Renault Captur Plug-in Hybride: langer en breder

51
Enkel door de twee tankkleppen en de hybrid-logo’s op de B-stijl onderscheidt de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid zich van de niet-geëlektrificeerde modellen

Sinds de lancering in 2013 zijn er van de in het drukbezette B-segment opererende Renault Captur, inmiddels al 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De Franse cross-over groeide al snel uit tot dé bestseller in zijn segment, en dat zowel op de thuismarkt als in Europa. De Renault Captur is vandaag de dag aanwezig op alle continenten. Zo wordt de Captur II onder meer ook gecommercialiseerd in China, een uiterst strategisch belangrijke regio voor de Renault Groep. Een aanrader in het inmiddels flink gestoffeerde Captur-gamma is de Plug-in hybrid-versie. Met deze uitvoering is de Captur E-TECH Plug-in Hybrid alvast een voorloper in zijn segment.

Met zijn gebeitelde flanken en zwevend dak is de Captur II meteen herkenbaar, al oogt de nieuwste generatie nóg dynamischer dan voorheen en wordt zijn SUV-DNA daardoor nog versterkt. Ten opzichte van zijn voorganger is de Renault Captur II in de lengte met 11 cm gegroeid en zijn bovendien de breedte en de hoogte resp. met 1,9 cm en 0,7 cm toegenomen. Voorts is ook de wielbasis met 2,0 cm gegroeid tot 2,63 m.

Kenmerkend voor het koetswerk zijn onder meer de full led-koplampen met dubbele C-vormige lichtsignatuur. Deze erg gestileerde koplampen worden aangevuld met bijkomende segmenten: vier frontale segmenten (2 per koplamp) in het verlengde van de verchroomde inzetstukken in het radiatorrooster bezorgen de Captur alvast een nóg expressievere look. De 18 zijdelingse segmenten (9 per koplamp) zorgen op hun beurt voor een nog elegantere uitstraling. Het geheel is bovendien afgewerkt met een herkenbaar 3D-motief dat de hogere positionering van de nieuwste Captur moet benadrukken.

Ook de bijzonder fijne achterlichtunits meten zich de voor Renault-modellen kenmerkende C-vormige signatuur aan. Net als de koplampen omvatten de achterlichten bijkomende segmenten: 1 frontaal segment en 8 laterale segmenten per licht teneinde hun design en het typische 3D-motief te accentueren. De uiterst expressieve voorbumper onder het bredere radiatorrooster draagt eveneens bij tot de dynamischer look. Bovendien voegt hij ook een functionele toets toe in de vorm van twee brede luchtgeleiders ter hoogte van de wielkasten.

Al even kenmerkend voor de tweede Captur-generatie zijn eveneens de skidplates voor-en achteraan in combinatie met zwarte beschermstrips rond de wielkasten en onderaan het koetswerk. Enkel door de 2 tankkleppen en plug-in hybrid-badges op de B-stijlen en de achtersteven onderscheidt de Captur PHJEV zich van de niet-geëlektrificeerde modellen.

Sterk opgewaardeerd interieur

De interieurrevolutie begonnen bij de nieuwste Clio zet zich ook door naar de Captur II. Kenmerkend voor het interieur zijn onder meer de licht naar de bestuurder gedraaide ‘Smart Cockpit’, evenals de hoger gepositioneerde middenconsole waardoor de versnellingspook dichter bij de bestuurder staat.

(Lees verder onder de foto)

Een fraai interieur.

Het nieuwe, goed verstelbare stuur ligt goed in de handen en beschikt over een compactere airbag. Net als de nieuwste Clio beschikt ook de Captur II over een digitaal dashboard met een kleurenscherm variërend van 7-tot 10-duim. Het multimediascherm, een hoofdelement van de ‘Smart Cockpit’, is met zijn diameter van 9,3-duim het grootste in zijn klasse. Het biedt met het gloednieuwe multimediasysteem ‘Easy Link’, een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimredia-, navigatie-en infotainmentfuncties, maar zorgt eveneens voor de afstelling van het Multi Sense-systeem en de parameters van de rijhulpsystemen. De nieuw ontworpen zetels bieden een betere steun dankzij een 1,5 cm langer zitkussen in combinatie met een meer omhullende vorm en dankzij de toegenomen wielbasis is de beenruimte achterin met 1,7 cm gegroeid.

