Alfa Romeo Giulia schittert in eenvoud en kwaliteit
De Alfa Romeo Giulia, opvolger van de 159, genereert heel wat aandacht. Verwonderlijk is dat niet, want de D-segment sedan markeert nu eenmaal een keerpunt in de Alfa-geschiedenis.
De Giulia heeft vandaag de dag geen gemakkelijke taak. De vierdeurs moet het in zijn segment immers opnemen tegen kleppers zoals de BMW 3-Reeks, de Jaguar XE en de Mercedes-Benz C-Klasse.
Sterke persoonlijkheid
De Giulia beschikt over een sterke persoonlijkheid neergezet in enkele simpele lijnen. Zo markeert de lijn over de zijkanten de portieren en portiergrepen evenals de legendarische driehoekige neus. De fabrikant stelt terecht dat de sedan drie kenmerken van Italiaans design in zich verenigt: perfecte verhoudingen, eenvoud en kwaliteit van afwerking.
Van bovenaf doet de vorm denken aan een ellips daar waar de zijkant een druppelvorm heeft. Bovendien wordt het design gekenmerkt door een hoogwaardige afwerking. Het druppelvormige profiel van de Alfa Romeo Giulia doet denken aan een van de mooiste auto’s aller tijden: de Giulietta Sprint.
De lichtblokken voor- en achteraan, ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli zijn designelementen die zowel het silhouet als de persoonlijkheid van de Alfa Romeo Giulia extra benadrukken. Vanbinnen wordt gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen en is alles geconcentreerd rond de bestuurder. De zetels zitten voortreffelijk, maar op de achterbank houden hoofd- en beenruimte niet over.
De bediening van de belangrijkste functies vindt plaats vanaf het stuur, terwijl de interface van het dashboard bestaat uit eenvoudige, gebruiksvriendelijke draaiknoppen voor de bediening van de DNA-selector en het infotainmentsysteem.
Perfecte gewichtsverdeling
De Alfa Romeo Giulia wordt aangeboden met geavanceerde krachtbronnen. Onlangs reden we de 2.2 JTDM voorzien van de tegen meerprijs te bekomen, maar heerlijk snel en soepel schakelende ZF-achttrapsautomaat. Die zelfontbrander presteert tussen de 1.500 en 3.500 toeren voortreffelijk. Zo volstaan slechts 7,2 seconden voor de 0-100 km/u-sprint en houdt de Italiaan het op de Autobahn pas aan 230 km/u voor bekeken.
Het normverbruik komt neer op 4,2 liter diesel per 100 km (CO2-emissie: 109g/km), al ligt het in de praktijk eerder bij 6 liter. Een bijzonderheid van de Giulia is de slimme verdeling van gewichten en materialen om een perfecte 50/50-gewichtsverdeling over de twee assen te bewerkstelligen. Dit is fundamenteel voor het typische Alfa Romeo-rijplezier en werd mogelijk gemaakt door de lay-out van de wagen te perfectioneren en de zwaardere elementen zo centraal mogelijk te positioneren.
Al bij de eerste bocht weet de Giulia te verbazen door de vrijwel perfecte balans in het chassis. Onderstuur kent de achterwielaandrijver niet. De adhesiegrens ligt erg ver, want de grip zit op hetzelfde hoge niveau als de balans. Een waar genot is bovendien de hyperdirecte besturing die goed past bij de insteek van het onderstel. Daarnaast stelt ook het rijcomfort geenszins teleur.
Stabiliteitscontrole
Met de Giulia debuteerde bovendien het Integrated Brake System, een innovatief elektromechanisch systeem dat stabiliteitscontrole combineert met traditionele rembekrachtiging. De geventileerde schijfremmen rondom zorgen desgewenst voor een prima vertraging.
Voorts beschikt elke Giulia-uitvoering over een vernieuwde DNA-selector die het dynamische gedrag van de wagen aanpast aan de wensen van de bestuurder en waarbij gekozen kan worden uit 3 modi: Dynamic, Natural en Advanced Efficient.
Het koffervolume tekent voor 480 liter, al is de opening nogal smal. Tegen meerprijs is een neerklapbare achterbank te verkrijgen. Al vanaf het instapmodel wordt voorzien in onder meer een automatische airco (2 zones) én actieve veiligheidssystemen zoals Forward Collision Warning met Autonomous Emergency Brake en voetgangersherkenning, Lane Departure Warning en Cruise Control.
Aan de Alfa Romeo Giulia-180 Super Aut. hangt een prijskaartje van 37.905 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier