Frank Van Gool: “De gewoontes van de Belg, die gehecht is aan de salonvoorwaarden, blijken heel diep geworteld te zitten.” (foto Christophe De Muynck) © ID/ Christophe De Muynck

“Drempel om elektrisch te rijden begint weg te vallen”: Febiac-directeur is blij met de nieuwste editie Brussels Motor Show

In Brussels Expo op de Heizel loopt momenteel de 101ste Brussels Motor Show, zoals het Autosalon van Brussel officieel heet. Een van de weinig overblijvende autobeurzen, en intussen ook de grootste van Europa. Voor Frank Van Gool, de nieuwe directeur van Febiac, de automobiel- en tweewielerfederatie die de beurs organiseert, is het zijn eerste. Hij hoopt op 300.000 bezoekers.

De honderdste editie van het Autosalon in Brussel vond plaats in ’23, vorig jaar was er geen autosalon. Frank Van Gool legt uit hoe dat komt. “Mensen informeren zich tegenwoordig meer en meer via internet. Vandaar dat de importeurs van de merken beslisten om geen autosalon te organiseren. Ze wilden op het digitale inzetten en eigen events organiseren. Maar de gewoontes van de Belg, die gehecht is aan de salonvoorwaarden, blijken zo diep geworteld te zitten, dat de importeurs op hun beslissing zijn teruggekeerd. De hele autosector profiteert daarvan”, benadrukt de nieuwe Febiac-directeur. “Het is geen toeval dat 30 tot 40 procent van de omzet in de eerste twee maanden van het jaar gebeurt.”

Exclusieve wagens

“Je kunt hier merken vergelijken en ontdekkingen doen. Vroeger was Brussel eigenlijk een zuivere verkoopbeurs, terwijl een salon als dat van Genève meer ook een expositiesalon was waar de grote merken hun primeurs en hun prototypes toonden. Maar doordat Brussel één van de blijvers is, zijn we meer en meer toonaangevend en ook een soort showcase geworden. Heel belangrijk, want we willen niet alleen mensen aantrekken die naar het salon komen met de intentie een auto te kopen. Elke auto-enthousiasteling is welkom. We hebben een aantal exclusieve wagens staan – een Ferrari, een Lamborghini, een Porsche en een Bentley – waar mensen plaats in kunnen nemen. Er zijn ook pronkstukken te bezichtigen die 3 à 4 miljoen euro kosten. Red Bull heeft een eigen stand waar de Formule 1-wagen van Max Verstappen staat en we hebben ook e-sports met F1-simulatoren, waarmee je kunt meerijden in een race met twaalf wagens. Dat is geen speelgoed. De F1-piloten oefenen daar echt op”, gaat Frank Van Gool verder.

Na het 100ste salon, in 2023, mopperden nogal wat mensen dat er te weinig wagens voor de gewone mens te zien waren. Een kritiek waarnaar geluisterd werd. “Natuurlijk, want er komen heel veel particulieren naar het salon”, aldus de Febiac-frontman. “De meeste autoconstructeurs wilden toen uitpakken met de wagens die ze aan het elektrificeren waren. Maar die evolutie begon met hun duurste modellen. En dus kwamen ze aanzetten met hun vlaggenschepen. Ook de Chinezen. Maar daardoor had de modale bezoeker de indruk dat hij zich in de toekomst geen nieuwe auto meer zou kunnen permitteren. Dat probleem hebben we aangekaart bij de constructeurs. En daar hebben ze rekening mee gehouden.”

Frank Van Gool. (foto Christophe De Muynck)
Frank Van Gool. (foto Christophe De Muynck) © ID/ Christophe De Muynck

“Op het Autosalon kan je merken vergelijken en ontdekkingen doen” Frank Van Gool, directeur van Febiac

Betaalbare modellen

Niet dat er geen e-auto’s meer te zien zijn, integendeel. “Je blijft veel elektrisch zien, want vanaf dit jaar krijgen de constructeurs boetes als hun nieuw verkochte wagens gemiddeld te veel CO2 uitstoten. Maar intussen zijn er veel betaalbaardere modellen, kleinere wagens ook. Een elektrische wagen blijft duurder dan een fossiel aangedreven auto, maar als je bijvoorbeeld over zonnepanelen beschikt of je kunt goedkoop laden bij je werkgever, kom je toch tot een financieel interessant verhaal. En daarnaast is het met een elektrische wagen zeer aangenaam rijden.”

“In 2024 was 35 procent van de nieuw verkochte wagens in ons land full electric. We verwachten voor 2025 dat dit percentage zal stijgen tot ruim boven de 50 procent. In 2024 zagen we dat 85 procent van de particulieren nog niet voor een volledig elektrische auto koos. Wel vaak voor een hybride bijvoorbeeld. Maar bij de bedrijfswagens zijn al 40 procent van de nieuw gekochte wagens volledig elektrisch. En je ziet dat de drempel om elektrisch te rijden ook voor de particulieren begint weg te vallen. Het rijbereik neemt alsmaar toe en de aankoopprijzen zijn aan het zakken.”

Steeds meer wagens

“Het kan zijn dat de auto in de toekomst minder belang krijgt in de mobiliteit, maar voorlopig hebben mensen nog altijd een auto nodig. Het aantal wagens blijft toenemen, niet alleen de bedrijfswagens, maar ook bij de particulieren. Dat het openbaar vervoer hier niet zo geweldig georganiseerd is, maakt het tot onze bondgenoot”, aldus Van Gool.

“Wie nog niet klaar is voor een elektrische wagen, kan nog altijd een benzinewagen kopen. Dieselwagens worden een kleine minderheid. Vanaf 2035 mogen alleen nog zero-emissiewagens verkocht worden in Europa. En vanaf 2031 zal je in Antwerpen, Brussel en Gent niet meer binnen mogen met een fossiel aangedreven auto. Als je maar om de tien jaar een nieuwe wagen koopt en je moet geregeld in een van die steden zijn, dan ga je beter voor een elektrisch exemplaar”, besluit de Febiac-topman.

Brussels Motor Show, nog tot zondag 19 januari in Brussels Expo. Meer info op autosalon.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier