Review: Tearaway Unfolded – Enkel leuk op papier

Het Britse Media Molecule had met de LittleBigPlanet-games een grote hit te pakken op de PlayStation 3. Voor de PS Vita ontwikkelden ze de kleurrijke platformer Tearaway, maar het grote succes bleef uit. Nu heeft Sony de game een tweede kans gegeven op de PlayStation 4, mét nieuwe levels. Wij hadden veel goede dingen gehoord, dus de verwachtingen waren hoog gespannen…

In Tearaway heeft het papieren mannetje Iota een missie: hij moet zijn boodschap overbrengen aan jou, en jij moet hem daarbij helpen. De game spreekt je rechtstreeks aan als de ‘Jij’, een goddelijk wezen dat alles controleert. Zo door de vierde muur breken is voor even wel geinig, maar de grap is er snel af. Hetzelfde geldt voor de gameplay, die vooral teert op gimmicks met de controller. Zo kan je wezens in je controller ‘opsluiten’ om ze erna weer uit te gooien, en kan je de wind van richting laten veranderen met de touchpad.

Alles in Tearaway is uit papier gemaakt, zelfs de bloemkolen.

Daarnaast doet Tearaway beroep op je creativiteit. Doorheen de game vragen dieren of je een ster, wolk of vis wilt tekenen, en die wordt dan in het spel zelf gebruikt. Je kan zelfs foto’s met je smartphone nemen, die je meteen naar de game kan sturen. Dus al je favoriete kattenfoto’s zie je meteen in het level. De eerste paar keren dat je mag tekenen of knutselen, vormt dit een leuke afwisseling, maar dan is de pret er wel af.

Je kan zelfs op je tablet tekenen en de creatie naar de game doorsturen.

Dit is jammer genoeg het tragische aan Tearaway: alles speelt zich af in een prachtig vormgegeven papieren wereld vol kleurenpracht, maar wij hadden graag dezelfde inventiviteit en creativiteit in de gameplay gezien. Het level design is best saai en voorspelbaar, en als platformgame schiet Tearaway tekort. De weinige puzzels zijn te eenvoudig, en het vechten tegen Scraps (de vijanden) is een eentonige bedoening. Het is pas in de latere levels dat er eindelijk wat echt spring- en vliegwerk aan te pas komt. Dat is jammer, het had ook al in de eerste uren van de game gekund.
Tearaway stelt duidelijk vorm boven inhoud. Media Molecule heeft één van de beste art teams in de game-industrie, maar het design is te afhankelijk van gimmicks die al snel vervelen. Tearaway is dus enkel leuk op papier, en is voor ons de teleurstelling van het jaar. Wil je dit najaar toch een steengoede platformer spelen, ga dan maar voor Yoshi’s Woolly World op WiiU.

Met de controller moet je letterlijk licht op de wereld laten schijnen.

Tearaway Unfolded
Platform: PlayStation 4