Sandra Rosseel

“Er waren bubbels en hapjes, een reusachtige taart én Regi”

Goeiemorgen,

Feest! En niet alleen gisteren omdat Loena en Nina goud en brons pakten op het EK kunstschaatsen in Kaunas, Lotte die de gouden medailles opeenstapelde in Apeldoorn, en Zita, Ilken, Arthur en Sanne het goud wegkaapten op het BK veldrijden in Meulebeke, maar ook omdat Roularta Media Group, het moederbedrijf van deze krant, vrijdag 70 kaarsjes mocht uitblazen. Dat vierden we trouwens donderdagavond al, met collega’s uit binnen- en buitenland die naar de Carré in Willebroek waren gekomen. Er waren bubbels en hapjes, een reusachtige taart én Regi. Er werd gebabbeld en gedanst, gespeecht en gelachen, handjes in de lucht gestoken (want Regi!) en vooral heel veel genoten. Want 70 jaar, dat is niet niks natuurlijk.

En te zeggen dat het allemaal begon in Roeselare, toen advocaat Willy De Nolf in 1947 samen met een groep gelijkgestemden een lokale stadskrant wou maken. Een drukpers werd gekocht en hop, daar was de eerste editie van ‘De Roeselaarse Weekbode’, een krant die trouwens nog altijd bestaat als een van de edities van ‘Krant van West-Vlaanderen’. Van 1947 tot 2024 is toch meer dan 70 jaar, hoor ik u nu al denken, en dat klopt. Want Roularta zelf (toen nog zonder ‘Media Group’ in de naam) werd pas zeven jaar later, op 12 januari 1954, opgericht. Al vlug volgden een eigen drukkerij en, in 1964, een nieuwe hoofdzetel in de Meiboomlaan in Roeselare, waar het bedrijf nog altijd gevestigd is en ook de redactie van deze krant te vinden is.

In die 70 jaar is er natuurlijk heel wat gebeurd. Er werden heel wat nieuwe initiatieven opgestart. Sommige werden succesnummers, denk maar aan ‘Knack’, ‘Trends’ en deze ‘De Zondag’, andere projecten raakten nooit echt uit de startblokken. En helaas moesten we ook ondervinden dat zelfs succesnummers soms een einddatum kennen, zoals ‘De Streekkrant’, ‘Steps’ en ‘Sport/Voetbal Magazine’. Maar ook dat is ondernemen.

Er werden merken overgenomen, waaronder de voorbije jaren nog magazines met klinkende namen als ‘Libelle’, ‘Flair’, ‘Feeling’ en een resem Nederlandse titels. Er werd ook verder gekeken dan enkel naar papier: Roularta was een van de grote trekkers achter de opstart van VTM, en had ook een hand in het ontstaan van regionale televisiezenders. En nu wordt volop ingezet op wat in vaktermen het ‘hybride model’ wordt genoemd, waarbij de titels één keer per week op papier, maar vooral dagelijks online hun stempel drukken. Én je kan al dat nieuws van al die Roularta-titels ook in onze ‘Mijn Magazines’-app terugvinden. Minstens even belangrijk is dat ook de drukkerij in Roeselare mee evolueerde, waardoor die nu een van de meest toonaangevende én duurzame drukkerijen is die er zijn, en internationale titels zoals ‘The Economist’, ‘Bloomberg Business Week’ en de magazinebijlages van ‘The Financial Times’ in Roeselare gedrukt worden. Kortom, het waren voor het bedrijf 70 boeiende jaren, waarvan ik er nu al meer dan 25 zelf mee mocht maken. Ik kijk dan ook met veel interesse uit naar wat de toekomst nog zal brengen. Gelukkige verjaardag Roularta! En dank u wel aan alle collega’s, van vroeger en nu, want zonder hen zouden we deze verjaardag niet kunnen vieren.

Geniet van deze zondag!

Reageren? sandra.rosseel@roularta.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier