Wat zijn je rechten als je nieuwe auto te laat geleverd wordt?

Je koopt als consument een nieuwe wagen. Philippe Decrock, woordvoerder en jurist bij Traxio legt uit wat er gebeurt als de garagist de afgesproken leveringstermijn niet naleeft.

Als je als consument een nieuwe auto koopt, moet de garagist met jou een concrete leveringstermijn of -datum overeenkomen. Hij moet deze termijn ook op de bestelbon vermelden. Kan de garagist de leveringstermijn of –datum niet naleven, dan moet hij je daarvan verwittigen. Hij moet je een aangetekende brief sturen. Hierin kan hij de termijn verlengen met maximum 25 % van de aanvankelijk overeengekomen termijn. Verwittigt de garagist je niet, dan kan je de aankoop annuleren. Hiervoor kan je een aangetekende brief sturen aan je garagist.
Levert de garagist vervolgens de wagen nog niet binnen de verlengde termijn, dan kan je de aankoop annuleren door een aangetekende brief te sturen aan de garagist. Je kan dan, als je schade leed, ook een schadevergoeding van hem vragen. Je garagist moet je het betaalde voorschot terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van je aangetekende brief.

Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier