Geen zorgen: de dokter ziet u

Steeds meer patiënten worden thuis opgevolgd door een zorgverlener in het ziekenhuis. ‘Slimme’ technologie die de patiënt draagt, meet gegevens zoals het hartritme, en stuurt die door. De voordelen van telemonitoring? Meer comfort voor de patiënt, meer tijd voor het zorgpersoneel en sneller een bed vrij in het ziekenhuis. Alleen de financiering staat nog niet op punt.

(Door Pieter-Jan Breyne)

Rond Nieuwjaar wordt Jürgen Rooseleer (51) meerdere keren onwel. Zijn huisarts verwijst hem door naar het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis in Aalst. De diagnose: hartritmestoornissen. Jürgen: “Kort erna voeren de artsen bij mij een ablatie uit. Het stukje hartweefsel dat de ritmestoornissen veroorzaakt, wordt weggebrand.”

Na de operatie krijgt Jürgen een toestel van CardioCare@Home mee. Dat blijft bij hem thuis staan, terwijl op zijn borst een elektrodepleister met sensor kleeft. Die meet continu Jürgens hartfrequentie en hartritme. Om de twee dagen vervangt hij de pleister. ‘s Ochtends en ‘s avonds – in de nieuwe versie nog één keer per dag – plaatst hij de sensor in het toestel en worden de metingen automatisch via wifi doorgestuurd. In het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis krijgt verpleegkundig consulent Lisa De Braekeleer op die manier Jürgens gegevens te zien.

Het voordeel is dat we de patiënt voor langere tijd kunnen opvolgen

“Het voordeel is dat we de patiënt voor langere tijd kunnen opvolgen”, legt Lisa uit. “Hij kan naar huis, maar is wel gerust dat zijn toestand in de gaten wordt gehouden. Als er zich ritmestoornissen hebben voorgedaan, krijgen wij ‘s ochtends een melding via mail. Ik check de gegevens en vraag de patiënt regelmatig naar eventuele klachten. Indien nodig bespreek ik met de arts of verder onderzoek of een andere behandeling aangewezen is. Uiteraard mogen patiënten ons meteen bellen als ze zich onwel voelen, en moeten ze niet wachten tot de ochtend nadien wanneer we standaard hun gegevens controleren.”

Langere opvolging

Het Antwerpse bedrijf Byteflies is de maker van CardioCare@Home en een van de pioniers in telemonitoring voor de zorg. Co-CEO Hans Danneels: “Voor dringende zorg ga je naar het ziekenhuis, dat verandert niet. Maar de opvolging van herstellende of chronische patiënten kan vaak evengoed of zelfs beter thuis gebeuren. Een vertrouwde omgeving, met vertrouwde mensen. De zorgmedewerkers kunnen zich dan nog beter focussen op hun kerntaken. En de patiënt weet dat hij wordt opgevolgd door professionals. Nog een voordeel: telemonitoring levert meer info op, door de langere opvolging. Het kan de arts helpen om te beslissen welke medicatie of ingreep geschikt is. Al onze tools zijn medisch gevalideerd. Een arts moet er volledig op kunnen vertrouwen.”

Hans Danneels van ByteFlies demonstreert de CardioCare@Home. (foto Lise Lynen)
Hans Danneels van ByteFlies demonstreert de CardioCare@Home. (foto Lise Lynen)

Naast CardioCare@Home voor hartpatiënten heeft Byteflies ook telemonitoringsystemen voor corona- en epilepsiepatiënten. “Welk soort epilepsie iemand precies heeft: dat is vaak moeilijk te achterhalen”, zegt Hans Danneels. “Vandaag wordt de patiënt meerdere dagen intens gemonitord in een ziekenhuis, wat een grote personeelsinzet vergt en wachtlijsten veroorzaakt. Met EpiCare@Home – een klever achter je oren en een op je borstkas – volgt de arts je wekenlang op in je vertrouwde, dagelijkse omgeving en stemt hij je behandeling af op de resultaten daarvan.”

Nog meer mogelijkheden

Mogelijkheden ziet Hans Danneels ook bij slaaponderzoek – “niemand slaapt goed tijdens zo’n test in het ziekenhuis” – en voor kankerpatiënten. “Chemo kan vandaag al thuis, met een pil. Da’s comfortabeler voor de patiënt en niet zo belastend voor het zorgpersoneel. Maar je moet het wel weten als er complicaties opduiken. Telemonitoring maakt dat mogelijk. Als er iets niet pluis is, kan meteen ingegrepen worden.”

Na het proefproject met 50 patiënten gaan Lisa De Braekeleer en haar collega’s bij OLV Aalst het systeem evalueren. “Voor we CardioCare@Home breder zouden invoeren, zal de financiering eerst rond moeten zijn”, zegt ze. “De meeste patiënten zijn pro. Enkelen kregen huidirritatie, maar dat is eenvoudig te verhelpen. Als mensen praktische problemen ervaren, helpen we hen telefonisch. Ik geloof in telemonitoring en zie het alleen maar groeien in de toekomst.”

Jürgen Rooseleer is een tevreden patiënt. “Het was eenvoudig, en ik was op m’n gemak omdat ik gevolgd werd. Drie weken heb ik die pleister gedragen. Vandaag heb ik geen last meer van hartritmestoornissen. Hopelijk blijft dat zo.”

Voorlopig geen terugbetaling

In het kader van CovidCare@Home was er een tijdelijke terugbetaling van het RIZIV, maar op dit moment wordt telemonitoring (of mHealth, zoals het ook wordt genoemd) niet gefinancierd door het RIZIV. “Ons dossier voor CardioCare@Home is lopende. We hopen daar de komende maanden vooruitgang in te boeken”, zegt Hans Danneels van Byteflies. Artsen lijken over het algemeen positief te staan tegenover telemonitoring. Maar zonder terugbetaling zijn ze niet geneigd het voor te schrijven.<EP>Bij het RIZIV valt te horen dat het pilootproject afgelopen is. “Op basis van de conclusies en aanbevelingen wordt verder onderzocht hoe telemonitoring in de toekomst kan geïmplementeerd worden in de gezondheidszorg.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier