Onze fit en gezondexpert Claudia Van Avermaet over de connectie tussen zonlicht en je darmen (+ tips om jouw darmen een boost te geven)

355

De lente en het zonlicht, het blijft een heerlijke combinatie. Hopelijk kan je vandaag in het zonnetje zitten. Bescherm je huid dan goed en geniet dan van de zonnestralen.

Het licht van de zon is namelijk opgebouwd uit UVA-licht en UVB-licht. De UVA-stralen zijn er steeds en worden niet tegengehouden door glas of wolken. De UVB-straling krijg je vooral in de lente en in de zomer. Ze laten je mooi bruinen maar ook je huid verbranden. Deze UVB-stalen stimuleren de aanmaak van vitamine D in je lichaam.

Deze vitamine D wordt dus aangemaakt in je huid en verschilt van persoon tot persoon. Het is ook afhankelijk van je leeftijd en de hoeveelheid pigmenten in je huid. Vitamine D is een van de oudste vitamines uit de evolutie, het is niet alleen een vitamine maar ook een hormoon in je lichaam. Als de zon op je huid valt is je huid in staat om via je cholesterol provitamine D aan te maken. Deze gaat via je nieren en je lever en wordt zo omgezet in vitamine D.

Wist je dat de zon ook een positief effect heeft op je darmen?

Effect op je darmen

Maar wist je dat de zon ook nog eens een positief effect heeft op je darmen?

Inderdaad, dit positieve effect wordt vooral veroorzaakt door de stijging van je vitamine D in je lichaam. Het creëert een gunstige omgeving in je darmen. Heb je dus regelmatig last van darmproblemen, dan kan je ook een vitamine D-tekort hebben.

Deze UVB-stralen en vitamine D kunnen dus ook je immuunsysteem beïnvloeden. Het zorgt voor een vermindering van ontstekingen maar verandert de samenstelling van je darmbacteriën niet.

Een evenwichtige darmflora is zo belangrijk voor je gezondheid. Zo’n 80% van de serotonine (je gelukshormoon) in je lichaam wordt in je darmen aangemaakt en dus bevindt 70% van je immuunsysteem zich in je darmen. Maar zoals je weet zijn er verschillende factoren die je darmflora kunnen verstoren. Stoffen zoals chloor, maar ook stress zorgen ervoor dat de pH-waarde en de conditie van je darmflora achteruitgaat.

Daarnaast is onze darmflora ook nog eens gelinkt aan onze hersenen. Er zijn honderden miljoenen zenuwcellen die de hersenen verbinden met je darmzenuwstelsel. Inderdaad, ook je spijsvertering heeft een eigen zenuwstelsel. Ze zijn dus de machinist en je darmen zijn de trein.

Een gezonde darmflora en zonlicht: Check!

 © Getty Images/Science Photo Library RF
© Getty Images

Zo geef je jouw darmen een boost:

1. Eet afgekoelde aardappels

Inderdaad. Als je aardappels laat afkoelen kan dit je bloedsuikerspiegel 40% minder doen stijgen. Het zetmeel van de aardappels wordt tijdens het afkoelen omgezet tot resistent zetmeel. Dit komt terecht in je dikke darm waar het fermenteert en wordt omgezet tot vetzuren die de goede bacteriën in je darmen kan voeden.

2. Bitter is goed voor je

Bittere groenten zijn misschien niet je favoriet maar door witlof, andijvie en artisjok vaker op het menu te plaatsen, stimuleer je je spijsvertering. Ze bevatten salvestrolen, die de opname van suikers vertragen.

3. Eet meer polyfenolen

Polyfenolen zijn plantenstoffen die zorgen voor minder ontstekingen. Je kan deze terugvinden in groene thee, amandelen, ui, blauwe bessen en broccoli.