Review Spider-man: into the Spider-verse: “Baanbrekende animatie”

Het zijn gouden tijden voor Spider-man, toch nog steeds hét Marvel-icoon bij uitstek. Enkele jaren terug maakte hij zijn rentree door de grote poort in Captain America: Civil War en Homecoming, om in Infinity War zelfs promotie te maken als Avenger. Marvel Studios krijgt het personage echter enkel in bruikleen, want de filmrechten liggen nog steeds bij Sony. Na twee teleurstellende vehikels met Andrew Garfield, mag die studio nu bewijzen dat ze die rechten nog verdienen. Met Into the Spider-verse doen ze dat dubbel en dik, want dit is een baanbrekend statement.

Dit is niet de zoveelste Spidey-film of reboot. Dit is Sony die al het speelgoed uit de koffer gooit en aan dit team zegt: “Doe eens zot, want wij weten het ook niet meer.” Resultaat van het speelkwartier? Een kleurrijke animatiefilm in een aparte maar wondermooie visuele stijl, met maar liefst zeven (!) Spider-men of beter… Spider-mensen.

Hoe komen we dan aan dat leger spinnen? Door de magie van comics natuurlijk! Tiener en kersverse Spider-man Miles Morales ontdekt per ongeluk een geheim lab waarin maffiabaas Kingpin experimenteert met een machine die poorten opent naar andere dimensies. Dit zijn allemaal parallelle werelden met hun eigen versie van Spider-man. Door een serieuze bug komen al die Spider-personen in de wereld van Miles terecht en mag hij op stap met zijn collega’s.

Die andere Spideys houden het verhaal fris, want ze zijn allemaal uniek. Spider-Gwen (Hailee Steinfeld) zorgt voor de girl power en Spider-man Noir (Nicolas Cage!) komt uit de jaren 30 en zag in zijn wereld alles in zwart-wit. Maar het kan nog gekker. Spider-Ham is een cartoonvarken in Looney Tunes-stijl en het jonge meisje Peni Parker komt met haar spider-robot uit een futuristisch Japans anime-universum. Ze bewegen in een kleurrijke wereld, waar het team van Spider-verse ook een zeer unieke animatiestijl voor heeft ontwikkeld. Het is net alsof je een strip in beweging ziet, mét tekstballonnen en popartkleuren. Er zijn vandaag talloze comic films, maar dit is de enige die er ook écht zo uitziet.

Inhoudelijk is Spider-verse ook één grote hommage aan Marvels grootste held. Er zijn verwijzingen naar iedere periode uit de lange carrière van de muurklimmer(s). Dat het team voor de afro-latino tiener Miles Morales als hoofdpersonage koos in plaats van Peter Parker, is ook een gedurfde en welkome verrassing. In de strips slingert hij al jaren rond als Spidey, dus was het hoog tijd voor zijn debuut op het grote scherm. Tijden veranderen en gelukkig is Into the Spider-verse die tijd ver vooruit. Spider-man bedenkers Stan Lee en Steve Ditko zouden trots zijn. Excelsior!

*****

Spider-man: Into the Spider-verse loopt nu in de bioscoop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier