Toyota Camry VIII: gedurfde vormgeving en opgewaardeerd interieur

114
Het Camry-koetswerk is keurig gestroomlijnd.

Na een afwezigheid van maar liefst vijftien jaar wordt de Toyota Camry sinds deze zomer opnieuw in Europa gecommercialiseerd. De Camry vervangt in onze contreien de Avensis en positioneert zich tussen het D-en E-segment. Er wacht deze sedan geen gemakkelijke taak, want vandaag wil blijkbaar iedereen een suv of cross-over.

De Camry die nu in de Toyota-showroom staant, is die van de achtste generatie. Sinds de start van de Camry in 1982 heeft deze sedan inmiddels al ontelbare prijzen en onderscheidingen gewonnen. Wereldwijd is de Camry met 19 miljoen verkochte eenheden uitgegroeid tot een succesnummer. In Australië en de Verenigde Staten is de Camry inmiddels de best verkochte auto in zijn segment en Toyota is ervan overtuigd  dat de nieuwe Camry in tegenstelling tot die van de zesde en zevende generatie over de nodige troeven beschikt om ook de Europese markt te veroveren.

Gedurfd vormgegeven

Naar Toyota-normen is  de 4,88 m lange, 2,82 m brede en 1,84 m hoge Camry VIII  ronduit  gedurfd en opvallend vormgegeven.  Helemaal nieuw is het ontwerp van die achtste generatie niet, want als sinds 2017 wordt  de Camry in de nieuwste vorm op tal van markten gecommercialiseerd. Het front wordt gekenmerkt door een plat, breed en diep bovenste rooster die het Toyota-embleem accentueert. Het omvat de dunne, van led-lampen en een erg markante dagrijverlichting voorziene koplampunits. Het onderste, trapeziumvormige rooster neemt bijna de gehele breedte van het bumpergedeelte in beslag. Enkel de bumperhoeken blijven over, waardoor het ingeklemd wordt op een manier die aan de dubbele romp van een catamaran doet denken. Daardoor worden zowel de spoorbreedte als het brede postuur extra benadrukt.

In profiel geven de lage motorkap en daklijn in combinatie met de lage gordellijn de indruk van een cabine die  als het ware naar beneden wordt getrokken in het koetswerk.  Optisch komt het zwaartepunt daardoor extra laag te liggen. De verbrede wielkasten benutten bovendien de beschikbare wagenbreedte optimaal, waardoor de stabiele wegligging van de nieuwe Camry  als het ware wordt benadrukt. De cabine combineert een verlengde daklijn met compacte zijruiten die binnen de wielbasis van 2,82 m passen.

Toyota maakt zich sterk dat dit resulteert in een zowel stijlvol als sportief uiterlijk. De achterste helft van de cabine loopt taps naar binnen toe en zit weggestopt tussen de brede, uitstekende  schouders van de achterwielkasten. De Toyota  Camry van de achtste generatie is naar wens verkrijgbaar met lichtmetalen 17-of 18-duims wielen en leverbaar in acht koetswerktinten.

Ergonomische cockpit

De fabrikant claimt dat de sensuele rondingen van het dashboard zorgen voor een ergonomisch ideale, op de bestuurder gerichte cockpit. Mede dankzij de geringe hoogte van de motorkap, de gordellijn, de slanke A-stijl en de montage van de buitenspiegels op de portieren, is het zicht rondom dik in orde.

Het met leder beklede stuur is voorzien van schakelaars voor de bediening van het Multi-Information Display en de rijhulpsystemen. Het audiosysteem, het bedieningspaneel voor de airco evenals het 8-duims scherm van het infotainmentsysteem zijn volledig geïntegreerd in het effen, pianozwarte oppervlak van de brede en hoge middenconsole. Het multimediasysteem is uitgebreid en biedt tal van mogelijkheden, al is het wat omslachtig in de bediening. Voorts is het jammer dat het niet verkrijgbaar is met Android Auto of Apple CarPlay.

Een t.o.v. de vorige generaties flink opgewaardeerd interieur.

