Doorgaans behelst een facelift vandaag de dag niet veel meer dan een gewijzigde bumper. Bij de Skoda Octavia modeljaar 2017 is dat niet het geval, want de Tsjechische constructeur heeft zijn bestseller grondig herwerkt. Zo heeft de Octavia onder meer een heel andere neus en dito koplampen gekregen.

De lijnen van de Skoda Octavia werden voor het modeljaar 2017  verder aangescherpt en dat vooral aan de voorzijde. De telkens per twee naast elkaar geplaatste dubbele koplampen vormen een ‘vierogengezicht‘. Bovendien zijn ze desgewenst geheel met ledtechnologie verkrijgbaar. Daarnaast prijkt het merklogo nu nóg prominenter op de wagenneus. Zoals voorheen is de Octavia er als berline en break (Combi).

Het front toont krachtiger dan ooit.
Het front is krachtiger dan ooit.

Ruim en praktisch

Al is de nieuwste Octavia Combi 8 millimeter in de lengte gegroeid, op de ruimte in het interieur heeft dat niet de minste invloed. De Skoda Octavia Combi is ongewijzigd groot vanbinnen: zowel voor- als achterin beschikt men over veel hoofd- en beenruimte. Wie op zoek is naar een stationcar uit het C-segment die zowel op de achterbank als in de koffer veel ruimte biedt, kan niet om de Octavia Combi heen.

Het ruimteaanbod blijft nu eenmaal een van de grootste in zijn klasse. Zo doet de op de achterbank aanwezige ruimte niet onder voor menig wagen uit het hogere D-segment.

Koffer zelf indelen

Met de achterbank in positie tekent de Octavia Combi al voor een laadvolume van 610 liter, met de zetels neergeklapt loopt dat op tot maar liefst 1.740 liter. In de koffer is er een variabele dubbele laadvloer en dankzij de beweegbare tussenbodem kan de koffer in verschillende hoogtes en zones worden ingedeeld.  Dankzij de aanwezigheid van een 12V-stopcontact kan in de koffer ook een koelbox worden aangesloten.

Handig is ook dat de kofferverlichting uitneembaar is en zo als zaklamp dienst kan doen. Daarmee bevestigt de Octavia Combi eens te meer de Skoda-slogan ‘Simply Clever’. Verdienstelijk is ook dat de kofferklep ver omhoog zwaait, wat het in-en uitladen vergemakkelijkt. Tegen meerprijs is de Skoda Octavia Combi bovendien leverbaar met een elektrisch bediende kofferklep.

Voorts biedt  de Octavia Combi, goed voor een interieurlengte van 1.782 mm, heel wat opbergcapaciteit. Zo zit er onder de chauffeurszetel een vakje bestemd voor het veiligheidshesje. Praktisch is ook dat de opbergvakken in de portieren voorzien zijn van een afvalbakje.  Het stuurwiel ligt goed in de hand en is zowel in de hoogte als in de diepte regelbaar.

De
De laadruimte kan heel wat uitgebreid worden.

Comfortabel

De zetels bieden voldoende ondersteuning en bijzonder comfortabel is de zowel in de hoogte als in de lengte te verstellen middenarmsteun. Zoals we inmiddels van Skoda gewoon zijn, oogt het functioneel vormgegeven dashboard overzichtelijk middels een duidelijk afleesbaar instrumentarium. Bovendien zitten de voornaamste bedieningselementen keurig binnen handbereik.

 

skoda-octavia-combi-2017-int-1
De Octavia biedt een heel breed instrumentarium.

Samen met de facelift kreeg de Octavia nieuwe infotainmentsystemen. Het  multimediasysteem pakt onder meer uit met een 9,2 duim groot scherm. Het topsysteem ‘Columbus’ biedt onder meer een WLAN-hotspot en kan worden uitgerust met een simkaartmodule voor een supersnelle LTE-internet verbinding aan boord. Aan rijhulpsystemen ontbreekt het evenmin. Zo zorgen Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert voor extra veiligheid bij het wisselen van rijstrook en helpen ze tegelijk bij het achterwaarts uitparkeren. De achteruitrijcamera toont overigens de directe omgeving van de auto op het scherm van het infotainmentsysteem.

Beproefde oliestoker

Onlangs reden we de Skoda Octavia Combi ‘GreenTec’ met in het vooronder de inmiddels beproefde 1.6 TDi, goed voor een hoogste vermogen. In serie is de viercilinder gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met zijn 115 paarden biedt de 1.6 TDI voldoende trekkracht voor de forse stationcar, zij het ook niet meer dan dat. Je mag de zelfontbrander echter niet onder de 1.500 toeren laten komen en om vlot op te schieten, mag je ook niet tegen wat schakelen opzien.

Gemiddeld verstookt de 1.6 TDI 4,2 liter diesel per 100 kilometer, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 106 gram per kilometer. Voor de 0-100 km/u-sprint zijn er 10,2 seconden nodig en op de Autobahn is een top van 201 km/u mogelijk. De besturing is niet al te direct en de Skoda Octavia Combi, waarvan de spoorbreedte achteraan met 3 centimeter is toegenomen, toont zich een auto waarmee je heerlijk kilometers kunt vreten. Daarenboven zorgt de lange wielbasis er voor dat oneffenheden in het wegdek met gemak worden verwerkt.

 

Aan de Skoda Octavia Combi 1.6 TDi GreenTec hangt een prijskaartje van 23.455 euro.