Negen op de tien ouders zijn tevreden met de manier waarop scholen met de coronacrisis omgaan. Dat blijkt uit een bevraging van de ouderkoepels. Bijna de helft van de ouders in het secundair onderwijs vreest echter dat zijn of haar kind het voorbije jaar leerachterstand heeft opgelopen.

De ouderkoepels VCOV, GO!Ouders en KOOGO die de ouderverenigingen groeperen in respectievelijk het vrij onderwijs, het gemeenschapsonderwijs en het gesubsidieerd gemeentelijk en provinciaal onderwijs, hebben begin februari een grootschalige enquête gehouden bij hun achterban. Aan de bevraging namen ruim 4.700 ouders deel met kinderen in het basis- en secundair onderwijs. “Wij vinden het belangrijk dat ook de stem van de ouders wordt gehoord wanneer er tijdens deze coronacrisis beslissingen worden genomen over het onderwijs”, vertelt Karolien Bouchet, directeur Onderwijs bij VCOV. “Sinds het begin van deze pandemie werken we met de drie ouderkoepels geregeld samen, onder meer in de contacten met het kabinet van Onderwijsminister Ben Weyts. In de enquête vroegen we de ouders naar hun ervaringen na een half schooljaar met coronamaatregelen. Zo’n 2.900 ouders met leerlingen in het basisonderwijs en 1.800 met leerlingen in het secundair onderwijs namen deel. We splitsten de resultaten van onze bevraging ook op in die twee groepen. Kinderen van de basisscholen kunnen voltijds naar school, terwijl de tweede en derde graad van het secundair onderwijs halftijds afstandsonderwijs volgt. De ervaringen van de ouders zijn dus ook anders.”

Aandacht voor welbevinden

92 procent van de ouders met leerlingen in het basisonderwijs en 82 procent met leerlingen in het secundair onderwijs zijn globaal genomen tevreden over de manier waarop de scholen omgaan met de coronacrisis. Zo’n 70 procent van de ouders is tevreden over de veiligheidsmaatregelen die in de scholen gehanteerd worden. 63 procent haalt aan dat er door de school erg goed gecommuniceerd wordt over de coronamaatregelen. “Ouders zijn tevreden over de algemene communicatie, maar vinden wel dat er te weinig aandacht gaat naar het informeren over de leervorderingen of leerachterstand van hun eigen kind”, vult Karolien Bouchet aan. “Wat betreft het welbevinden van de leerlingen is er een verschil tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs. Ouders met kinderen in het basisonderwijs zetten aandacht voor welbevinden op de derde plaats in de top drie van zaken waar ze tevreden over zijn. In het secundair onderwijs noemen ouders die niet tevreden zijn over de corona-aanpak op school aandacht voor welbevinden als belangrijkste pijnpunt.”

Afstandsonderwijs

Ouders zijn ook bezorgd dat hun kind leerachterstand oploopt tijdens de coronacrisis. In het basisonderwijs zegt één op de vijf ouders dat hun kind leerachterstand heeft, in het secundair onderwijs meent 45 procent dat er leerachterstand is bij hun zoon of dochter. Een op de drie ouders uit het secundair onderwijs vindt dat alle leerlingen in de huidige coronaomstandigheden toch voltijds contactonderwijs moeten kunnen volgen. 40 procent vindt dat in deze fase van de pandemie de combinatie onderwijs op school met afstandsonderwijs de beste oplossing is.

Massaal getoetst

Vaak gehoorde opmerkingen bij de ouders met leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn dat afstandsonderwijs geen goed alternatief is voor contactonderwijs, dat de praktische organisatie van het deeltijds afstandsonderwijs vaak erg moeilijk is en dat er massaal toetsen worden gegeven tijdens de lessen op school. Er zijn tussen de scholen ook grote verschillen in de manier waarop de zaken worden georganiseerd. Heel wat ouders vragen dat er meer ondersteuning voor scholen zou komen en geven de scholen complimenten voor de goede organisatie en communicatie tijdens de coronacrisis. “Er zijn uit deze enquête dus heel veel positieve zaken vast te stellen. Toch zijn er ook aandachtspunten, zoals het welbevinden van de leerlingen en de leerachterstand. Wij bezorgen de resultaten van onze bevraging aan het ministerie van Onderwijs en zullen met de drie ouderkoepels ook in de verdere aanpak van de coronacrisis in het onderwijs de stem van ouders blijven vertolken”, besluit Karolien Bouchet.