons
+ Seth de spider-bot! Wooo:
recore– Veel bugs
– Langdradige finale
– Je kan niet alle robot buddies bijhouden, daarom moet je constant naar je home base terugkeren.
– Simpele combat, die snel eentonig wordt
– Op Xbox One kunnen de laadtijden lang uitvallen, maar door een patch is dit al iets beter

Score: 6,5/10

ReCore is nu beschikbaar op Xbox One en Windows 10 pc’s. Je hebt wel de Anniversary Update nodig om de game te kunnen spelen. Er is nu ook een gratis demo van de game op pc en Xbox.