Een omwenteling in de relatie autoproducent-autoconsument staat voor de deur. Is de klant nog koning?

207
Een auto is niet langer alleen een statussymbool, maar toont ook je maatschappelijk engagement. Tenminste, voor wie met een bedrijfswagen rijdt. Particulieren zien hun keuzevrijheid sterk ingeperkt door het prijskaartje van elektrische auto's. (foto Getty Images)©Zero Creatives Getty Images/Image Source
Een auto is niet langer alleen een statussymbool, maar toont ook je maatschappelijk engagement. Tenminste, voor wie met een bedrijfswagen rijdt. Particulieren zien hun keuzevrijheid sterk ingeperkt door het prijskaartje van elektrische auto's. (foto Getty Images)©Zero Creatives Getty Images/Image Source

Na een aarzelende start krijgen de merkverdelers sinds enkele dagen almaar meer bezoekers over de vloer met de duidelijke intentie een nieuwe wagen te kopen. Omdat de oude is versleten of te veel schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Of omdat de werkgever erop aandringt een nieuwe elektrische auto te kopen. Vandaar de terechte vraag: is de klant nog koning?

Corona heeft veel veranderd, ook en niet in het minst onze ingesteldheid tegenover het fenomeen auto. Toenemend thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat tweeverdieners zich vragen stellen over de zin van twee (bedrijfs)wagens op de oprit. De almaar duurdere brandstofprijzen en snel voortschrijdende klimaatverandering zetten vele autobestuurders er bovendien toe aan om niet-essentiële verplaatsingen tegen het licht te houden én om minder snel te gaan rijden.

Online kopen

En er is meer. Door corona is de onlineverkoop van consumptiegoederen fors gestegen. Op uitzondering van Polestar en Lynk & Co, zustermerken van Volvo, houden de andere automerken de boot voorlopig af, maar wat niet is kan nog komen. Naar verwachting zal de onlineverkoop van nieuwe auto’s de komende jaren sterk toenemen en zullen de meeste dealers enkel nog instaan voor de aflevering en het onderhoud. Nu al configureert een meerderheid van kandidaat-kopers zijn of haar droomauto via de website van het favoriete merk. Zet die trend zich door, en daar ziet het naar uit, staat een omwenteling in de relatie autoproducent-autoconsument voor de deur.

Leeft de onlineverkoop van dagelijkse gebruiksvoorwerpen van emotionele en spontane beslissingen, is dat in het geval van een nieuwe wagen anders door de hoge prijs van het voorwerp. Een auto is immers de op één na hoogste uitgavenpost voor een gezin. Aan de aankoop gaat meestal ernstig reken- en denkwerk vooraf en speelt ook de ratio een niet te onderschatten rol. Wat een positieve ontwikkeling is.

Afhankelijk van je sociale status wordt je keuzevrijheid sterk ingeperkt”

Vanaf nu staat je auto niet langer symbool voor je maatschappelijke status, maar voor je maatschappelijk engagement. Een elektrische auto op de oprit heeft een andere uitstraling dan een protserige limousine met een lawaaierige uitlaat en torenhoge CO2-uitstoot. Binnen de kortste keren durft de buurman het aan je aan te spreken over de voordelen van fiscale aard, maar ook over de sensatie van elektrisch autorijden en over de positieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Het zou het onderwerp kunnen zijn van een doctoraatsproefschrift: stimuleert elektrisch autorijden het wederzijds respect?

Wat jammer dat enkel BTW-plichtigen en rechthebbenden op een bedrijfswagen in aanmerking komen. Voor particulieren is een elektrische auto gewoonweg veel te duur: omdat de constructeurs tot nu toe vooral grote en dure elektrische wagens aanbieden en de Belgische regering geen financiële tussenkomst uitkeert aan particulieren die willen bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. De klant is weliswaar koning maar afhankelijk van zijn maatschappelijke status wordt zijn of haar keuzevrijheid sterk ingeperkt.

Voorlopige trends

Zoals gezegd, de merkverdelers zijn over het algemeen tevreden met de opkomst in de showroom en met de voorlopige verkoopresultaten. Welke trends tekenen zich af? De belangstelling voor elektrische auto’s groeit sterk, diesels zijn out en worden enkel nog gekocht door (kleine) zelfstandige ondernemers voor wie elke eurocent telt en die vooral oog hebben voor de TCO (total cost of ownership). Andere vaststelling: de interesse voor plug-in hybrides neemt stelselmatig af nu het einde van hun voordelig fiscaal statuut in zicht komt en de meerprijs financieel niet meer loont. Mild en full hybride-aandrijving daarentegen worden gemeengoed omdat de voordelen qua verbruik en CO2-uitstoot de veeleer geringe meerprijs rechtvaardigen.

Voor definitieve conclusies is het wachten tot begin maart. Dan zal ook blijken hoe groot de roep naar de 100ste editie van de Brussels Motor Show is bij de automerken én autoliefhebbers. Want hoe goed de dealers ook hun best doen, een autosalon op de Heizel met een half miljoen bezoekers is van een ander formaat en garandeert ook een volledig andere beleving. (door Door Urbain Vandormael)