Review: De wereld is om zeep in ‘Fallout 4’

Ik heb een voorliefde voor alles wat post-apocalyptisch is, een duur woord om te zeggen dat de wereld om zeep is. Wat gebeurt er als de bommen vallen en de beschaving instort? Meestal krijg je dan de ware aard van de mens te zien, en dat maakt ‘The Road’, ‘The Walking Dead’ of ‘The Last of Us’ zo interessant… of de ‘Fallout’-games.

Na een nucleaire oorlog is de beschaving zo goed als verdwenen en is het enige wat nog overblijft een ‘Mad Max’-achtig wasteland met dorre vlaktes, gemuteerde monsters en radioactieve meren. Er zijn wel nog overlevenden, en die starten met hun laatste stuiptrekkingen communes of kleine dorpjes. De stadsnaam ‘Diamond City’ druipt van de ironie, want als je er eerst aankomt, zie je niets dat schittert. De toon is in ‘Fallout’ snel gezet: vertrouw niemand, ga ’s nachts niet buiten zonder een goeie shotgun en… drink niet van het water.

fallout_4_screenshot_5
Dit is Diamond City, de grootste commune in de Wasteland. Hier vind je zelfs winkels, waar je niet met dollars betaalt, maar met… flessendopjes.

Toch is het in de eerste minuten zó slecht nog niet. In de proloog merk je al sporen van een nakende kernoorlog, maar verder heerst er vooral een happy-go-lucky fifties bubblegum-sfeertje… tot in de verte de paddenstoelwolk verschijnt, en je mag onderduiken in ‘Vault 111’, een gigantische bunker.
Het is hier dat je, samen met vrouw en kind, ingevroren wordt en pas 210 jaar later weer ontwaakt, in 2287. Het is geen goeie morgen, want je ziet hoe enkele lowlifes je vrouw vermoorden en je zoon Shaun kidnappen. Tijd dus om het gigantische wasteland uit te kammen tot je die smeerlappen hebt gevonden.

Grote vrijheid

Dat is echter maar één van de tientallen dingen die je kunt doen, zodra je uit die bunker komt. Voor je het weet heb je uren rondgedwaald in het verlaten Boston en de Commonwealth, en is je hoofddoel maar een vage herinnering meer. Je kan dus al meteen overal naartoe, en het is die vrijheid die ‘Fallout’ onweerstaanbaar maakt. Je hoort het al, dit is zo’n game waar je ’s middags aan begint, en plots doorhebt dat het avond is.

Je ontmoet wandelende takns met dit 'power armor', maar je kan er ook zelf in rondlopen.
Je ontmoet wandelende tanks met dit ‘power armor’, maar je kan er ook zelf in rondlopen.

Het blijft leuk om op verkenning te gaan, en beloond te worden voor je moeite door goodies te vinden. Maar ook het afval is nuttig: alles wat je vindt in ‘Fallout 4’, kan je recycleren en iets mee maken. Een potlood, tape, krijt, een lunchdoos… Dat worden al snel upgrades voor je wapens, of voor je eigen nederzetting. Yep, je kan voor het eerst een volledig dorp uitbouwen in ‘Fallout’, en daar komt heel wat bij kijken. Je moet eerst bedden voorzien voor je inwoners, dan water en voedsel, bescherming,… Fans van ‘The Sims’ of ‘Minecraft’ zullen hier een eind mee zoet zijn, want het is diepgaander dan je denkt.

Ik hou het echter liever bij het traditionele werk: mutanten en raiders afknallen, en mensen in nood helpen. Als je dit dus als pure actie-rpg wil spelen, zit je weer goed met ‘Fallout’. Er is zoveel keuze in upgrades, dat ieder type speler iets gepast vindt.  Je kan rondlopen in een harnas en alles aan flarden schieten, maar ook een tactische aanpak als sluipschutter is mogelijk.

Zonnige groeten uit de Wasteland.
Zonnige groeten uit de wasteland… met trouwe vriend Dogmeat in de verte!

Déja vu in de wasteland

Het grote probleem van deze vierde Fallout is dat Bethesda vrij slaafs vasthoudt aan wat ze in 2008 met ‘Fallout 3’ hebben gecreëerd. Als je die game – zoals ondergetekende – plat hebt gespeeld, is het déjà-vu gevoel hier enorm groot: het vechtsysteem is krak hetzelfde, de wapens grotendeels ook, en er is weer de trouwe Pip Boy-computer als hulp. Vaak voelde het aan alsof ik ‘Fallout 3’ met betere graphics aan het spelen was. Zelfs de retro-songs die op de radio klinken, komen recht uit de vorige game. Het team neemt hun recyclage-thema dus wel erg letterlijk…
Toch blijft het weer zalig om uren rond te dolen, zonder te weten wat er op je ligt te wachten, en of er überhaupt iets te rapen valt dat je verder helpt. Je blijft een ronddolende survivor in een verwoeste wereld, en dat concept is moeilijk kapot te krijgen. Maar toch, wat vernieuwing en originaliteit had geen kwaad gekund…

Fallout 4
Platform: pc, PS4, Xbox One

7/10

+ Gigantische wereld om te verkennen, de uren vliegen voorbij
+ Veel interessante personages en missies
+ Genoeg speelstijlen voor ieder type speler

Recyclage alom: lijkt te sterk op ‘Fallout 3’
– Veel bugs

De fantastische ‘Wanderer’-trailer:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier