Het heeft een tijdje geduurd vooraleer Seat meedeed in het vandaag de dag erg lucratieve suv-segment. Met de robuust ogende, vorig jaar op de markt gelanceerde Ateca bracht het daar verandering in. Naar Seat-traditie is ook  de Ateca getekend met vrij strakke, scherpe lijnen.

0ok achteraan scherp getekende lijnen.
0ok achteraan scherp getekende lijnen.

De benaming Ateca is gebaseerd op de Spaanse geografie. De gemeente Ateca ligt ten westen van Zaragoza in het hart van het Iberische schiereiland. Al bij al is de Seat Ateca een duidelijke evolutie van het Leon-DNA. Ook bij deze suv vormt de Seat-designtaal een combinatie van dynamisme en functionaliteit. Elementen zoals het trapeziumvormig radiatorrooster, de minimalistische én scherp getekende lijnen in zijaanzicht evenals de driehoekige lichtsignatuur zijn typisch voor het Spaanse merk. Niettemin werd elk detail voor de Ateca zorgvuldig verder uitgewerkt én naar een hoger niveau getild. Daardoor oogt het front voor 100 procent Seat en tegelijk 100 procent suv. Het brede rooster straalt zelfvertrouwen uit, terwijl de scherp afgelijnde koplampen en grote luchtinlaten meteen de dynamische capaciteiten duidelijk maken. Tot de typische Seat-kenmerken behoren de optionele full-ledkoplampen. In combinatie met de driehoekige signatuur van de dagrijlichten zorgen deze voor een onmiskenbare uitstraling. De richtingaanwijzers vormen bovendien één geheel met de dagrijverlichting.

Het dashboard doet denken aan dat van de Seat Leon.
Het dashboard doet denken aan dat van de Seat Leon.

Innovatieve highlights

Ook vanbinnen combineert de 4,36 m lange, 1,84 m brede en 1,61 m hoge  Seat Ateca elegante vormgeving met een dynamisch karakter. Het vrij rechtopstaande dashboard is overzichtelijk. Het doet denken aan dat van de Leon, is  opgetrokken uit mooie materialen, keurig afgewerkt en tekent voor een goede ergonomie. Jammer dat Seat voor de portierbekleding gebruik maakt  van harde plastics. De voornaamste bedieningselementen zitten netjes binnen handbereik  Innovatieve highlights zijn de Seat Ateca evenmin vreemd. Zodra je instapt, begint een ring rond de startknop te knipperen en middels het Drive Profile kan de rijkarakteristiek (6 standen) naargelang de omstandigheden en persoonlijke voorkeur middels een draaiknop worden ingesteld. Het aanbod rijhulpsystemen is  alvast enorm. Een voorbeeld daarvan is de Traffic Jam Assist die het filerijden en zogenaamd “stop&go”-verkeer een stuk draaglijker maakt. Bij lage snelheid -typisch voor files- stuurt, accelereert en remt de Ateca automatisch. Bij hogere snelheden(tot ongeveer 60 km/u) biedt het systeem ondersteuning door automatisch de snelheid aan te passen en de wagen binnen zijn rijstrook te houden. Een niet onbelangrijke veiligheidsfunctie is Emergency Assist. Is de bestuurder gedurende een bepaalde tijd inactief, dan geeft het systeem eerst een visuele en vervolgens een akoestische waarschuwing, tot slot gevolgd door een korte remstoot. Reageert de bestuurder nog altijd niet, dan vertraagt de Ateca automatisch tot stilstand.

Potente oliestoker+ vierwielaandrijving

De  Seat Ateca 2.0 TDI 190 4DRIVE heeft onder de motorkap een 140 kW/190 pk sterke  tweeliter-viercilinder. Optrekken vanuit stilstand naar honderd klaart de meest potente Ateca al in 7,5 tellen en op de Autbahn flirt hij met een al even respectabele top van 212 km/u. Volgens de constructeur bedraagt het gemiddeld verbruik 5,3 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO²-uitstoot van 135 gr/km.

Aan de Seat Ateca 2.0 TDI-190 4DRIVE “Xcellence” hangt een prijskaartje van 37.650 euro.