Getest: Mazda’s nieuwe cross-over CX-3

Compacte cross-overs zijn vandaag de dag erg gewild. Zo doen onder meer Fiat, Nissan, Opel, Peugeot en Renault in het B-segment met respectievelijk de 500X, de Juke, de Mokka, de 2008 en de Captur gouden zaken. Mazda wou niet achterblijven en heeft met de CX-3   een serieuze concurrent in huis.

Stiekem hoopt Mazda met zijn midi-suv zelfs het succes van de in 2012 gelanceerde CX-5 te kunnen evenaren of zelfs te overtreffen. Al bij al wil Mazda met de CX-3 flink scoren in één van de snelst groeiende segmenten. Hoewel de Mazda CX-3 veel Kodo-designkenmerken deelt met andere modellen van de nieuwe Mazda-generatie, heeft het compromisloze koetswerkdesign niettemin een geheel eigen karakter.

Gedurfd vormgegeven

Het front is zonder meer gedurfd vormgegeven, waarbij onder meer het rooster met zijn zeven zilverkleurige lamellen een centrale rol vervult qua uitstraling van gebalde energie. Het embleem met de kenmerkende ‘vleugel’ is fors en driedimensionaal uitgevoerd, alsof hij uit massief metaal is opgetrokken. De tippen van de vleugel lopen door tot in de koplampen met geïntegreerde led-strook. De knipperlichten zijn niet in de hoofdcluster van de koplampunit vervat om een spitse, scherpe blik te creëren.

De flanken zijn hoog en in combinatie met lage zijruiten zorgt dit ervoor dat de Mazda CX-3 bijzonder robuust overkomt. De achtersteven oogt even stijlvol als het front, terwijl de achterlichtunits zich uitstrekken van de zijkant tot in de achterklep.

Hoogwaardig interieur

Het interieur combineert de beste eigenschappen van cross-overs met die van conventionele personenwagens. Opmerkelijk is het ventilatierooster dat bijna onzichtbaar in de horizontale sierlijst is geïntegreerd. Het dashboard is bijzonder mooi vormgegeven, waarbij het instrumentenpaneel exclusief voor de CX-3 is ontworpen en erg hoogwaardig oogt. Bovenin de middenconsole staat een 7-duims aanraakscherm.

De chauffeurszetel is in ruime mate verstelbaar, hetgeen overigens ook geldt voor het leren stuur. Jammer dat de passagierszetel niet in de hoogte verstelbaar is. Hoofd- en beenruimte zijn voorin dik in orde. Achterin voldoet de hoofdruimte, maar is de beenruimte eerder bescheiden.

Het zicht rondom is voortreffelijk mede doordat de buitenspiegel op het portierpaneel is gemonteerd. Om het zicht naar achteren te verbeteren, werd de Mazda CX-3 ook nog eens bedacht met bijkomende zijruitjes. Al naargelang de opstelling van de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank varieert het bagagevolume van 350 naar 1.260 liter. De tildrempel is wel wat aan de hoge kant.

Twee- of vierwielaandrijving

Voor de aandrijving van de Mazda CX-3 zorgen beproefde Sky Active-motoren, waarbij kan worden gekozen uit een in twee vermogensvarianten (88 kW/120 of 110 kW/150 pk) te bekomen benzinegestookte tweeliter-viercilinder en een 1,5 liter viercilinder-oliestoker van 77 kW/105 pk. De minst potente benzinemotor is er wel enkel in combinatie met voorwielaandrijving, daar waar de 150 pk rijke benzineversie evenals de diesel ook te verkrijgen is met vierwielaandrijving. Goed voor een hoogste draaimoment van 270 newtonmeter (bij 1.600-2.500 t/m), neemt de 4 cilinders tellende, 1499 cm³ metende oliestoker al moeiteloos op vanaf erg lage toeren.

Prettig te besturen

De Mazda CX-3 1.5 SkyActiv-D is best schakellui te mennen, al is het bedienen van de manuele zesbak geenszins een straf. Alle versnellingen zijn netjes in te leggen, terwijl de overbrengingsverhoudingen keurig zijn afgestemd op de ronduit elastische motorkarakteristiek. Het normverbruik bedraagt 4,0 liter per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 105gr/km. Voorzien van een start-stopsysteem(i-ELOOP) beantwoordt ook de zelfontbrander aan de Euro VI-emissienorm.

Extra voorzieningen

De CX-3 rust op een chassis waarbij het Mazda2-platform als basis werd genomen. Zo bestaat ook bij deze van elektrische stuurbekrachtiging voorziene cross-over de voorwielophanging uit Mc Pherson-veerpoten en is achteraan gekozen voor een torsieas.
De Mazda CX-3 1.5 SkyActiv-D ‘Pure Edition’, voorzien van aardig wat comfortvoorzieningen zoals onder meer een boordcomputer een navigatiesysteem, een head-up-display, een achteruitrijcamera en een automatische airco. Qua rijdynamiek merk je aan het goed in de hand liggende stuur goed wat de wielen doen. Bovendien weet deze cross-over ook nog eens prima raad met oneffenheden in de weg en is van overhellen in de bochten nauwelijks sprake.

Niet alleen qua actieve en passieve beveiliging scoort de Mazda CX-3 erg hoog, ook de aanwezige rijhulpsystemen mogen er best wezen. Denk daarbij onder meer aan het noodremsysteem, de dodehoekwaarschuwing, de rijstrookwaarschuwing , de grootlichtassistent en de adaptieve snelheidsregelaar.

Het prijskaartje

De Mazda CX-3 1.5SkyActiv-D ‘Pure Edition’ is te verkrijgen vanaf 25.490 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier