Onze fit en gezond-expert Claudia Van Avermaet deelt haar tips om een coronawinterdip te voorkomen

619
Erg belangrijk bij een winterblues of depressie: ga naar buiten en blijf in beweging. Activiteiten in de buitenlucht zullen je goed doen en helpen. (foto CVAM)

Het is buiten frisser, het zijn korte(re) dagen en je ziet dikke lagen bewolking. Er is weinig zonlicht en je hebt koude rillingen. Geen nood, een klassieke winterdip overvalt veel mensen.

Als je vatbaar bent dan zorgen deze omstandigheden dat je je moe, neerslachtig en futloos voelt. Je kent het wel, het zombiegevoel… In deze huidige situatie hebben we bovendien meer last van deze mentale klachten. Daarom enkele praktische tips die je helpen een stuk vrolijker te worden.

Eén van de belangrijkste oorzaken van de winterblues of de winterdip is een verstoorde biologische klok.

Overdag is het langer donker waardoor je pijnappelklier in je brein meer van je slaaphormoon melatonine aanmaakt. Hierdoor start de onbalans in je hersenen. Als melatonine te veel wordt aangemaakt krijg je de behoefte om meer te willen slapen en kan je ook prikkelbaar en somber voelen. De grootste oorzaak is dus kortweg gebrek aan daglicht tijdens deze winterperiode.

Winterdip of depressie?

Door de kortere en donkere dagen kan je last krijgen van neerslachtigheid en somberheid. Bij een winterdip heb je vaak veel behoefte aan slaap en een continu hongergevoel als symptomen. Bij een depressie vertoont het gedrag sterke overeenkomsten, maar dan heftiger. Je hebt dan minimaal vijf klachten en je ziet het grootste deel van je dag heel somber in. Je gaat dan best even langs bij de huisarts.

Blijf bewegen!

Zowel bij een winterblues of depressie: ga naar buiten en blijf in beweging. Activiteiten in de buitenlucht zullen je goed doen en helpen. Wandelen of fietsen; het maakt niet zoveel uit zolang je maar even een frisse neus gaat halen. Niks is zo verleidelijk als cocoonen op deze koude, natte, donkere winteravonden maar het is ook belangrijk om uit je kot te komen en een lange wandeling te doen met een vriend/in. Het onderhouden van vriendschappen is immers essentieel voor je gezondheid. Door dit bewegingsmoment maken je hersenen een stofje aan dat werkt als een natuurlijk antidepressivum. Dit gelukshormoon is bovendien ook nog eens een stressremmer.

Supplementen

Veel mensen starten met het drinken van liters koffie om de vermoeidheid of lusteloosheid door te spoelen. Helaas, de cafeïne in de koffie geeft slechts een kortstondig gevoel van energie, maar maakt je ook nerveuzer en zorgt voor een verzuring in je lichaam. Dan grijp je beter naar supplementen als extra steuntje in je rug.

Vitamine D: Je hersenen hebben verschillende vitamines nodig om optimaal te kunnen functioneren. Vitamine D is hierbij belangrijk omdat een tekort kan zorgen voor een gebrek aan ons gelukshormoon. In de winter is er minder daglicht en maakt de huid zelf minder vitamine D aan. Meten is weten: je vitamine D is best boven de 125. Vitamine D is niet enkel een vitamine maar ook een hormoon, dus het kan ook je bloedsuikerspiegel laten schommelen. Bij lage vitamine D kan je ook last hebben van huidklachten, lage weerstand, …

Wil jij je vitamine D beter laten opnemen door je lichaam, combineer het dan met vitamine K. Dit kan via een supplement of via je voeding. Ik denk dan aan groene bladgroenten, yoghurt en kaas.

Saffraan: Ook wel het rode goud genoemd, of het dunne draadje dat geel kleurt. Dit kruid help je emotionele evenwicht te bewaren. Het is het middel tegen depressies maar heeft ook ontstekingsremmende en stressverminderde eigenschappen. Crocine en safranal zijn twee belangrijke stoffen in saffraan die je serotonine positief beïnvloeden.

Een havermoutpap met saffraan tijdens deze winterdagen helpt je verwarmen en een lach op je gezicht te toveren.

OMEGA 3: Yes, omega 3-vetzuren staan bekend om hun humeurverbeterende effecten. Denk aan vette vis, een lepel lijnzaad in je kom yoghurt, walnoten, een stuk pure chocolade zelfs!