Ontbijtbabbel met topactrice Veerle Baetens: “Mijn haar afscheren? Ik ben op dat vlak een hele makkelijke”

4999
Veerle Baetens: “Ik vond Sara een heel dankbare rol, die voor mij een springplank voor mijn carrière bleek.” (foto SB) ©sbedaux
Veerle Baetens: “Ik vond Sara een heel dankbare rol, die voor mij een springplank voor mijn carrière bleek.” (foto SB) ©sbedaux

Dat Veerle Baetens goed op weg is om na Vlaanderen ook Frankrijk te veroveren, was al langer duidelijk. Sinds 2015 speelt ze de pannen van het dak in tal van Franse producties, met de topreeks ‘Cheyenne & Lola’ als laatste wapenfeit. Die kwam Veerle recent voorstellen op Film Fest Gent, waar wij haar strikten voor een ontbijtinterview. “Heel wat Belgen uit de cinema zijn nu hot in Frankrijk. Er is iets in onze stijl dat hen aanspreekt.”

Sara (in de telenovelle Sara ), Elise ( The Broken Circle Breakdown ), Annemie ( Tabula Rasa ) en Sylvie ( D’Ardennen ). Op het palmares van Veerle prijken een hoop opvallende personages. Als de kortgeknipte Franssprekende Cheyenne, in Cheyenne & Lola (binnenkort op Streamz), voegt ze daar nu nog eentje aan toe. “Ik hou enorm van personages die aan de rand van de maatschappij staan. Cheyenne is een poetsvrouw die uit de gevangenis komt, als bijverdienste tatoeëert en uit haar situatie probeert te ontsnappen. Ik word als actrice aangetrokken door die lagere sociale klasse, veel meer dan de hogere klasse. Aan de hogere klasse kleeft een soort kilte en gepolijstheid die mij niet aanspreekt. Ik vind de lagere klasse ook visueel aantrekkelijker. Ik kijk bijvoorbeeld liever naar The Broken Circle Breakdown dan naar Loft , zonder een oordeel te willen vellen over de kwaliteit van die films. Bij mij thuis is het ook veel meer Broken Circle dan Loft .” (lacht)

Ik kijk samen met mijn dochter naar Sara.

Zo’n rol lijkt mij ook meer een uitdaging. Als een regisseur jou wil, moet hij of zij dan effectief met iets uitdagends komen?

Ik denk het wel. Ik heb momenteel de luxe om niet op alles meteen ja te zeggen. Als je jong bent en je komt pas kijken, dan pak je alles aan, ook rollen die je misschien niet zo goed liggen. Maar in het geval van Cheyenne & Lola was ik meteen verliefd op alle personages. Ik vond het script ook ontzettend goed, met heel kleurrijke en diepgaande rollen voor vrouwen. De mannen hangen er nu wat bij (lacht), dat is meestal toch omgekeerd. Ook de arena waarin het verhaal zich afspeelt, is fantastisch. Het duo werkt ook uitstekend. De twee vrouwen staan zo ver van elkaar dat er een interessante synergie ontstaat. Daar ben ik voor gevallen.

Vind je het dan geen probleem als de regisseur vraagt om je haar zo kort te wieken?

Eshref (Reybrouck, de regisseur, red.) wilde iets dat in Vlaanderen nog niet getoond was, of hoe ik me in Vlaanderen nog niet heb laten zien tenminste. Met een geschoren hoofd. Op dat vlak ben ik gelukkig een hele makkelijke. Ik wil alles wel eens proberen.

In ‘Sara’ heb je ook flink aan je uiterlijk laten prutsen. Zit daar een soort vrijheid in als actrice?

Absoluut. Make-up en kleding helpen mij echt wel om diep in zo’n personage te kruipen. Doe mij hakken aan in Cheyenne & Lola en het klopt niet meer. Bij Sara ging ik van lelijk eendje naar mooie zwaan, maar zonder die bril en die beugel was ik haar heel even kwijt.

Weet je trouwens dat ‘Sara’ nog elke dag op tv komt?

Dat weet ik, ja. Sterker nog: ik kijk samen met mijn dochter. En zij vindt het fantastisch. Ze is nu 11 en Sara is eigenlijk het eerste dat ze van mij als actrice ziet. Of ze trots of onder de indruk is? Dat gevoel heb ik niet. (lacht) Maar het is wel geweldig om daar samen naar te kijken. Ik vond dat een heel dankbare rol, die voor mij een springplank voor mijn carrière bleek.

Sinds 2015 speel je vaak in Franse films en series. Hoe evident is het om in het Frans te acteren?

Dat is hard werken, hoewel het steeds makkelijker gaat. Voor Cheyenne & Lola was het wel echt zwoegen met een taalcoach. Ik merk dat mijn accent af en toe nog wel doorsijpelt, maar toch al een pak minder dan in het begin. Gelukkig heb ik nooit een echte Française moeten spelen, ze laten vaak in het midden waar ik vandaan kom. Het is wel bevredigend om in een andere taal te kunnen spelen.

Je hebt in de zomer nog twee films gedraaid, waaronder ‘Dealer’ van Jeroen Perceval. Waar ben je nu mee bezig?

Nog steeds met het script van Het smelt , naar de bestseller van Lize Spit. Ik ben daar ondertussen al bijna vier jaar aan bezig om dat boek om te vormen naar een film. En ik bereid me stilaan voor op de draaiperiode die gepland staat voor volgende zomer. Ik kan je vertellen dat dit project – ik schrijf dus mee aan het script en ga de film regisseren – een gigantische uitdaging is. Maar ik neem mijn tijd ervoor. Alles moet kloppen.

Is het geen risico om zo’n bestseller te verfilmen?

Natuurlijk is dat een risico, en natuurlijk ben ik angstig. Maar er zit een soort rust in dat werk. Toch kijk ik wel met schrik naar die draaiperiode waarin ik moet gaan regisseren. Voor mij wordt dat een eerste keer. Belangrijk dus dat ik me laat omringen door goede mensen. Zo’n bestseller kan natuurlijk een vergiftigd geschenk zijn, maar dat zullen we dan wel zien. Ik kan je wel één ding verzekeren: ik doe godverdomme mijn best.

‘Cheyenne & Lola’, binnenkort op Streamz en in najaar van 2021 op Eén.