De nieuwe Mitsubishi Space Star, sportieve en wendbare hatchback

Nog niet zo lang geleden waren A-segmenters veeleer kleine stadsauto’s. In de loop van tijd zijn deze kleintjes inmiddels flink gegroeid en leunen ze qua afmetingen steeds meer aan bij auto’s uit het hogere B-segment. Enkel het bescheiden motorvermogen zorgt nog voor het onderscheid. Het is bovendien ook zo dat A-segmenters minder snel een opvolger krijgen. Zo ook de Space Star, de A-segmenter van Mitsubishi, die al in 2013 op de markt kwam en drie jaar later al werd bedacht met een update.

De in Thailand gebouwde Japanner, moet het in zijn klasse opnemen tegen onder meer de Hyundai i10, de Kia Picanto, de Peugeot 108, de Renault Twingo en de Volkswagen Up. Wij reden onlangs de Mitsubishi Space Star 1.2 ‘Intense’.

Achteraan is er een lange dakspoiler voorzien

Dynamic Shield-frontdesign

Anno 2014 introduceerde Mitsubishi voor het eerst het frontdesign ‘Dynamic Shield’ dat inmiddels op zowel de personenwagens, de SUV ‘s als de pick-ups van het merk is weer te vinden. Net als bij de SUV ASX en de pick-up L200 is ook bij de nieuwste Space Star de hele voorkant van de wagen volledig nieuw ontworpen volgens het Dynamic Shield-design. Mitsubishi claimt dat dit frontdesign zowel een indruk van beweging als van bescherming en vakmanschap creëert. Het Dynamic Shield-frontdesign zorgt er, aldus de producent , voor dat de Space Star nu zowel slanker als dynamischer oogt. Tegenover de voorganger is de met een nieuwe motorkap uitpakkende nieuwe Space Star met 5 cm in de lengte gegroeid tot 3,84 m. Daardoor is de nieuwe Space Star groter dan het gros van de A-segmenters en geldt hetzelfde ook voor de wagenbreedte (1,66m). Met dank aan een nieuwe achterbumper met diffusor ziet de wagen er bovendien ook lager uit, hetgeen nog wordt geaccentueerd door het nieuwe design van de L-vormige led-achterlichtunits. Kenmerkend voor de achtersteven is de lange dakspoiler met geïntegreerd hoog gemonteerd remlicht en dat draagt uiteraard ook bij tot de voortreffelijke aerodynamische eigenschappen (Cx van 0,27). Zijn assertievere look dankt de Space Star modeljaar 2020 eveneens aan zijn nieuwe, van brede spaken voorziene lichtmetalen 15-duims velgen welke in combinatie met rubber in de maat 165/65 R-14 de wielkasten beter dan ooit vullen. Bij de Mitsubishi Space Star heeft de klant keuze uit 9 koetswerkkleuren. Nieuw voor het modeljaar 2020 zijn de tinten ‘Sand Yellow metallic’ en ‘White Diamond’.

Fijner interieur

De uiterlijke restyling heeft de constructeur ook doorgetrokken in het interieur en dit als antwoord op de feedback van Europese klanten. Anno 2020 is de Mitsubishi Space Star verkrijgbaar in 5 uitrustingsniveaus:  Inform, Invite, Intense, Diamond Edition en Instyle. De Inform- en Invite-uitvoeringen zijn er wel enkel in combinatie met de 1,0 liter motor. De wijzigingen aan het interieur springen wel minder in het oog dan die aan de buitenkant. Echt opbeurend is het Space Star-interieur niet. Het oogt nog steeds behoorlijk grijs en er wordt-zoals gebruikelijk in dit segment-flink gebruik gemaakt van harde plastics. Mitsubishi voorziet wel in een nieuwe stoffen zetelbekleding voor de Inform en Invite, ook als is die enkel in het zwart of grijs verkrijgbaar. Daarnaast is er ook  een bekleding  uit half kunststofleder/stof met contrasterende stiknaden, al is deze enkel voorbehouden aan de uitvoeringen ‘Diamond Edition’ en ‘Instyle’. Een duidelijke verbetering is de zachtere bekleding van de armsteunen, terwijl de versies met CVT (Continu Variabele Transmissie) voortaan recht hebben op een nieuwe opklapbare armsteun op de bestuurderszetel. Niet alleen zitten de zetels comfortabeler, ze bieden ook nog eens meer ondersteuning dan voorheen.

Echt opbeurend is het Space Star-interieur niet. Het oogt nog steeds behoorlijk grijs en er wordt -zoals gebruikelijk in dit segment- flink gebruik gemaakt van harde plastics.

Ontegensprekelijk een pluspunt is de achterbank waar de beenruimte zonder meer riant is. Al naargelang de opstelling van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van 235 tot 912 liter. In de koffer is overigens ook onder de vloer een uitneembare bergruimte aanwezig. Alle lof verdient het al standaard geleverde navigatiesysteem, waarvan de menu’s eenvoudig zijn opgebouwd. Het in de middenconsole geïntegreerde 7-duims-aanraakscherm reageert bovendien meteen op aanrakingen. Het infotainmentsysteem bevat niet enkel navigatie en DAB-radio, het biedt ook de mogelijkheid om middels Apple CarPlay en Android Auto de apps van je smartphone te gebruiken in de wagen. Standaard pakt de Mitsubishi Space Star uit met tal van comfortverhogende items zoals onder meer airco, cruisecontrol, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels evenals zetelverwarming. Van huis uit al geleverde veiligheidsitems zijn front-zij(voorin)- en gordijnairbags. Tot de standaard rijhulpsystemen behoren de actieve remassistentie met voetgangersdetectie, de rijstrookassistent evenals de grootlichtassistent.

Brandstofverbruik

Zoals voorheen wordt de Mitsubishi Space Star gecommercialiseerd met twee van variabele kleptiming voorziene, turboloze driecilinder-benzinemotoren. De instapper heeft een cilinderinhoud van 999 cm3 en tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 52 kW/71 pk en 88 Nm. De tweede variant heeft een cilinderinhoud van 1.193 cm en is goed voor een maximum vermogen en koppel van 59 kW/80 pk en 106 Nm.

Wij testten de Space Star 1.2 met de manuele vijfbak. Al gauw blijkt dat je ondanks het eerder bescheiden vermogen met de wagen goed uit de voeten kan. Stationair voel je de driepitter trillen, maar eenmaal op toeren merk je geen verschil met een viercilinder. Uiteraard hoor je het wel, maar de kenmerkende roffel mag er best zijn. Bij een laag toerental gebeurt er maar weinig, maar eens flink op toeren toont de driecilinder zich best levendig. Om er de nodige vaart in te houden, mag je uiteraard niet tegen enig schakelwerk opkijken. Dat laatste is zeker geen ramp. Voor de 0-100 km/u-sprint zijn er 12,6 seconden nodig.  De topsnelheid bedraagt 180 km/u, maar is in onze contreien uiteraard weinig relevant. Belangrijker voor de Space Star-rijder is het brandstofverbruik. Met  gemiddeld 4,6 liter per 100 km doet de A-segmenter het zonder meer voortreffelijk. De afstemming van vering en demping doet bovendien vrij volwassen aan. Al bij al rijdt de Mitsubishi Space Star voor zijn segment bovengemiddeld goed.

Aan de Mitsubishi Space Star 1.2 ‘Intense’ hangt een prijskaartje van 14.190 euro.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier