Nieuw record: 1.422 Belgen hebben een alcoholslot in de wagen

BRUSSEL Op dit moment rijden in ons land 1.422 bestuurders rond met een alcoholslot. Het waren er nooit eerder zoveel. “Het opleggen van een alcoholslot is een heel efficiënte maatregel”, getuigt Nathan* die zelf 12 maanden lang diende te blazen telkens hij zijn voertuig wou starten. “Elke keer wanneer ik een passagier moest meenemen, schaamde ik me dood.”

In België zijn rechters verplicht om een alcoholslot op te leggen aan bestuurders met een alcoholintoxicatie van minstens 1,8 promille. Wil de rechter daarvan afwijken, dan moet hij of zij dat uitdrukkelijk motiveren. Ook recidivisten die binnen de drie jaar tweemaal met minstens 1,2 promille alcohol in het bloed worden betrapt, worden tot een alcoholslot veroordeeld. Uit cijfers van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) blijkt dat er op vandaag 1.422 Belgen op die manier aan het verkeer deelnemen. Dat cijfer zit in stijgende lijn. In januari 2022 ging het om 1.028 chauffeurs, vorig jaar om zo’n 1.200. Verkeersinstituut Vias begeleidt de chauffeurs die tot een alcoholslot werden veroordeeld. “Zo’n 86 procent van de veroordeelden zijn mannen”, duidt Stef Willems van Vias. “In meer dan één op de vier gevallen gaat het om bestuurders die jonger zijn dan 35 jaar. Er zijn wel grote regionale verschillen. Zo woont 85 procent van de veroordeelde chauffeurs in Vlaanderen. In Wallonië zijn rechters vaker van oordeel dat het gaat om één moment van controleverlies en vrezen ze minder voor een herhaling van het gedrag.”

“Telkens wanneer ik een passagier moest meenemen, schaamde ik me dood”

Tweemaal betrapt

Een van de Vlamingen die de voorbije jaren tot een alcoholslot werd veroordeeld, is Nathan. “Drinken was voor mij een gewoonte geworden”, vertelt Nathan. “Een aangeboden drankje sloeg ik niet af. Ik aarzelde ook nooit om daarna nog in de wagen te stappen, want ik was ervan overtuigd dat ik nog accuraat kon sturen. Bij een politiecontrole blies ik positief en raakte ik voor een maand mijn rijbewijs kwijt. Wat later werd ik voor een tweede keer betrapt. Een andere chauffeur vond mijn rijgedrag verdacht en waarschuwde de politie. Ik werd aan de kant gezet en de politie stelde vast dat ik opnieuw te veel gedronken had. De politierechtbank veroordeelde mij tot een rijverbod van drie maanden, gevolgd door een periode van 12 maanden waarbij ik met een alcoholslot diende te rijden.”

Op gesprek

“Ik betaalde 150 euro huurgeld per maand, maar je kan het toestel ook aankopen. Telkens wanneer je de wagen wil starten, moet je een blaastest uitvoeren. Enkel bij zero alcohol start het voertuig. Het alcoholslot is heel gevoelig. Zelfs een alcoholvrij biertje dat toch nog een restje alcohol blijkt te bevatten, volstaat al om een weigering te hebben. Drink je effectief een biertje met alcohol en probeer je de wagen te starten, dan blokkeert die. Blaas je negatief, dan start de wagen, maar binnen het kwartier vraagt het apparaat al een tweede test, en daarna opnieuw op een willekeurig moment, zowat om de 45 minuten.” Doel van deze herhaalde testen is volgens Vias dat mensen het afleren om alcohol te drinken tijdens het rijden in het voertuig of om te vermijden dat mensen aan een nuchtere persoon vragen om de auto te starten terwijl ze zelf dronken naar huis rijden.

Bij het alcoholslot hoort ook een omkaderingsprogramma waarbij de bestuurders geregeld bij verkeersinstituut Vias moeten langsgaan. Dat programma start met een opleiding over de voorwaarden die je moet respecteren en over het gebruik van het alcoholslot.

Daarnaast vinden op geregelde tijdstippen ook gesprekken plaats. “Om de acht weken worden de gegevens van het alcoholslot uitgelezen”, vertelt Nathan daarover. “Probeerde je toch te rijden terwijl je geïntoxiceerd was, dan word je daarop aangesproken. Ik heb die gesprekken bij Vias als heel positief ervaren. De psychologe was heel begripvol en hulpvaardig en gaf goede raad. Ze was voor mij zeker een steun om te volharden.”

Gênante momenten

“Het voordeel van een alcoholslot is dat je opnieuw mag rijden, maar er zijn ook nadelen”, aldus Nathan. “Telkens wanneer ik een passagier moest meenemen, schaamde ik me dood. Het is ook gênant wanneer omstaanders staan te kijken terwijl je in je toestel blaast om je auto te kunnen starten. Door het alcoholslot ben je als bestuurder ook gebonden aan één specifiek voertuig. Je krijgt bovendien ook een tijdelijk rijbewijs waarop een code staat die verwijst naar het alcoholslot. Ik vind het alcoholslot voor mensen die drinken een heel effectieve maatregel, veel beter dan een geldboete. Het is volgens mij een heel groot hulpmiddel om mensen te doen inzien dat drinken en rijden niet samengaan. Zelf ben ik al geruime tijd vóór mijn veroordeling voor de politierechtbank volledig gestopt met drinken. Ik deed dat met behulp van medicatie. Het alcoholslot en het rijexamen opnieuw afleggen, het is voor mij een heel harde en ook heel dure les geweest.”


Nathan* is een schuilnaam. Zijn echte naam en adres is bekend bij de redactie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier