De combo thuiswerken en werken op kantoor is het nieuwe normaal. Dat heeft ook zijn invloed op de mode. Vergeet de vormeloze joggings en de sneakers in kunststof. Denk comfy kleren in mooie stoffen en vlotte lederen schoenen. Easywear op niveau, met een zekere zweem van luxe.

Comfort voor de happy few

Waar comfy outfits vroeger geassocieerd werden met nonchalante joggings, zien we nu dat easywear in alle moderegionen doorgebroken is. Stijlen variëren van veredelde sportkledij die je combineert met gekledere stukken tot tijdloze basisstukken in exclusieve materialen die op zich al zoveel uitstraling hebben dat ze franje noch motieven behoeven.

Op zich is dat fenomeen niet nieuw. Luxemerken brengen al jaren subcollecties met comfortabele, kreukvrije kleren in exclusieve materialen waarin de happy few zowel kan feesten, reizen als zalig cocoonen.

Een mooi voorbeeld van easywear op het hoogste niveau, is de Belgische collectie Maison Ullens. Het label werd opgericht door Myriam Ullens de Schooten, echtgenote van de succesvolle ondernemer en mecenas baron Guy Ullens de Schooten. In het kader van zijn filantropische en andere projecten reist het echtpaar al jarenlang de wereld rond. Omdat het niet evident is om op reis telkens een uitgebreide garderobe mee te nemen die onberispelijk uit de reiskoffer komt, kwam Myriam Ullens 12 jaar geleden op het idee om zelf een collectie op de markt te brengen van veelzijdige kleren in luxueuze materialen die zitten als een tweede huid. Eenvoudig, tijdloos en bedoeld om op verschillende manieren te kunnen dragen. Zoals vloeiend vallende zijden jurken, breiwerk in kasjmier en veel double face-stukken, die je dus ook binnenstebuiten kan dragen zodat je twee verschillende looks kan creëren met hetzelfde kledingstuk. Aanvankelijk heette de collectie MUS, later werd dit Maison Ullens. Véronique Leroy was de eerste Belgische ontwerpster die voor het merk tekende, sinds een paar seizoenen is Haider Ackermann er creatief consulent. Het Belgische modehuis heeft boetieks in Parijs, New York en Aspen (Colorado) en uiteraard ook een onlineboetiek.

Luxe voor thuis is dan weer de insteek van de Dior Chez Moi-collectie. Denk gemakkelijke slippers, outfits die eruitzien als een pyjama, poncho’s, kimono’s en kamerjassen. Dit seizoen zijn ze bedrukt met figuren uit de dierenriem.

Plissé en breiwerk

Een van de pioniers van comfortabele designermode is de pas overleden Japanse ontwerper Issey Miyake. Van in de jaren zeventig ontwierp hij al kleren in comfortabele materialen waarin je vrij kon bewegen. Zowel voor zijn campagnebeelden als voor zijn shows toonde hij mensen in <HH>beweging, niet zelden dansers of acrobaten. In 1990 lanceerde hij Pleats Please, een collectie op basis van geplisseerde stoffen waarvoor hij een speciaal procedé ontwikkeld had. Het bijzondere eraan is dat de plooien nooit uit de kleren gaan en dat de kleren zich aanpassen aan elke morfologie en een ongelooflijke <HH>bewegingsvrijheid bieden.

Maar ook middenklasselabels en ketens trekken volop de kaart van comfortabele outfits die tegelijk stijlvol zijn, met mooi breiwerk in de hoofdrol. Van vlotte broeken en bijhorende jasjes in breiwerk tot gebreide jurken en mantelpakjes. Een lange gebreide jurk is the little black dress geworden van de easywear: je kan hem zowel met sportieve sneakers of slippers als met elegante pumps dragen en pimpen met een fraaie ceintuur, een foulard of een opvallend fantasiejuweel. Het zijn comfortabele, degelijke basisstukken die duurzaam zijn, in verschillende omstandigheden gedragen kunnen worden en daarom helemaal passen in de huidige tijdsgeest.

Hybride mannenmode

De mannenmode heeft de laatste jaren een enorme inhaalbeweging gemaakt. Luxeconcerns besteden alsmaar meer winkeloppervlakte aan mannenmode. Daar waar acteurs vaak het gezicht waren van de merken, werken luxelabels graag samen met sportidolen. Dirk Bikkembergs zette de trend al 20 jaar geleden en liet

voetballers defileren op de catwalk, in kleren waarin ze gemakkelijk konden bewegen. Zelfs de geklede pakken waren gemaakt van elastische stoffen. Ook Armani ging overstag en koos voor easy. En zelfs de meest traditionele pakkenfabrikanten lieten zich verleiden tot vlotte alternatieven die toch nog altijd klasse uitstraalden. Nog voor corona was de hybride mannenmode, tussen gekleed en sportief, een feit. Stilaan maakte de pak-en-das-man kennis met keurig uitziende pakken in nieuwe comfy materialen die zitten als een pyjama.

Ook de schoenen gaan de hybride toer op. Net zoals de nonchalante jogging plaatsmaakt voor even comfortabele, maar elegantere alternatieven, krijgt de sneaker concurrentie van lederen schoenen met een sportieve zool. Ook de loafer – een vlotte instapper – gaat weer vlot over de toonbank. Geknipt voor wie houdt van comfort, maar niet wil inboeten aan stijl.

Broek  € 79,99 en hemd € 89,99, van Gerry Weber – gerryweber.com

Gebreide jumpsuit van Maison Ullens –  prijs op aanvraag – maisonullens.com.

Zijden jurk van Mardi Editions – € 315 – mardi-editions.com

Tussen chic en relaxed: hybride outfit van Dior Homme prijs op aanvraag dior.com

Loafers €249,95 van Van Bommel – vanbommel.nl

Twinset Bruine jas € 310, bruine jurk  € 223, bruine totebag € 146, groene jas  € 310, groene trui  € 146, groene broek € 191 en groene tas  € 164, uit de travelcollectie van Twinset – twinset.com

Jumpsuit van Alysi  € 502 – alysi.com

Fluwelen jasje  € 130 en bijhorende pantalon  € 79, van Sun 68 – sun68.com

Trui  € 270 en bijhorende pantalon € 299 in jacquard breiwerk van Julia June  juliajune.com

‘Thuisoutfit’ van Dior Chez Moi prijs op aanvraag dior.com

tekst Lut Clincke