Ondanks de ook in het D-en E-segment heersende SUV-hype, blijft de vraag naar  premium sedans nog steeds vrij  groot.  In  een klasse waar vooral BMW hoge ogen gooit met zijn sportieve 3-Reeks, neemt Volvo de handschoen op middels de S60.

Opvallend: in tegenstelling tot het V60-gamma – dat nog steeds voorziet in zelfontbranders –  is  de S60 nog enkel leverbaar met een benzinemotor en dit al dan niet in combinatie met plug-in hybridetechniek.  Als S60-instapper fungeert de T4 van 140 kW/190 pk. Daarna kan worden gekozen uit de T5 van 184 kW/250 pk, de T6 van 228 kW/310 pk, de T6 PHEV van 251 kW/341 pk, de T8 PHEV van 288 kW/392 pk en last but not least de vierwielaangedreven T8 Polestar Engineered van 298 kW/405 pk.  Wij testen de Volvo S60 T5 uit.

Strakke lijnen en forse heupen

Ten opzichte van zijn voorganger is  de nieuwste Volvo S60 in de lengte met maar liefst 5 cm  gegroeid.  Net als de break V60 is de sedan S60 het toonbeeld van Volvo’s designtaal.  Kenmerkend voor het gebald, vrij agressief ogende koetswerk zijn o.m. de strakke lijnen,  de Thor Hammer led-koplampen , de  forse heupen, het opvallende rooster, de C-vormige achterlichten, het Volvo-logo achterop evenals de vele ‘glossy black’-details waarvan de raamomlijsting en de buitenspiegels getuigen.

De S60 is duidelijk verwant aan grotere broer S90.  In tegenstelling tot deze laatste is de S60 wel beter geproportioneerd.  Bovendien is de S60 in onze contreien van huis uit voorzien van het sportieve R-Design met o.m. een  1,5 cm verlaagd onderstel en  18-duims lichtmetalen wielen.  Optioneel zijn overigens eveneens 19-en 20-duims exemplaren verkrijgbaar.

Net als  de V60 staat ook de S60 op het SPA (Scalable Product Architecture)-platform. De Volvo S60 loopt van de band  in het Amerikaanse Charleston(South Carolina).

Ruimer dan vroeger

Was de interieurruimte van de vorige S60 eerder klein te noemen, de nieuwste uitvoering heeft daar verandering in gebracht.  De instap middels ruim openende portieren  is voorbeeldig en gezeten op ronduit brede, hoogst comfortabele en meervoudig verstelbare zetels is het voorin heerlijk toeven.  Achterin laat de beenruimte niet langer te wensen over, al blijft de hoofdruimte daar voor flink opgeschoten lui eerder bescheiden.

Voorzien van het R-Design pakt de Volvo S60 T5 uit met tal van comfortitems zoals o.m. een verwarmbaar stuur en een elektrisch verstelbare(4-voudig)lendensteun voorin.  Naar loffelijke Volvo-gewoonte kijkt de bestuurder uit op een hoogst overzichtelijk dashboard met daarin een digitaal instrumentarium.   Al even kenmerkend  is de ruimbemeten middenconsole evenals het verticale scherm van het infotainmentsysteem. De S60 is geconnecteerd dankzij Sensus, het nieuwe connectiviteits-en infotainmentsysteem van Volvo. Het biedt een aanraakscherm dat de wagenfuncties, het navigatiesysteem evenals geconnecteerde diensten combineert en net als in de 90-modellen is er ook smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto.  Aan de gebruikersinterface is eventjes wennen . Eens de weg gevonden in de menustructuur werkt het bijzonder snel.

