Getest: relaxed onderweg met de Renault Kadjar

De Kadjar, die heel wat componenten deelt met de Nissan Qashqai, is feitelijk de directe opvolger van de bij ons nooit erg succesvol geworden Koleos.

De eerste indruk

Als cross-over voor het C-segment verenigt de Kadja suv-elementen met zowel berline- als breakaccenten. Het front oogt in elk geval vrij robuust. Niet alleen aan de buitenkant slaat de Renault Kadjar de juiste toon aan. Hetzelfde geldt al evenzeer voor het interieur dat behoorlijk flamboyant overkomt. Zo oogt onder meer het digitale instrumentenpaneel erg fraai. Het diepzwarte interieur laat bovendien het centrale scherm mooi uitkomen en maakt de gegevens ook nog eens beter leesbaar.

Functionaliteit en comfort

De Kadjar beschikt standaard al over het multimediasysteem Renault R-Link 2, voor een intuïtieve en personaliseerbare connectiviteit. R-Link 2 biedt al bij al mogelijkheden op maat van de auto. Zo kan het alle rijhulpsystemen beheren evenals de automatische airco. R-Link 2 beschikt tevens over spraakherkenning voor het navigatiesysteem en de telefoon.

Er werd heel wat zorg besteed aan het interieur.
Er werd heel wat zorg besteed aan het interieur.

Niet enkel de uitrusting is dik in orde, ook de afwerking is voorbeeldig. Voorts zitten de zetels erg comfortabel, al is de rugleuning niet traploos verstelbaar. De rugleuning van de achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar en de laadvloer is vlak. De bagagecapaciteit varieert al naargelang de positie van die achterbank van 472 tot 1478 liter.

Rijhulptechnologieën

De Kadjar pakt uit met de nieuwste rijhulptechnologieën zoals onder meer Active Emergency Braking, de Spoorassistent en de Dodehoekwaarschuwing. Het eerste waarschuwt bij een dreigende kop-staartaanrijding met de voorligger. Regeert de bestuurder niet, dan zal de wagen automatisch afremmen. Het tweede waarschuwt wanneer onbedoeld een doorlopende of onderbroken witte lijn wordt overschreden. Het derde veiligheidssysteem waarschuwt met een visueel signaal als er een voertuig in de ‘dode wagenhoek’ rijdt.

Onder de motorkap

De Renault Kadjar is momenteel leverbaar met drie viercilinder-motoren: één benzinemotor (1.2/130 pk) en twee oliestokers (1.5/110 pk en 1.6/130 pk), allen uitgerust met een stop-startsysteem.

De test

Recentelijk namen we de standaard – er is ook een uitvoering met EDC-zestrapsautomaat – van manuele zesbak voorziene Kadjar 1.5 dCi onder de testloep. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze voorwielaandrijver 11,9 seconden nodig. Veel belangrijker dan de top van 182 km/u is het brandstofverbruik dat gemiddeld slechts 3,8 liter per 100 km bedraagt. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer.

Al is de besturing rond de middenstand wat vaag, de Kadjar blijkt niettemin een praktische, comfortabele én relaxed rijdende wagen.

Het prijskaartje: voor de Renault Kadjar 1.5 dCi ‘Zen’ betaal je 25.950 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier