Volkswagen T-Cross: een stoere verschijning

In het suv-B-segment  maken wagens zoals onder meer de Renault Captur, de Citroën C3 Aircross en de  Opel Crossland X  het mooie weer. De VW-Groep keek enige tijd de kat uit de boom,  maar twee jaar geleden betrad de Seat Arona als eerste van de VAG-familie het segment van de compacte cross-overs. Nu is het de beurt aan de Volkswagen T-Cross om er de concurrentie het vuur aan de schenen te leggen. Volgend jaar brengt Volkswagen zijn eerste geheel elektrische suv op de markt: de I.D. Cross.  Met een gamma dat reikt van de T-Cross tot de I.D. Cross zal Volkswagen een van de ruimste suv-programma’s ter wereld aanbieden en daarbij haast ieder marktsegment vertegenwoordigen.

Al van bij de eerste oogopslag maakt de Volkswagen T-Cross indruk. Met zijn vierkante vormen is deze cross-over ontegensprekelijk een stoere verschijning. Het opvallende front vertoont familiegelijkenissen met andere suv’s van de VAG-groep, maar zet tegelijk het aparte karakter van dit VW-model duidelijk in de verf.

Kenmerkend  voor het T-Cross-front zijn zowel  de dominante motorkap als het brede radiatorrooster waarin de koplampen op de hoeken geïntegreerd zijn.  In zijaanzicht wordt deze hippe cross-over dan weer gekenmerkt door twee horizontale koetswerklijnen. Ze vormen een gespierde schouderpartij en monden uit in een nieuw en opvallend designelement:  een reflectorband die dwars over de volledige breedte van de achterkant loopt en die wordt afgeboord door een zwarte bies die de breedte van dit model visueel accentueert. De Volkswagen T-Cross zomaar een hoogpotige Polo noemen is de waarheid geweld aandoen. Zo is de T-Cross 5,4 centimeter langer en ook nog eens 13,8 cm hoger dan de Polo.  Met een hoogte van 1,58 meter steekt de T-Cross zo’n elf centimeter boven de Polo uit. Laatstgenoemde deelt overigens ook zijn wielbasis van 2,56 meter met de T-Cross. Deze  is met zijn lengte van 4,11 meter weliswaar zo’n  12 cm korter dan de T-Roc, wat niet belet dat ook de kleinste VW-cross-over, die gebruik maakt van het inmiddels beproefde MQB-platform,  garant staat voor een vlotte instap via zijn vier grote portieren. Een niet te versmaden voordeel van dit modulaire MQB-platform is dat het toelaat de aangedreven vooras erg ver naar voren te monteren.

Ruimbemeten interieur

In de Volkswagen T-Cross bewaart men alvast het overzicht. Met dank aan de hoge zitpositie en het goede zicht rondom genieten de inzittenden van een prima overzicht. De voorinzittenden zitten immers  59,7 cm boven de weg, de achterste 65,2 cm. Het interieur is meteen herkenbaar als dat van een VW-telg.  Zo is het design van het dashboard  kenmerkend voor een VW-product.  Het  komt weliswaar wat zakelijk over, maar het is  erg overzichtelijk en de bedieningsinstrumenten zitten op de plaats waar je ze ook verwacht.

Fraai zijn de grote dashpads die qua kleur en structuur overeenkomen met de zetelmaterialen, de spaken van het stuur en de gelakte middenconsole. Voor een optimale connectiviteit en voldoende energie in de smartphone zorgen tot vier USB-aansluitingen evenals het draadloos laden via inductie. Het optionele soundsysteem ‘Beats’ omvat een 300 watt krachtige 8-kanaalsversterker evenals een aparte subwoofer in de koffer.

Een overzichtelijk dashboard en een bijzonder keurig afgewerkt interieur.

De lange wielbasis  is de basisvoorwaarde van een ruimbemeten interieur dat plaats biedt aan tot vijf inzittenden.  Ondanks zijn bescheiden lengte  is de T-Cross ongekend ruim.  Over de hoeveelheid hoof-en beenruimte dient  niemand zich zorgen te maken.  Het interieur is zelfs  dermate ruim dat men het gevoel heeft in een wagen uit een hoger segment te zitten.  De voorzetels bieden aardig wat zijdelingse steun én steun aan de bovenbenen.  Ze  zijn ook nog eens traploos verstelbaar, wat vandaag de dag niet zo vaak meer voorkomt in dat segment.  Een pluspunt is ook dat de achterbank  over 14 centimeter verschuifbaar is.  Schuif je de bank naar voren dan loopt het laadvolume op van 385 naar 455 liter. Klap je de rugleuning van de achterbank neer,  dan is er 1.281 laadvolume voorhanden en wordt de T-Cross  met zijn vlakke laadvloer zowaar een kleine Transporter.

Niet onbelangrijk  is ook dat de voorste passagierszetel optioneel neerklapbaar is, waardoor in combinatie met de deelbare rugleuning van de achterbank  erg lange voorwerpen vervoerd kunnen worden.  De Volkswagen T-Cross is alsnog verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: T-Cross, Life en Style. Een in de hoogte regelbare chauffeurszetel, elektrisch bediende ruiten, een snelheidsbegrenzer en voetgangersdetectie worden al vanaf de basisuitvoering geleverd.  De door ons gereden T-Cross was voorzien van de “Life”-uitmonstering welke o.m. voorziet in 16-duims lichtmetalen wielen,  een multifunctioneel stuur, Park Distance Control voor-en achteraan, klimaatregeling evenals in een in de hoogte verstelbare passagierszetel  met   schuiflade.  Het uitrustingsniveau “Style” voegt daar nog ledkoplampen,   een leren stuur, Sport-comfortzetels, een automatische airco (2 zones), indirecte sfeerverlichting evenals lichtmetalen 17-duims wielen aan toe.

Bij de uitrustingsniveaus “Life”’ en Style” laat Volkswagen  bovendien nog kiezen uit allerlei designpakketten die tegelijkertijd optioneel nog kunnen worden opgedirkt met R-pakketten voor het koetswerk en het interieur.

Pittige driecilinder

Vooralsnog  biedt  Volkswagen  de T-Cross  vooralsnog  enkel aan met twee geblazen 1,0 liter driecilinder-benzinemotoren.  Daarbij valt te kiezen uit een versie met 70 kW/95 pk en een 85 kW/115 pk rijke uitvoering.  In de toekomst trakteert Volkswagen ons  nog op een 1.5 TSI-vierpitter van 110 kW/150 pk en een 1.6 TDI van 70 kW/95 pk.

Een over de hele breedte van de achterkant lopende reflectorband.

Recent namen wij de T-Cross 1.0-115 onder de testloep.  Deze drukgevoede driecilinder maakte alvast een positieve indruk. In serie gekoppeld aan een strak schakelende manuele zesbak  heeft deze krachtbron niet de minste moeite om de toch 1250 kg wegende zware cross-over op tempo te houden.  De 0-100 km/u-sprint wordt geklaard in 11,2 tellen.  De driepitter staat  trouwens  garant voor een hoogste koppel van 200 newtonmeter dat overigens al  vanaf 2000 toeren ter beschikking staat. Het gemiddeld testverbruik kwam neer op zo’n 5,9 liter benzine per 100 km en optioneel is deze motorvariant eveneens te bekomen met een zeventraps DSG-versnellingsbak.

Omtrent de stabiliteit van de  wel enkel als voorwielaandrijver gecommercialiseerde T-Cross hebben we geen klachten.  Met dank aan de vrij soepele vering en demping worden de meeste oneffenheden netjes verteerd.  Bovendien volgt deze hippe cross-over nauwgezet de aanwijzingen die je hem geeft.  De T-Cross  stuurt aangenaam licht, zij het niettemin voldoende direct. Voorts  etaleert de T-Cross onder alle omstandigheden een veilig én voorspelbaar weggedrag.

Aan de Volkswagen T-Cross 1.0 TSI-115 M6 ‘Life’ hangt een prijskaartje van 22.430 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier