
Weinig uitdagingen kennen zo’n omvang als die binnen de mobiliteitssector. Professor voor duurzame mobiliteit en logistiek Cathy Macharis (VUB-Mobilise) maakt een schets van de toekomstpaden voor wagen, fiets, deel- en openbaar vervoer. “Voor gedragsverandering bij de bevolking is het juiste beleidskader vereist.”
De samenleving heeft veel geleerd uit de coronapandemie, niet in het minst op het vlak van hoe we ons dag in dag uit verplaatsen. “Tegelijk zijn er de enorme uitdagingen voor het klimaat”, zegt professor Macharis. “Mensen beseffen dat bepaalde verplaatsingen niet langer normaal en nodig zijn. Thuiswerk is bijvoorbeeld een blijver en ook het fietsgebruik zet zich verder door.”
Hoe schat u de toekomst van de fiets verder in?
“Die stijging sinds corona zal zich blijven doorzetten, onder meer met dank aan de elektrische fiets en speedpedelec. Die fietsen maken bijvoorbeeld meer mogelijk op het vlak van woon-werkverkeer. Op de minder korte termijn zie ik ook meer en meer een rol weggelegd voor cargofietsen. Die kunnen een wagen volwaardig vervangen, omdat je er je kinderen en boodschappen mee kunt vervoeren.”
Het favoriete transportmiddel van de mens blijft de eigen wagen. Welke trends ziet u daar?