René Magritte, Le double secret, 1927 © Photothèque R. Magritte / Adagp Images, Paris, 2021

7 tips voor een fijne zondag

Weer of geen weer, met deze vier buitentips en drie binnentips maak je van je zondag een fijne dag.

De Planckaerts op de planken

Ze gaven al het beste van zichzelf in Chateau Planckaert, maar met zo’n naam moest de bekendste coureursfamilie van Vlaanderen ooit wel de planken veroveren. In hun eerste theatervoorstelling vertelt de familie over het succes van Eddy’s wielercarrière, de zware smak achteraf en hoe ze elkaar weer overeind geholpen hebben. Kortom, deze voorstelling gaat over hoe ze net als elke familie vreugde en verdriet delen. Dat allemaal met een wolkje humor en een flinke scheut muziek.

‘De Planckaerts op de planken’, met Francesco op de gitaar en Junior op 
de drums, tot 26 april op tour door 
heel Vlaanderen. Meer info via 
comedyshows.be.

Erfgoeddag focust op thuis

Het thema van Erfgoeddag is dit jaar ‘thuis’. Wat maakt het gewone zo bijzonder, zowel vroeger als nu? Op deze dag kan je op locaties als musea en erfgoedbibliotheken terecht om meer te weten te komen over gewoontes en gebruiken van vroeger en kan je objecten als boeken, schilderijen en archiefstukken bekijken. Zeker in je agenda noteren!

Erfgoeddag, 21 april. Meer info
via erfgoeddag.be en dezondag.be.

AI en meer in nieuwe expo ‘ON/OFF’ in Technopolis in Mechelen

Artificiële intelligentie, virtual reality, eyetracking, robotica… De nieuwe technologieën volgen elkaar in sneltempo op. Een kolfje naar de hand van Technopolis, dat onlangs uitpakte met ON/OFF, een nieuwe permanente zone rond technologie. Je beklimt er een gigantische augmented-realityklimmuur met roze monsters, speelt er verstoppertje achter een onzichtbaarheidsmantel, vliegt er met een parapente door de bergen… Leuk voor jong én oud!

‘ON/OFF’, Technopolis in 
Mechelen, technopolis.be.

Twee toptentoonstellingen rond surrealisme in Brussel

René Magritte, Le double secret, 1927 © Photothèque R. Magritte / Adagp Images, Paris, 2021

Honderd jaar oud is het surrealisme intussen, en dat viert Brussel met 
twee toptentoonstellingen. In de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten landt de reizende tentoonstelling Imagine! met meer dan 130 kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Joan Miró en Jackson Pollock. Bozar focust met Histoire de ne pas rire op Belgische surrealisten met werken 
van René Magritte en Paul Delvaux, maar ook van hun internationale collega’s en belangrijke vrouwelijke kunstenaars.

‘Imagine!’ 100 Years of International Surrealism, tot 21 juli in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel, fine-arts-museum.be.


‘Histoire de ne pas rire. Het surrealisme in België’, tot 16 juni in BOZAR/Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, bozar.be.

Toni Coppers pakt uit met nieuwe thriller ‘Roofdier’

‘De laatste zorgeloze dag in het leven van de twintigjarige Tom Claerbout is meteen ook een van zijn mooiste.’ – eerste zin uit ‘Roofdier’

Vlaamse filmstudent Tom trekt naar Lapland om er midzomernacht te vieren. Wanneer hij spoorloos verdwijnt, schakelen zijn ouders privédetective Alex Berger in. Die moet op onderzoek in het hypnotiserende landschap van berken, meren en stilte. En dan ontdekt de lokale politie een lijk, maar het is niet dat van Tom… Coppers is in zijn vierde Alex Berger-thriller in topvorm.

Toni Coppers, Roofdier – € 24,99 – Borgerhoff & Lamberigts.

‘Amazing Mountain Cabins’ bundelt de indrukwekkendste berghutten

Een boek om bij weg te dromen is Amazing Mountain Cabins, want het bundelt prachtige foto’s van de meest indrukwekkende berghutten. Vele ervan kan je ook boeken, dus wie weet blijft het niet bij dromen..

Agata Toromanoff, Amazing Mountain Cabins – € 45 – Luster Publishing.

Mexicaanse film ‘Totém’ viert het leven

Een prachtige film om te bekijken tijdens de paasvakantie is het Mexicaanse Totém. Je kijkt door de ogen van de zevenjarige Sol naar de voorbereidingen van een groots feest. De film toont hoe iedereen anders omgaat met het leven vieren én met loslaten. Mooi!

Totém, vanaf 24 maart in de zalen.

(tekst Herte De Cleyn, Annelies Dyck en Judith Hendrickx)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier