Het is uiteraard ook Seat niet ontgaan dat cross-overs/SUV’s vandaag de dag erg gewild zijn. De Spaanse VAG-dochter wil dan ook een graantje meepikken op deze lucratieve markt. Sinds 2015 is verkoop van cross-overs in het B-segment maar liefst verviervoudigd.

Na eerder al de Ateca te hebben gelanceerd, is het de beurt aan de Arona, een compacte cross-over die voor het eerst werd getoond op het jongste Autosalon van Frankfurt.

Driedimensionale look

Kenmerkend voor ook dit Seat-model zijn zowel de scherpe vouwen als de driehoeksvormen. Daarmee vertoont de Arona nogal wat overeenkomsten met de eerder  op de markt gebrachte 5de Ibiza-generatie. Met die laatste deelt de Arona, die overigens 7,9 cm langer en 9,9 cm hoger is dan de Ibiza, onder meer de buitenspiegels, de koplampen en grotendeels hetzelfde rooster. Achteraan pakt de Arona uit met de obligate dakspoiler naast bepaald puntige lichtunits.

De Arona is duidelijk herkenbaar als Seat-model.

Zoals het een cross-over past, staat de Arona hoog op de poten, wat resulteert in 19 cm bodemspeling. Dat laatste wordt trouwens nog geaccentueerd  door zowel de tweede luchthapper onder de bumper als door de grote wielkasten en de wielen met een diameter van 66,5 cm. In tegenstelling tot de  Ibiza geniet de Arona bovendien van een two-tone-koetswerkskleur.

68 kleurencombinaties

Op de C-stijlen is de in het metaal gegraveerde X-tekening prominent aanwezig teneinde de cross-overlook van de Arona extra te benadrukken. Voor het dak zijn er bovendien drie kleuren beschikbaar: grijs, zwart en oranje.

Zoals je van een eigentijdse vierwieler mag verwachten, biedt ook de Seat Arona tal van personaliseringsmogelijkheden. In totaal kan er qua ex-en interieur worden gekozen uit maar liefst 68 kleurencombinaties. Net zoals de Leon, Ateca en Ibiza is ook de Arona er in 4 uitvoeringen: Reference, Style, FR en Xcellence.

Bekend dashboard

Zoals je van een VAG-product mag verwachten, is ook het Arona-interieur vrij van frivoliteiten. Je herkent er meteen elementen die men ook aantreft bij andere merken van de VAG-Groep. Zo ontleent de Seat Arona zijn dashboard aan de Ibiza. Het instrumentarium is prima afleesbaar en ergonomisch scoort de cross-over hoog.

Het is wel zo dat er onder meer voor de bovenkant van het dashboard  nog gebruik wordt gemaakt van harde plastics, wat overigens verre van ongebruikelijk is in dit segment. De Seat Arona is overigens ook verkrijgbaar met een digitaal instrumentarium.

Het dashboard is ontleend aan de Ibiza.

Opmerkelijk in het interieur zijn de brede en platte luchtroosters ondergebracht in een over de volle breedte lopend vlak, hetgeen het ruimtegevoel ten goede komt. De voorruit staat trouwens iets verticaler dan in de Ibiza, hetgeen eveneens het ruimtegevoel ten goede komt.

Beter zicht

Ten opzichte van de Ibiza zijn de voorste zetels  6,2 cm hoger.  Ze hebben een voldoende lange zitting en de bestuurderszetel gaat prat op een 5,2 cm hoger zitvlak. Dat biedt 2 voordelen: de hogere zit zorgt voor een beter zicht op het verkeer en het in- en uitstappen wordt erdoor vergemakkelijkt.

Hoofd- en beenruimte zijn zowel voor- als achterin dik in orde. Wel is het jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is. Ten opzichte van de Ibiza is de hoofdruimte voorin met  3,7 cm en achterin met 3,3 cm toegenomen.

Voldoende opbergcapaciteit

Het interieur biedt bovendien voldoende opbergcapaciteit en de kofferinhoud is met  400 liter bovengemiddeld. Het vak voor de middenconsole beschikt over 2 usb-aansluitingen en een aux-ingang. Daarnaast biedt de Arona eveneens de mogelijkheid de gsm op te laden middels inductie.

Zoals het een eigentijdse wagen past, biedt ook deze cross-over de nodige rijhulpsystemen zoals vertrekhulp op hellingen, een autonome noodrem, vermoeidheidsdetectie, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, een achteruitrijcamera en Park Assist.

Al vanaf de Style-uitvoering voorziet Seat in onder meer 16-duims lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting, mistlampen, een 5-duims multimedia-scherm, een manuele airco en parkeersensoren achteraan. Wie kiest voor de Xcellence-versie krijgt daarbovenop onder andere een navigatiesysteem met 8-duims aanraakscherm, keyless entry, een centrale armsteun voorin evenals een automatische airco (2 zones).

Pittige driecilinder

Vooralsnog wordt de Seat Arona gecommercialiseerd met 3 benzinestokers. De basis-benzinemotoren zijn de driepitters 1.0 TSi van resp. 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk. Eerstgenoemde krachtbron is er in combinatie met een manuele 5-bak, terwijl voor de 115 pk-motorisatie kan worden gekozen tussen een manuele zesbak of een DSG-zeventrapsautomaat.

Kenmerkend voor de achtersteven zijn onder andere de dakspoiler en de puntige lichtunits.

De meest potente benzinestoker is de 110 kW/150 pk rijke, 4 cilinders tellende  1.5 TSI die standaard voorzien is van een manuele zesbak. Dieselaars kunnen terecht bij een in twee  vermogensvarianten (70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk) te bekomen 1.6 TDI.

De testrit

Wij reden de Seat  Arona  Xcellence met in het vooronder de op een na meest potente benzinestoker. Het betreft de drie cilinders tellende 115 pk sterke 1.0 TSI welke in serie gekoppeld is aan en licht en trefzeker schakelende manuele zesbak.  Veel schakelen hoeft niet, want al vanaf lage toerentallen heeft de driepitter er  zin in.

Gemiddeld verstookten we 6,0 liter benzine per 100 km en voor de 0-100 km/u-sprint bleken 9,8 tellen al te volstaan. Net  als de Ibiza staat ook de Seat Arona op het MQB (Modularer Querbaukasten) AO-platform. Vering en demping zijn naar Seat-gewoonte best pittig te noemen. Grote oneffenheden worden door het onderstel prima verteerd, maar korte oneffenheden worden minder goed verwerkt.

Aan de Seat Arona 1.0 TSI(115 pk) Xcellence hangt een prijskaartje van 22.690 euro.