Sinds ik bezig ben met ‘The Witness’, kan ik moeilijk aan iets anders denken. Jonathan Blow levert met zijn gigantische eiland vol uitdagende puzzels een instant classic af.

Jonathan Blow werd eensklaps beroemd in de game-industrie toen hij in 2008 ‘Braid’ uitbracht, een geniale puzzelgame waarin je met tijd moest experimenteren. Dit was een grote hit, en daardoor kon hij aan zijn droomproject beginnen. Hij heeft er acht jaar aan gewerkt, maar nu is ‘The Witness’ er eindelijk… en het was het wachten waard.

Als speler kom je aan op een eiland, en overal rond je zijn er panelen met puzzels als deze:

the-witness-hedge-1-puzzle-2Je moet dus van punt A naar punt B geraken met één lijn, en de eerste panelen leren je dit simpel concept. Hierna wordt het al snel iets complexer. Je ontdekt ook dat het eiland verdeeld is in verschillende thema’s: woestijn, moeras, doolhof, en veel meer. Ieder gebied heeft ook zijn eigen ‘twist’ op de lijnpuzzel. Zo leer je al snel wat je met zwarte en witte blokjes moet doen, en wat de sterren op sommige panelen betekenen. Meer dan dit verklappen we niet, want ‘The Witness’ draait om ontdekking en verrassing.

‘The Witness’ test eigenlijk hoe jij met beeldtaal omgaat. De specifieke regels voor een puzzel worden nooit uitgelegd, enkel getoond. Letters en cijfers vind je nergens. Het is gevaarlijk om dus je eigen regels te maken… die dan niet blijken te kloppen. Blow laat je constant denken, redeneren en experimenteren.

Dit is de bunker, waar alles rond kleur draait. Eén van mijn favoriete gebieden.
Dit is de bunker, waar alles rond kleur draait. Eén van mijn favoriete gebieden.

Hoewel je cru kan stellen dat ‘The Witness’ niet meer is dan honderden lijnpuzzels, is de game zoveel meer. Je ontcijfert beeldcode, leert dat zelfs het landschap vol hints zit, en ontdekt dat je slimmer bent dan je zou denken. Hoewel ik bij bepaalde puzzels soms eeuwen vastzat, is het gevoel onbeschrijflijk als je toch plots dat eureka!-moment hebt.

Blow geeft de rest van de game-industrie ook een middelvinger, want hij bewijst met meesterlijk design dat spelers ook iets kunnen ontrafelen zónder expliciete uitleg. In een tijd waar ontwikkelaars de hele tijd willen babysitten, is deze game een verademing. Wat je ook doet, probeer zoveel mogelijk zelf te vinden. Raadpleeg enkel het internet als je echt lang vastzit.

Heel wat puzzels hebben je omgeving als thema. Als je goed kijkt, zie je zelfs de oplossing voor deze puzzel.
Heel wat puzzels hebben de omgeving als thema. Als je goed kijkt, zie je zelfs de oplossing voor deze puzzel.

Verlies jezelf dus volledig in The Witness, één van de beste puzzelgames die ik ooit heb gespeeld. Pen en papier is wel handig, want iets uittekenen kan enorm helpen. Hou zelfs je smartphone of tablet klaar, want soms kunnen foto’s van het scherm ook handig zijn.

+ Je leert alles door beeldtaal, het design in deze game is buiten categorie
+ Veel variatie door verschillende soorten puzzels. Tetris, schaduwspelen, symmetrie, … Je leert het allemaal.
+ Je bent er even zoet mee. Na het ‘uitspelen’ van de game heb je nog lang niet alles ontdekt… Je ontrafelt de geheimen van dit eiland niet zomaar.
+ Spelen zonder hulp zorgt voor een boost voor je zelfvertrouwen. Je bent slim genoeg om alles zelf te vinden!

– Je bent je eigen grootste vijand. Soms trek je verkeerde conclusies uit eerdere puzzels. Denk niet de snel dat je de juiste set ‘regels’ hebt gevonden!

Score: 10/10

Je kan de game nu downloaden op PlayStation 4 of PC. We raden je echt aan om dit te doen.