Met de winter in zicht is het hoog tijd voor een warme jas die zit als een knusse cocon. Van tijdloze wollen mantels en elegante capes tot oversized donsjassen. Klassiekers voor jaren.

Een tijdloze wollen mantel is een investering voor jaren en past dan ook helemaal in de duurzame trend van het moment. Je treft hem daarom vaak in neutrale kleuren, zoals camel, marineblauw of zwart. In effen kleuren of in ruiten, een motief dat dit seizoen alomtegenwoordig is.

Een andere winterklassieker is de mantel in omgekeerd schaap waarvan sommige modellen aan beide zijden gedragen kunnen worden: met de lederkant aan de buitenzijde voor een stoere look of met de wolzijde aan de buitenkant voor een knusse uitstraling. Het is een jas waar letterlijk en figuurlijk geen sleet op komt, maar die door de veganbeweging ietwat op de achtergrond geraakt is. Heel populair daarentegen zijn de vegan tegenhangers, zoals de teddy jassen die overwegend in synthetische materialen gemaakt zijn en dus medeverantwoordelijk zijn voor microplastics in het milieu. Diervriendelijk is daarom niet altijd ecovriendelijk.

Van hikers tot hipsters

Vijf jaar geleden pakte avant-gardeontwerper Demna Gvasalia – stichter van Vetements en artistiek directeur van Balenciaga – uit met de ‘clochardlook’: een nonchalante look van lagen oversized kleren en dekens die bij het Leger des Heils bijeengesprokkeld leken. Niet veel later werden oversized donsjassen en sjaals een trend. Ook nu nog blijven lange donsjassen actueel. Vergelijk het met de sneaker of de joggingbroek: comfort went heel snel. De donsjas was oorspronkelijk een kledingstuk voor expedities in extreem koude omstandigheden en ook voor de wintersport. Geen wonder dat labels die hun roots hebben in de besneeuwde bergen al jaren de toon zetten als het om cosy en trendy winterjassen gaat. Het begon ooit met de Millet-rage, later nam Moncler aan populariteit toe en wist het zich te ontpoppen tot een hip modelabel dat zowel thuis is in de bergen als in de stad. De populariteit van deze vrij dure merken is te danken aan hun authenticiteit. Ze hebben allemaal een lange staat van dienst als utilitaire kledij. Zo vierde Moncler onlangs in Milaan zijn 70ste verjaardag. Het Franse label Millet, dat tot de Lafuma-groep behoort, bestaat zelfs al meer dan 100 jaar en was oorspronkelijk gespecialiseerd in rugzakken voor in de bergen.

Pas in de jaren zeventig verschenen de eerste Millet-jassen die tien jaar later een echte rage ontketenden.

Het succesvolle Canadese label Arc’teryx is veel recenter en werd in 1989 onder de naam Rock Solid opgericht en in 1991 omgedoopt tot Arc’teryx. Het is een mooi voorbeeld van de gorpcore-trend waarbij hoogtechnische outdoorkledij opgepikt wordt door hippe stedelingen. De term gorp komt van good ol’ raisins and peanuts, het krachtvoer van de hiker. Ook Patagonia en The North Face zijn voorbeelden van technische outdoormerken die vaak in het straatbeeld verschijnen.

Betaalbare versies

Naast de duurdere technische parka’s en donsjassen zien we heel wat betaalbare versies bij modelabels en ketens. Alsmaar vaker wordt het echte dons vervangen door synthetisch dons. De modellen variëren van lang en oversized, met of zonder mouwen, tot korte modellen en capes. Ook de bodywarmer blijft een topper, vaak in dunnere versie, zodat hij vlot onder een andere jas gedragen kan worden, bij wijze van praktische laagjeslook. Op die manier kan je tussenseizoenjassen zoals de trenchcoat ook in de winter doordragen.

Sheltersuit: een jas als een huis

Een warme, water- en winddichte jas die tegelijk een slaapzak is, dat is het idee achter Sheltersuit, een ontwerp van de jonge Nederlander Bas Timmers. Toen de vader van een goede vriend van hem op straat stierf door onderkoeling, ontwierp Bas de eerste Sheltersuit. Ondertussen hebben al talrijke exemplaren hun weg gevonden naar daklozen in vluchtelingenkampen in het buitenland, maar ook in Nederlandse steden. De Sheltersuits worden in een Nederlandse sociale werkplaats gemaakt van restproducten van textielbedrijven, maar ook van slaapzakken die aan de organisatie geschonken worden. Veel van de werknemers zijn voormalige vluchtelingen, ex-daklozen of mensen die niet terechtkunnen in het reguliere arbeidscircuit. Dankzij hun job raken ze beter geïntegreerd in de maatschappij, leren ze Nederlands én helpen ze anderen. De Sheltersuit Foundation werkt samen met daklozenorganisaties en andere humanitaire organisaties voor de verdeling van de Sheltersuits. Naast de Sheltersuit brengt de organisatie ook een Shelterbag uit: een draagbaar, beschut bed dat opgerold kan worden tot een tas. Het is licht en waterdicht, het heeft een ingebouwd matras en kussen, en een extra ruimte voor persoonlijke spullen en een extra deken, zodat het in alle seizoenen gebruikt kan worden. Komende winter zullen er ook in België door de CAW’s Sheltersuits aan daklozen uitgedeeld worden, onder meer in Antwerpen en Mechelen.

Wie houdt van de geüpcyclede stijl en dit goede doel wil steunen, kan vanaf dit seizoen ook originele jassen en accessoires kopen uit de gloednieuwe Sheltersuit Label-collectie. Ze zijn gemaakt van luxueuze deadstockmaterialen en passen helemaal in het huidige modeplaatje. Voorlopig zijn ze enkel te koop bij Printemps in Parijs.

tekst Lut Clincke

Cape – € 59,99, plisséjurk – € 79,99, van C&A – canda.com

Camel mantel in wolmix van Xandres – € 299 – xandres.com

Lange donsmantel van K-Way – € 980 – kway.com

Technische herenparka van Strellson – € 549 – strellson.com

Technische kledij voor hipsters van Moncler – prijs niet meegedeeld – moncler.com