Het hele interieur getuigt nog meer dan voorheen van een comfort-en kwaliteitsniveau dat niet zou misstaan in een hoger segment. De zacht aanvoelende bekleding van het dashboard en de portierpanelen evenals de omlijsting van de middenconsole zijn daar een mooi voorbeeld van. De opbergruimte in het interieur is goed voor 27 liter, terwijl de bagageruimte van de Captur PHEV al naargelang de opstelling van de achterbank varieert van 377 tot 1.235 liter. De achterbank kan bovendien 16 cm worden verschoven en de vloer blijft vlak wanneer de zetels worden neergeklapt. De oplaadkabels kunnen worden opgeborgen in een 40 liter-vak onder de scharnierende koffervloer. Op die manier nemen ze geen koffervolume in beslag.

Atmosferische 1,6 liter viercilinder + twee elektromotoren

De Renault Captur II PHEV gaat prat op een bijzondere techniek. Bij deze oplaadbarehybride bestaat de aandrijflijn uit een atmosferische, 67 kW/91 pk sterke 1,6 liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren. De krachtigste elektromotor(49 kW/67 pk) tekent voor de aandrijving, de minst vermogende(25 kW/34 pk) fungeert als startmotor voor de benzinemotor én als generator om de accu bij te laden. Het systeemvermogen bedraagt 116 kW/158 pk.

Een innovatieve Multimode-transmissie bestaande uit twee versnellingsbakken, zorgt voor de verbinding van de wielen met de motoren. De elektromotor pakt uit met twee versnellingen en de benzinemotor etaleert zijn vermogen middels een viertrapsbak en dat gebeurt zonder koppeling. Het onder de achterbank gemonteerde 9,8 kWh- accupakket doet geen afbreuk aan de interieur-of bagageruimte en is goed voor een elektrisch rijbereik van 50 kilometer. Elektrisch tekent de Captur PHEV bovendien voor een maximumsnelheid van 135 km/u. Wanneer de accu leeg is, werkt de Captur E-TECH Plug-in Hybrid als een ‘full hybrid’ E-TECH-model met alle voordelen van die aandrijflijn, zoals systematisch elektrisch vertrekken en een lager brandstofverbruik.

(Lees verder onder de foto)

Ook de achterlichten meten zich de C-vormige signatuur aan.

Dankzij een remsysteem dat rechtstreeks werd overgenomen uit de wereld van de elektrische auto’s, kan de Captur E-TECH Plug-in Hybrid alvast een uitstekend energierendement voorleggen en zoveel mogelijk energie leveren om de batterij snel op te laden tijdens het rijden. Mits optimaal stekkeren is de Captur PHEV, aldus Renault, goed voor een gemiddeld verbruik van 1,5 liter per 100 km (C02-uitstoot: 34g/km). Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 5,2 liter benzine per 100 km. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de Captur PHE 10,1 seconden nodig.

De van het moduleerbare CMF-B-platform van de nieuwste generatie gebruik makende Captur II pakt uit met tal van rijhulpsystemen. Zo is de instapversie ‘Life’ onder meer al voorzien van een autonoom remsysteem, rijbaanhulp, een lichtsensor en een snelheidsregelaar. Al brengt de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid mede door een 300 kg aan accu’s en de twee elektromotoren rijklaar 1.639 kg op de weegschaal, het rijgedrag heeft er niet onder te lijden. Vering en demping zijn weliswaar stevig, maar geenszins oncomfortabel. Als je een keer zin hebt om een bocht wat enthousiaster te nemen, stelt de stekkerhybride je bovendien nooit teleur. Er is immers heel wat voor nodig om deze Franse cross-over van de wijs te brengen.

Aan de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid “Intens” hangt een prijskaartje van 32.725 euro.