Zoals je van Volvo mag verwachten laat het doordachte interieur qua ergonomie weinig of geen steekjes vallen.  Niettemin  verkiezen we voor het bedienen van de automatische airco (2 zones) evenwel knoppen in plaats van een aanraakscherm dat al snel vuile vingers laat zien. De voor het interieur gebruikte materialen zijn ronduit fraai én hoogwaardig, met uitzondering van de kunststof op de middentunnel. De afwerking is naar Volvo-gewoonte dik in orde.  De startknop bevindt zich vlak voor de pook van de automaat. Om de krachtbron tot leven te wekken dien je de knop niet in te drukken, maar wel te draaien. Opbergmogelijkheid biedt het interieur in ruime mate en de bagagecapaciteit bedraagt 442 liter.

Veiligheidssystemen

Volvo staat bekend als een veiligheidspionier gelet op de vele baanbrekende actiever en passieve veiligheidselementen.  Standaard is de Volvo S60 T5 voorzien van de City Safe-technologie die automatisch remmen combineert met een systeem om aanrijdingen te vermijden. City safety is het enige systeem op de markt dat voetgangers, fietsers en grote dieren zoals elanden en herten kan detecteren.

Het IntelliSafe-systeem  bestaat uit een adaptieve cruise control en een Pilot Assist. Bij dit systeem, dat werkt tot een snelheid van 130 km/u op goed gemarkeerde wegen, meten sensoren voortdurend de positie van de wagen ten opzichte van de wegmarkering en zorgt het-indien nodig-middels lichte stuurbewegingen voor de nodige correcties.  In de praktijk komt het erop neer dat men zo’n 15 seconden lang zonder de handen aan het stuur kan rijden.  Het systeem biedt overigens ook bescherming wanneer de auto of een andere wagen op verkeerde rijbaan terechtkomt. Dit rijhulpsysteem leidt niet enkel weg van de tegenligger, maar remt ook nog eens zelfstandig. Het IntelliSafe-systeem is al bij al een flinke stap in de Vision 2020-filosofie  welke ernaar streeft dat in 2020 niemand nog sterft of ernstig gewond geraakt in een nieuwe Volvo. De nieuwste Volvo S60 behaalde overigens  de maximale score van 5 sterren bij de jongste  Euro NCAP-veiligheidsbeoordeling. “Dit resultaat toont aan dat Volvo nog steeds een marktleider is op het gebied van veiligheid en voortdurend de grenzen probeert te verleggen middels nieuwe technologieën”, aldus Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre.

Potente krachtbron

Volvo voorziet zijn modellen nog enkel van viercilinders. Het kloppende hart van de Volvo S60 T5 is een 1969 cm3 metende  viercilinder-turbomotor. De dwars voorin gemonteerde  zestienklepper is goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 184 kW/250 pk en 350 newtonmeter(bij 1800-4800 t/m).  De geblazen tweeliter klimt vlot in de toeren daarbij geholpen door een keurig gespatieerde achttrapsautomaat. Je kan met de Volvo S60 T5 zowel heerlijk ontspannen cruisen als vlot een sprintje trekken. De 0-100km/u-sprint weet de 1.577 kg wegende vierdeurs overigens al te klaren in 6,5 seconden.  Het brandstofverbruik hangt uiteraard grotendeels af van de rijstijl.  Volgens de constructeur moet de S60 T5 het kunnen rooien met gemiddeld 6,5 liter benzine per 100 km. Ons gemiddeld testverbruik kwam neer op 9,8 liter per 100 km, hetgeen gelet op het potentieel best aanvaardbaar is.

De Volvo S60 T5  pakt ook uit met een  verlaagd onderstel dat een prima mix is van dynamiek en comfort. Instelbare dempers zijn niet aan de S60 T5 besteed.  Onderstuur in (te) snel genomen bochten blijft bij deze voorwielaandrijver trouwens lang uit. Weg- en bochtgedrag voelen al bij al erg vertrouwenwekkend aan en dit o.m. dankzij de voldoende feedback biedende besturing.  Ruimbemeten, geventileerde schijfremmen rondom staan bovendien garant voor een korte remweg.

Aan de Volvo S60 T5  Inscription  hangt een prijskaartje van 45.300 euro.