Zo leer je gezonder te eten

862

Enkele kilo’s te veel, energie hebben om te sporten, het goede voorbeeld willen geven aan de kinderen, fitter voelen of een waarschuwing van de arts, … het is slechts een greep uit de redenen om gezonder te gaan leven en eten. Het is nooit te laat en het heeft altijd zin, maar… gewoonten, ook voedingsgewoonten, zijn niet zomaar van de ene dag op de andere dag omgegooid. Het vraagt aandacht en energie. Diëtiste en diabeteseducator Nathalie Antonis legt uit.

 

Weet wat je eet

Allereerst is het belangrijk om je eigen eetgewoonten in kaart te brengen. Misschien eet je niet te veel, maar wel erg vet of eet je vrij gezond, maar onregelmatig waardoor je vaak zin krijgt om te snacken. Maak je bewust van wat je dagelijks eet en drinkt door een dagboek bij te houden.

 

Verander je eetpatroon met vele kleine stapjes

Wie zijn eet- en leefpatroon op lange termijn wil aanpassen, is beter met verscheidene kleine, maar haalbare veranderingen. Kies één of meerdere van de hieronder opgesomde opties en pas het toe op je eigen eetgewoonten. Elke inspanning telt!

1. Eet kleinere porties

Ben je een flinke eter? Eet je steeds net iets meer dan wat je verbruikt? Dan is de kans groot dat je beetje bij beetje enkele overbodige kilo’s bijkomt. Laat de kookpotten in de keuken, schik je warme maaltijd op een kleiner bord en neem voldoende «maal»-tijd.

2. Varieer

Het is moeilijk om alle voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen, binnen te krijgen als je steeds hetzelfde eet. Afwisselen in elke voedingsgroep van de actieve voedingsdriehoek is de boodschap. Enkele tips om variatie op jouw bord te toveren: (1) eet volgens de seizoenen en experimenteer met onbekende groenten en fruit. (2) Verras jezelf met een nieuw recept. (3) Wissel af tussen vlees, vis en een vegetarisch alternatief.

voeding

3. Gezondere producten

Geef de voorkeur aan gezonde voedingsmiddelen: veel groenten, fruit, water en volkorenproducten. Eet minder vet vlees, suikerrijke snacks en gezouten afhaalmaaltijden. Kies slim. Gezond genieten is een goed evenwicht vinden tussen alle soorten eten en drinken.

4. Kies voor regelmaat

Eet je een hele dag door? Heb je het te druk om te eten? Dan is de kans groot dat je geen overzicht hebt over wat en hoeveel je eet. Kies daarom voor eetmomenten waarop je bewust en met aandacht je eten kan nuttigen. Met regelmaat eten bestaat dagelijks uit een ontbijt, een tweede broodmaaltijd en een warme maaltijd. Eventueel aangevuld met een twee tussendoortjes. Plan eten in en leer er terug van te genieten.

5. Stel een evenwicht bord samen

Eet je bijna dagelijks iets gefrituurd? Zijn groenten enkel versiering op je bord? Dan is het een goed idee om je bord evenwichtiger te verdelen. De helft groenten, een kwart gekookte aardappelen, volkoren pasta of zilvervliesrijst en een klein stuk vlees, vis of een vervangproduct.