Het Camry-interieur is afgewerkt met hoogwaardige, zacht aanvoelende materialen die zelfs doen denken aan deze in een Lexus. Het interieur is leverbaar in twee kleurstellingen: beige (leder) dat een donkergrijs tapijt en donkergrijze bovenkant van het dashboard met twee beigetinten combineert. Daarnaast is er de uitvoering Black (stof of leder) die de satijnchromen accenten van het interieur extra benadrukt. Vooral op de  achterbank is de beenruimte zeer royaal. De zitplaatsen achterin hebben hetzelfde ontwerp  als de voorzetels.  De variant met elektrisch verstelbare zetels is bovendien verkrijgbaar met een capacitief aanraakbedieningspaneel in de voorkant van de middenarmsteun. Daarmee kunnen de airco, het audiosysteem evenals de zetelverstelling vanaf de achterbank worden bediend.

Het koffervolume tekent voor 524 liter.  De standaarduitrusting is best rijkelijk te noemen.  Zo worden onder meer keyless entry , een elektrisch verstelbare chauffeurszetel, twee USB-aansluitingen, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor-en achteraan,  verkeersbordherkenning, vertrekhulp op hellingen, een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie evenals een automatische noodrem al van huis uit geleverd. Wie opteert voor de Premium-uitvoering krijgt daarbovenop onder meer nog led-mistlampen, 18-duims wielen, een leren zetelbekleding, , dodehoekdetectie een elektrisch verstelbare passagierszetel, een van een 8-duims scherm voorzien  geïntegreerd navigatiesysteem. Wie de Premium-uitvoering nog te min vindt, kan ook terecht bij het optionele Executive-pack dat naast een  zonnescherm voor de achterruit, een airco met drie zones en een head up-display ook nog eens voorziet in een JBL- audiosysteem met negen luidsprekers.

Bekend aandrijfsysteem

Het hybride systeem is ontleend aan dat van de nieuwste RAV4 en omvat een 2,5 liter viercilinder-benzinemotor van 131 kW/177 pk gekoppeld aan een elektromotor van 88 kW/120 pk. De onder meer van variabele kleppentiming voorziene benzinestoker wisselt  directe injectie af met indirecte. Naargelang de rijomstandigheden wordt de juiste inspuiting toegepast teneinde de vermogensafgifte, de brandstofbesparing en de milieuvriendelijkheid te maximaliseren. Het gecombineerd vermogen bedraagt 160 kW/218 pk dat middels een CVT-transmissie op de voorwielen wordt overgebracht. Benzine-en elektromotor werken soepel en vlekkeloos.  Al gauw blijkt dat Toyota zijn traploze transmissie met de jaren flink heeft weten te verbeteren. Te bruusk op het gas  gaan resulteert weliswaar nog steeds in een flink in de toeren klimmende motor, maar van een doordringend CVT-huil is niet langer sprake.

Achteraan noteren we volledig uit led’s bestaande lichtunits.

De prestaties van de Toyota Camry VIII stemmen tot tevredenheid.  Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 8,3 tellen en op de Autobahn is een top van 180 km/u waar te maken. Toyota slaagt er telkens weer ons te trakteren op erg zuinige hybrides.  Dat is ook het geval met de Camry die een gemiddeld testverbruik van 5,5 liter benzine per 100 km liet optekenen. Volgens de constructeur moet deze 1670 kg wegende sedan het zelfs kunnen rooien met gemiddeld slechts 4,3 liter per 100 km(C02-uitstoot: 98g/km). De ophanging bestaat uit de bekende McPherson-veerpoten vooraan in combinatie met een nieuw double wishbone-systeem achterop.  De  wielophanging maakt gebruik van nieuw ontwikkelde dempers. De afstemming van vering en demping is eerder stevig dan erg comfortabel.

Sportieve ambities koestert de Japanner niet.  De nieuwe Toyota Camry stuurt ietwat licht, maar niettemin voldoende scherp. In bochten gedraagt de voorwielaandrijver zich erg netjes en van overhellen in bochten is geen sprake.

Aan de Toyota Camry hangt een prijskaartje van 36.970 euro.